Behöver tips till ridningen med "springig" häst

N

ninni78

Jag är sedan ett par veckor tillbaka medryttare på en 7-årig PRE valack. Han hade då nyligen kommit till stalllet, stått där i ca 2 veckor. Första gången jag red honom red en av ägarna honom precis innan mig. Innan jag satt upp förklarade de att hästen är extremt känslig, så en mjuk hand var väldigt viktigt. De sa även att han är en häst med mycket driv och är ganska så explosiv, och ifall han började stressa iväg så skulle jag bara sitta lugnt och vara väldigt mjuk i handen.

Provridningen gick jättebra, han gick otroligt fint, och lyssnade jättebra på mina hjälper. Jag hade ganska så lång tygel och han var lugn och fin.

2:a gången jag red satt jag upp direkt och även denna gången gick bra och även om han stressade iväg lite ibland hade jag full kontroll.

3:e gången gick det bra fram tills vi travade på en stor volt, han har en förmåga att "flyta ut" och även om man ligger på med ytter och ger tydliga hjälper så lyssnar han inte ibland utan vill gärna springa åt andra hållet på fyrkantsspåret. Det gjorde han med ett skutt åt sidan så jag tappade ena stigbygeln och kom lite i obalans. Jag skulle sedan sätta i foten i stigbygeln och då satte han av i gallopp och vid 2 tillfällen fick jag ner honom i slängtrav och jag tappade balansen och även andra stigbygeln och han började galloppera igen, till sist fick jag stopp. Efter att han "sprungit" gick han som en gud och hade inte en tendens till att bralla iväg.

Efter det red jag honom 2 gånger och allt gick jättebra. När han blev lite het och försökte springa tog jag tillbaka honom och han gick jätte fint :laugh:

I Onsdags skulle jag och ena ägaren rida ut och vi gick in i ridhuset för att sitta upp. Jag satte upp jätteförsiktigt och hann inte ens sätta i foten i stigbygeln försen han kastade sig framåt och började gallopera :( han lyssnade inte på mina halvhalter utan bara brallade iväg. (han har även gjort så med en av ägarna) Fick in honom på en volt vid 2 tillfällen och försökte ta kontroll men han bröt sig ut, detta pågick i 10 min innan jag igen fick in honom på en volt och fick stopp. Jag var helt färdig:( Efter "springturen" skrittade vi ut och han var hur lugn som helst, han jobbade även jättebra i paddocken utan en enda tendens till att bralla iväg. :laugh: Min fråga är då varför gör han såhär??? Skulle longering vara bra innan ridpasset så att han får ut sin energi, för om han bara fått "springa av sig" så går han ju jättebra. Kanske står han på för mycket kraft foder??

Denna hästen är verkligen underbar när allt fungerar och jag tycker väldigt mycket om honom, men jag har blivit rädd att han ska bralla iväg varje gång jag sätter mig upp. Han bockar inte eller så eller dummar sig på nåt annat vis, men tycker det räcker med att han bara springer på och inte lyssnar på mina halvhalter. Ju mer jag tar tag i honom ju mer springer han vilket är självklart när han är en extremt känslig häst. Men han lyssnar inte även om jag är mjuk i handen. Tips tages tacksamt emot.
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Är det bara ibland han drar iväg vid uppsittning(nyss uppsutten) eller alltid?

Kan vara sadelproblem/dåligt tillpassad?
För mycket kraftfoder?
För lite motion? Går han i hage varje dag/hur mycket?
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Han har bara dragit iväg en gång vid uppsittning. Dom andra gångerna har han varit ett krutpaket i början men jag har kunnat hålla honom i shack en liten stund innan han brallat iväg. Han är ju hur bra som helst bara han fått sprungit av sig, så jag tror inte det är sadeln som är problemet.

Han går i en ganska dålig hage, liten och upptrampad. Ägarna vill flytta hästarna pga det. Antar att dom inte får utlopp för sin energi och inte kan springa av sig ordentligt. Jag kanske ska släppa honom i ridhuset innan jag rider så han får bralla ur ordentligt innan?? Kanske är bättre än longering?
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Man ska ju inte fodre mera energi i hästen än man kan hantera.
Om hästen har en bra haga där den kan springa och leka hur mycket den vill, brukar det inte att bli problem.
Jag blir så ledsen när jag ser hästar stå ute i små upptrampade hagar, där det är omöjligt att springa. Som ända alternativ till att stå inne i en liten box.
Om hästen lever under sådana förhållande måste du använda den mera.
Ut och gå en massa är att rekommendera Hästens leder är inte gjort för att stå stilla 23timmar i dygnet, som det blir om du bara rider en timme.
En häst ska kunna ströva runt och äta för att trivas.
Annars kan den bli stressat.
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Jag har ett femårigt fullblod som har överskotts energi, jag släpper henne i paddocken innan jag hoppar upp och hon älskar det. springer runt och bockar och sparkar bakut och är galen. sen är hon jätte dukti när man rider henne efter det (: Så släpp han i ridhuset oftare. även om du inte ska rida kan du ju göra det så han får springa av sig lite. (:
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Tack för tipsen! Ska släppa honom varje gång i forts. :laugh:
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Ok, tack för tipsen! :laugh:
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Men vad säger ägarna då? Får du inga förslag från dem?

Jag hade pratat med dem innan jag släppte hästen i ridhus, samma sak som jag ville att medryttaren pratade med mig först om hon/han behövde hjälp när jag hade egen häst.
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Jodå, jag har allt pratat med ägarna. De har haft häst hela livet men har aldrig haft någon häst som haft detta problemet. De har haft relativt lugna hästar därför är detta nytt för dom med. PRE är ju en ganska speciell ras temperament messigt och detta är deras första sådana. Dom är medvetna om att hagarna är väldigt små därav funderingarna på ett nytt stall (som jag skrev längre upp). Även om man är en duktig hästmänniska hamnar man ju i nya situationer där man behöver ta hjälp ibland ;) men jag tror att vi tillsammans och med kloka råd från andra har kommit fram till vad som bör göras :)
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Ofta är PRE hästen väldigt kännslig för hjälperna, tänk på att det är hästar som är framavlade från början för att användas i krig och nu på senare år i tjurfäktningar då gäller det att hästen flyttar sig fort för hjälperna.
Så att han kastar sig iväg i galopp när du tappar stigbyglaran är ju inget konstigt dels är där en stigbygel som bankar i magen på honom och dels håller du om hårt med benen.
Problemet vid uppsittning är förmidligen en väldigt pigg häst (om han kommer från utlandet så finns det många länder som är dåliga på att skritta fram utan där är det upp och iväg på en gång som gäller)

Försök rast av honom innan du sitter upp (lös eller longering)
Försök rida med lätta hjälper, ofta räcker det med att du tänker var du ska tänker du vänster så flyttar du atomatiskt dig tillräckligt mycket för att hästen ska förstå.

Lycka till!

(på gnägg finns en tråd om spanska hästar, där kan du få mer tipps av PRE ägare)
 
Sv: Behöver tips till ridningen med "springig" häst

Tack! Ska kolla detta! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 048
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp