Bekämpa stånds

RebeccaJoli

Trådstartare
Är det någon som vet hur man lättast bekämpar stånds? Är det enbart gräva upp och bränna som fungerar, eller finns det något mer effektivt om det förekommer i stora mängder? Tex något sätt att bespruta marken/bränna osv?

Tacksam för svar!
 
Sv: Bekämpa stånds

det enda jag vet fungerar är att gräva upp plantan och bränna, helst innan blommorna kommer så det inte hinner spridas.
 
Sv: Bekämpa stånds

Har du bara ett fåtal plantor är det hålla koll och gräva upp omedelbart som gäller. Släng inte plantorna på kompost eller gödselstad utan elda upp eller lägg i en plastsäck och kör till återvinningen och släng i brännbart.
Har du mycket är nog enda alternativet att spruta bort allt och sedan plöja upp och så i ny vall. Jag har också lagt märke till att den mark som gödlas ( konstgödsel) inte har ngn stånds trots att de finns på markerna runt om, medan jag får hålla efter den hage där vi inte lägger ut gödsel, så att gödsla marken när du väl har fått bort ståndsen kan ev hjälpa.
 
Sv: Bekämpa stånds

Din teori stämmer!

---
Plantorna trivs bäst i näringsfattiga marker och hittas framför allt i betesmarker, vallar, banvallar och vägkanter. Unga plantor av stånds är dåliga på att konkurrera med andra växter, det är därför vanligt att den etablerar sig där marken på något sätt läm- nats bar eller på glest bevuxen mark.
---
saxat från ovanstående länk
 
Sv: Bekämpa stånds

Det stämmer inte ståndsen trivs trots NPK gödsling, vi fick ge upp och plöja upp vår ena vall pga stånds, grannens gödslade vall innehåller oroväckande mycket stånds (inte lika petiga som oss som håller efter så fort vi ser någon dyka upp), har i ena sommarhagen som gödas för att den skördas innan släpp också stånds trots upprepad rensning. Så de trivs bra även på NPK gödslad jord.
 
Sv: Bekämpa stånds

Vårt bete är oxå gödslat och ståndsen verkar trivas... tror dock att det kan bero på att det är naturgödsel, och alla slänger ståndsen på gödselhögen...:cool:

Nu står jag tillfälligt i ett kollektivstall och har inte så mycket att säga till om tyvärr. Så här gäller det bara att gräva upp det jag hittar. Däremot vill jag gardera mig med alla knep som finns till när jag återigen har eget stall.

Tack för alla era tips, hoppas det fortsätter trilla in och vi kan hålla diskussionen levande. :)
 
Sv: Bekämpa stånds

Alla ni som har stånds på era marker eller i de stall där ni står - låter ni hästarna beta på dessa marker? Jag har möjlighet att arrendera mark där det växer en del stånds. Grannen menar att om man bara gräver bort plantorna så är det ingen risk att hästarna betandes där. Är det så?
 
Sv: Bekämpa stånds

Gräva upp skiten och slänga/förstöra innan de blommat.. Det är ett riktigt skitgöra..:(

Mvh Domino_s (som har rensat hagen på björnloka flera timmar)
 
Sv: Bekämpa stånds

Börja med att se till att ståndsen inte hamna på gödselstacken, att skriva ut Länsstyrelsens info och stryka under just den texten.

KL
Vi har ytterst lite stånds på betesmarken, plockas snabbt, trots näringsfattiga marker. Men det blir ju mindre och mindre, förra året var det någon enstaka planta. Men kruxet är ju när grannarna inte är så nogranna...
 
Sv: Bekämpa stånds

Ställer frågan på nytt: --------------------------------------------------------------------------------

Alla ni som har stånds på era marker eller i de stall där ni står - låter ni hästarna beta på dessa marker? Jag har möjlighet att arrendera mark där det växer en del stånds. Grannen menar att om man bara gräver bort plantorna så är det ingen risk att hästarna betandes där. Är det så?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: julgrisen
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp