Behövs saltsten när en ger mineraler?

Authorsandraselling

Trådstartare
Hej alla kloka!
Ger hästarna kraft extra mineraler.
Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
 

Bifogade filer

  • IMG_1782.webp
    IMG_1782.webp
    188,8 KB · Visningar: 30
Få mineraler bidrar med tillräckligt salt, erbjuder saltsten som berikning men bara ponnyn som får i sig tillräckligt via den vägen. (Har vägt å räknat på åtgång/dag, när hon stod i traditionellt boxstall med minimal utevistelse åt hon tom "för mkt" pga utråkad så fick inte ha saltsten i boxen)


Övriga ger jag lös salt i maten. Men även pon får extra salt om hon jobbat sig svett eller det har varit över 25-30 grader varmt.
 
Salt är jätteviktigt , speciellt sommartid! Går hästen på gräs eller får bra grovfoder kanske inte ens mineraler behövs. Jag köper mineralberikad saltsten o skippar mineralerna sommartid, vintertid får de både och, om grovfodret inte är bra nog.
 
Mina har saltsten som miljöberikning och för att locka till att dricka mer.

Dagsbehovet får dom i sig via min "custom" mineralblandning. I nuläget är det en färdig blandning + salt, men ibland gör jag helt från scratch. Beror på analysen. Sommartid brukar jag köra på färdiga blandningar + salt, analyserar inte gräset.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
956
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
538
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp