behöver vila fysiskt men ej phsykiskt

K

KHARISHNA

Min ena häst är en liten dam med outtrötligt energi förråd.
Efter tävling vill jag gärna rida uppmjukande övningar i skritt å lite trav i sisådär en vecka innan jag tar upp träningen i gen, men hon klarar inte av det, även fast hon har träningsvärk å muskler å kropp är ömma så vill hon bara springa.
Låter jag henne vila helt (bara utevistelse i hage) i mer än en dag så exploderar hon nästa gång jag sitter upp. Hon går inte på mkt kraft alls utan nästan bara grovfoder.
Vad gör man?

Det låter som om hon skulle behöva lite dressyrträning. Jag vill ha en häst som kan ridas i den gångart jag själv bestämmer. Ta hjälp av en tränare.

Är det Kharishna vi pratar om eller din andra häst? *undrar mest av nyfikenhet då jag ju har ridit Kharishna mycket hos uppfödaren tidigare*
Om det inte är Kharishna, hur gammal är din häst? Vilken nivå tävlar ni på?

Din häst behöver övningar där hon får använda hjärnan. Rid mer dressyr, miljöträna både upp- och avsuttet. Nyckeln är variation! Byt övning ofta under hela passet. Massera bort stelheten i musklerna när hon har träningsvärk och varför inte tömköra eller ta med hästen som handhäst ut i terrängen dagarna efter en tävling?
Sen kan det ju vara så att din taggade häst måste sättas igång med mer markarbete (och japp! då menar jag arbete där DU står på marken! ;)) innan du rider henne igen efter flera dagars hagvila.

Lycka till! :)

Det bästa jag gjort efter en tävling är att rida dressyrpass för en centreradridning tränare. Det mjukade upp verkligen och min häst har så mkt adrenalin efter en tävling att han måste coola ner. Detta var superbra! Hjärgympa och uppmjukning i ett! Sedan sov han ett par timmar i hagen.... :bump:

Å va roligt, men nej det är inte min lilla kharishna (hon e ju lugn som en filbunke!)
utan min andra häst som är 14 år och är inriden ganska sent. Jag varierar ridningen väldigt mkt och arbetar med vår kommunikation (som är bra!) från marken
Dressyr arbetar vi i flera gånger i veckan, men även om jag tar med henne som handhäst så är hon för pigg den dagen jag sitter upp.
Hon går i de gångarter jag vill men stressar lätt upp sej vilket jag tror har att göra med överskotts energin.
ber jag (ex) om ett stopp så blir det ett tvär stopp, sedan fram i skritt i hundra 80 när jag väl ber om det. Hon gör lixom ingetting lugnt å sansat utan allting blir lixom stressat, nu har jag i för sej bara haft henne i ett halvår men ändå. Tänkte bara höra om någon hade ett bra tips

Ta lektioner i tömkörning för tränare, det är ett trevligt sätt att arbeta hästen från marken då man samtidigt som man ser hur hästen rör sig, kan arbeta den utan att belasta ryggen med ryttarens tyngd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej. För att göra en lång historia kort... För ca två månader sedan råkade jag -eller rättare sagt min stackars häst- ut för en klåpare...
Svar
10
· Visningar
1 606
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp! Jag ska köpa häst och har nu två som jag verkligen tycker om. De är helt olika och jag har så förbannat...
2
Svar
27
· Visningar
3 236
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar