Behöver verkligen råd angående stallskiss.

Empalie

Trådstartare
Jag och min sambo ska riva vår ladugård och bygga nytt stall framåt våren, vi ska beställa byggsats från lövångers bygg troligen.
Men nu när man får göra vilka mått m.m som man vill blir allt plötsligt svårt. Deras standard mått var 9,6 * 12 m. Men man kan få måtten i princip hur man vill. TVå mått för bredd antingen 8.4 el. 9,6 jag tror det blir 8.4. Behöver nog inte bredare anser jag.
Det ska få plats 4 boxar, två till normalstora, entill ponny och en lite större som skulle kunna fungera som fölbox ev i framtiden. Skötselplats skall finnas, spolspilta är tänkt ute i en separat byggnad för att inte få in fukten i stallet.
Plats för skottkärra, redskap och dylikt. Sadelkammare med ev utrymme för torkning av täcken och ett bilgarage.
Hjälp mig med funktionella tips, ngnstans utanför ska skärmtak byggas för hästtransport, ev storbalar och annat släp.

Gödsels fårinte glömmas!
TACKSAM förhjälp o råd!

Sv: Behöver verkligen råd angående stallskiss.

Bilgarage är nog dumt att ha i samma byggnad som stallet. Det blir mycket högre krav på brandsäkerhet och kan göra bygget mycket dyrare. Så jag skulle bygga för bil och släp en liten bit bort från stallet.

Jag och min sambo ska riva vår ladugård och bygga nytt stall framåt våren, vi ska beställa byggsats från lövångers bygg troligen.
Men nu när man får göra vilka mått m.m som man vill blir allt plötsligt svårt. Deras standard mått var 9,6 * 12 m. Men man kan få måtten i princip hur man vill. TVå mått för bredd antingen 8.4 el. 9,6 jag tror det blir 8.4. Behöver nog inte bredare anser jag.
Det ska få plats 4 boxar, två till normalstora, entill ponny och en lite större som skulle kunna fungera som fölbox ev i framtiden. Skötselplats skall finnas, spolspilta är tänkt ute i en separat byggnad för att inte få in fukten i stallet.
Plats för skottkärra, redskap och dylikt. Sadelkammare med ev utrymme för torkning av täcken och ett bilgarage.
Hjälp mig med funktionella tips, ngnstans utanför ska skärmtak byggas för hästtransport, ev storbalar och annat släp.

Gödsels fårinte glömmas!
TACKSAM förhjälp o råd!
Jag föreslår att du bygger för stor häst direkt, alltså 3*3 boxar 3stycken och en större box som fölbox. Kärror och grepar får du plats med på den sida du sätter två 3*3-boxar. Foderkammaren (den ska då bara förvara kraftfoder) lägger du också på den sidan. På andra sidan lägger du sadelkammaren. Skötselplatsen gör du i stallgången. Eftersom det inte kommer att vara fler än fyra hästar i stallet kommer det heller inte vara någon trafik att tala om. Ta 9,6-bredden. Den har vi, och en bred stallgång är ett rent nöje när man ska sköta om sin häst. Hovslagare och veterinär slipper också risken att bli inträngda i väggen vilket de uppskattar väldigt. Belysningen sätter ni på var sida om stallgången (alltså inte i mitten av stallgången). Det ger mycket bättre ljus att jobba i (hästen skuggar då inte sina egna fötter). Bygg inte ihop garaget med stallet på grund av brandrisken.

Gödselplatta lägger du i anslutning till bakdörren. Lägg den inte precis utanför dörren utan lägg den lite på sidan om istället.

Ok, jag har pratat med min sambo angående detta och han menar bestämt att om man gör det rätt och riktigt ska det inte vara några problem. T ex täcka medgipsskivor etc...?????

Om du känner dig vilsen skulle jag rekommendera att du kontaktar en byggrådgivare, t.ex. på Hushållningssällskapet.
Det kostar några kronor, men det kan vara värt det för att få det bra. De är väl insatta i alla regler och vet t.ex. hur ni måste bygga för att få ha garage i samma byggnad.

Ok, jag har pratat med min sambo angående detta och han menar bestämt att om man gör det rätt och riktigt ska det inte vara några problem. T ex täcka medgipsskivor etc...?????
Japp, dubbla gips funkar precis som din sambo säger.

Här finns en länk till lantbrukets brandskyddskommité som har mer information om hur man bygger brandsäkert när det gäller lantbruksbyggnader http://www.brandskyddsforeningen.se/web/LBK.aspx De har också en pärm som man kan ladda ner där alla deras krav står (de krav man går efter när man förprövar djurstall)

Glöm inte att planera för ventilationen också. Ta i rejält med riktiga tilluftsdon som är gjorda för djurstall och en ordentlig frånluftstrumma som ger ordentligt drag. Hellre för stora öppningar än för små!!!

Senast ändrad:

glöm inte att göra en stor sadel kammare och foderkammare!!! min blev bara 2*3m, och där ska jag få in 4 sadlar, en diskbänk, 5 foder tunnor, och allt annat. medger att jag inte tänkte efter ordentligt, men själva stallet är 12* 7.5m med 3 boxar.

Jag hade valt den bredare gången... Detnär inte mycket pengar o så blir det inte trångt. Sätter du boxar mittimot varandra är där ju bara 2,4 m gång - innerväggar så typ 2m gång. Det är inte brett om man har minsta lilla i gången.

3x3m boxar är inte stora. Det är ju bara minsta mått för stor häst. Jag har en ganska stor häst på 168cm som har 20kvm stor box som han nästan precis ryms i.

TS:
Gör hellre för stora boxar än för små redan från början ÄVEN om det är en ponny som ska ha ena boxen.

3x3m boxar är inte stora. Det är ju bara minsta mått för stor häst. Jag har en ganska stor häst på 168cm som har 20kvm stor box som han nästan precis ryms i.

TS:
Gör hellre för stora boxar än för små redan från början ÄVEN om det är en ponny som ska ha ena boxen.
3*3-boxar är godkända för hästar upp till 170 cm. Sedan att man bör ha större boxar till stora hästar är en annan sak. Jaag menade att ts skulle bygga 3*3-boxar istället för mindre boxar eftersom hon har större valmöjligheter att välja stor häst om hon vill senare utan att behöva bygga om boxen. Vår 170-häst hade mycket gott om plats när han stod (och låg) i en 4,5*3,2- box, men jag hade inte velat ha honom i en 3*3-box även om man får. Min 158-häst har gott om plats både liggande och stående i sin 3*3-box.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama