behöver tips om utfall!

Sv: behöver tips om utfall!

Det återkommer ju i allt, tex att hunden står i vardagsrumsfönstret och vaktar cykelvägen utanför, då har ju hunden tagit på sig den tunga uppgiften alldeles själv.

Det gör han oxå! står o hänger och dreglar om han ser någon hund gå förbi på vägen..

Vad ska jag göra när han hoppar upp? har tagit ner han många gånger, men då hoppar han bara upp igen. Och så är han helt blockerad.

Det här är så j-kla svårt när man väl hamnat i din situation och alltså tar det tid att jobba igenom. Se också till att din sambo inte underminerar din ställning gentemot hunden - det är DIN hund under ett par månader!

Jo jag har snart hållit på i 7 månader, sen första dagen vi fick han..
Har letat runt efter tränare som kan hjälpa mej lite, men det värkar inte finnas någon här uppe. Men ska flytta ner till skåne i januari, så där hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa till!.

Nej sambon får inte gå ut med han längre!.
sammtidigt som jag blir glad så blir jag oxå ledsen när dom kommer hem från promenader och berättar hur jäkla bra det gick och att han var jätte lydig o snäll när dom träffade på andra hundar.

Skulle du hamna i ett möte med annan hund innan du löst frågan om ledarskapet så är min erfarenhet att avleda INNAN hunden kommer i affekt det mest effektiva sättet att undvika utfall. Avled och se till att avlägsna er från den andra hunden till ett avstånd som ni kan klara av.

Men hur ska jag träna på ledarskapet?.
För när vi tränar och han inte ser någon hund, så ser han på bilarna som åker förbi långt borta. Han ska alltid ha något att kolla på. Likadant när han ska sitta brevid mej, ser han något bakom oss (som kan tex. vara en snöhög, som igentligen inte är rolig och intressant), så vänder han sej om och sätter sej.
Och det går inte att vända tillbaka han. Känns som han gör så bara för att jävlas med mej..

Så enkla problem o lösa o så många omvägar folk går för såna här problem.

Hur svårt kan det vara o stävja sånt här trams fan bara o tala om för hunden att gör aldrig om det där igen för då hamnar du i en svartsopsäck.Eller i värsta fall bara ta det på lydnad förbi alla problem.

Sen folk dom tänker ju inte längre än näsan räcker köper hundar med pondus o väger lika mycket som hunden själv o grädden på moset vet dom inte ens vad ordet flockledare och ledarskap betyder.

Senast ändrad:

Vad menar du med "i värsta fall"?

Det är en omväg o ta det på ren lydnad förbi det ska inte behövas hunden ska kunna gå förbi lugn o inte behövas styras upp.

Därför vill jag hellre göra en ram för hur hunden ska bete sig istället för o konstla till det med en massa lydnad.

Du måste arbeta med lydnaden, i ostörd miljö. Du måste börja med att själv vara tydlig, sätta upp några få, tydliga mål. Du måste få din hund att förstå vad du vill för att sedan kunna ställa ett absolut krav på att han ska utföra det du vill.

Just nu har han inget som helst intresse av att lyssna på dig, tyvärr, och det du måste jobbba på det är att han ska vara uppmärksam på dig. Kör korta pass med lydnad - och som sagt tydliga mål, bena upp momenten i små delar för att sen sätta ihop det.

Jag tror mig höra på din "ton" i inläggen att du är rätt ledsen/trött på det här och jag råder dig att ta hjälp av en instruktör. Ingen grupplydnad nu utan individuella träningspass och med en instruktör som har förmågan att ge dig självförtroendet tillbaka i relation till hunden. Det är svårt att ge konkreta träningsråd så här och jag tycker inte att jag har den pedagogiska kunskapen heller för den delen, kan bara dela med mig av egna erfarenheter och hoppas att något kan komma till nytta. I Skåne finns det många bra instruktörer att anlita, även utanför SBK:s ramar om man vill det.

Till sist; OM du känner att den här hunden är för mycket för dig så är det ingen skam att kanske låta hunden gå vidare till en annan förare/familj som har glädje av hundens ev motor. Han kräver antagligen mycket arbete och aktivitet för att komma ner på en acceptabel nivå och du bör fråga dig om du tycker det är värt mödan.

Du måste arbeta med lydnaden, i ostörd miljö. Du måste börja med att själv vara tydlig, sätta upp några få, tydliga mål. Du måste få din hund att förstå vad du vill för att sedan kunna ställa ett absolut krav på att han ska utföra det du vill.

Just nu har han inget som helst intresse av att lyssna på dig, tyvärr, och det du måste jobbba på det är att han ska vara uppmärksam på dig. Kör korta pass med lydnad - och som sagt tydliga mål, bena upp momenten i små delar för att sen sätta ihop det.

Jag tror mig höra på din "ton" i inläggen att du är rätt ledsen/trött på det här och jag råder dig att ta hjälp av en instruktör. Ingen grupplydnad nu utan individuella träningspass och med en instruktör som har förmågan att ge dig självförtroendet tillbaka i relation till hunden. Det är svårt att ge konkreta träningsråd så här och jag tycker inte att jag har den pedagogiska kunskapen heller för den delen, kan bara dela med mig av egna erfarenheter och hoppas att något kan komma till nytta. I Skåne finns det många bra instruktörer att anlita, även utanför SBK:s ramar om man vill det.

Till sist; OM du känner att den här hunden är för mycket för dig så är det ingen skam att kanske låta hunden gå vidare till en annan förare/familj som har glädje av hundens ev motor. Han kräver antagligen mycket arbete och aktivitet för att komma ner på en acceptabel nivå och du bör fråga dig om du tycker det är värt mödan.

Tack så mkt för svaret!.

Jag ska träna på hårt nu och fixa det! Jag ska oxå prata med en instruktör sen när vi kommer ner till skåne. Jag tror jag har för dåligt självförtroende oxå, jag intalar mej själv att det inte är någon ide att jag håller på med han, då han bara lyder husse osv. Så självförtroendet måste jag ändra på först av allt tror jag!.

Vi får inte lov att omplacera han, då vi köpt han via djurskyddet. Så det här är hans sista hem, om vi inte vill/kan ha kvar han så måste vi låta han sommna in. Känns dumt att låta en nästan två-årig hund somna in för att jag är för "messig" fast jag vet att jag kan tuffa till mej.

Men som sagt, jag ska ta tag i det här nu och fixa det!

Senast ändrad av en moderator:

Med den bakgrunden som er hund har så finns det säkerligen en hel del "bagage" att ta hand om som gör det lite mer komplicerat.
En eloge för att du tagit dig på ansvaret att ge en sån hund ett nytt hem och för att du är villig att kämpa på.

Kom nu ihåg - sambon tassarna borta! Från hunden alltså:D

Ta hjälp av någon duktig instruktör som sagt, så att du och hunden får en liten skjuts igång med projektet.
Lycka till! Skriv gärna igen med lite delrapporter på vägen sen:)

En eloge för att du tagit dig på ansvaret att ge en sån hund ett nytt hem och för att du är villig att kämpa på.

Tycker inte man är någe snällare om man tar en omplacering o sen ändå inte reder problemen. omplacering ställer ju ofast mycket högre krav på dig som ägare än och forma sin valp. Sen då o ta omplacering för o vara snäll och sen inte veta nåt om ledarskap det betyder ofast bara en sak...

Hunden mår ju knappast bra i ett sånt hem heller där den inte får en utstakad väg hur saker o ting ska se ut ingen som leder hunden utan den får gå i en gråskala hela tiden.

Tycker inte man är någe snällare om man tar en omplacering o sen ändå inte reder problemen. omplacering ställer ju ofast mycket högre krav på dig som ägare än och forma sin valp. Sen då o ta omplacering för o vara snäll och sen inte veta nåt om ledarskap det betyder ofast bara en sak...

Hunden mår ju knappast bra i ett sånt hem heller där den inte får en utstakad väg hur saker o ting ska se ut ingen som leder hunden utan den får gå i en gråskala hela tiden.

Vilken tur då att TS är villig att göra något åt det! Troligen lär hon sig något på vägen också. Däremot förstår jag din poäng.

En eloge därför att ngn är villig att försöka. Alla har rätt till en chans tycker jag. Har du aldrig varit nybörjare med hund egentligen? Hade du alla svar från början? Tror knappast det, eller hur?

Nej men min hund har aldrig varit nån problemhund aldrig gett mig några problem som inte löstes på en gång.Om du inte läste det så krävs det inte i närheten av så mycket kunskap o forma en valp som o ta över en omplacering som har en del redan i bagaget. Idag skulle jag nog reda en ompalceing men inte som första hund.

Skaffa mig folk direkt med goda hundkunskaper o lärde mig reste land o rike för att lära mig läste massor med böcker o.s.v.

Läste ordentligt innan jag köpte hund prata med vänner o.s.v om hundägandet.

Och det är kanonbra att göra, självklart, men om det nu är så att familjen redan har hunden och vill försöka lösa situationen så kan man väl försöka vara hjälpsam och dela med sig av erfarenheter de kan dra nytta av? Dina ord sänker tjejens självförtroende ännu mer och det gagnar ingen, allra minst hunden.

Om jag hade lyssnat på alla grabbiga kommentarer från kolleger, alla olyckskorpar på SBK-planen så hade jag aldrig varit i tjänst med min gamle schäfer! Nio av tio stod vid sidan av planen och skakade på huvudet, jag fick en massa olika råd och en hel del rätt brutala metoder som bara stressade upp min redan uppskruvade hund. Det var sju sorger o åtta bedrövelser kan jag säga, tills den dagen jag lärde mig att bara lyssna på de med verklig kunskap, de som använde träningsmetoder som jag själv trodde kunde passa mig och min hund, jag lyssnade bara på dem som var beredda att ge oss en chans och som gav mig självförtroende. Min hund var stor, kraftfull och med en enorm kamplust, han gjorde utfall till höger och vänster, släpade manliga kolleger tvärsöver plan etc etc - han var en liten :devil: helt enkelt men det är just de som hamnar allra närmast hjärtat när man väl lyckas få dem att samarbeta.

Hämnden var LJUV den dagen vi kom i tjänst och fick ett av de bästa distrikten dessutom:)

Kontentan? Även de mest hopplösa fallen ska ha en chans. De hopplösa fallen ska lyssna till de med stor kunskap och som kan förmedla självförtroende till föraren i motsats till att rasera det!

:bow::bow:

när jag skaffade min förstörda tik var jag verkligen ett blåbär men med rätt hjälp och en massa slit lyckades vi. hon var högaggressiv och gick till fullt angrepp direkt, men klarar numera av att umgås med många andra hundar och har även varit ute och tävlat lite. så länge man är intresserad av att lära sig och ta hjälp klarar man mer än man tror.

Nej men min hund har aldrig varit nån problemhund aldrig gett mig några problem som inte löstes på en gång.Om du inte läste det så krävs det inte i närheten av så mycket kunskap o forma en valp som o ta över en omplacering som har en del redan i bagaget. Idag skulle jag nog reda en ompalceing men inte som första hund.

Skaffa mig folk direkt med goda hundkunskaper o lärde mig reste land o rike för att lära mig läste massor med böcker o.s.v.

Läste ordentligt innan jag köpte hund prata med vänner o.s.v om hundägandet.

vad är det egentligen du vill ha sagt med detta inlägg?

Ja, det är ju så lätt att glömma det här att ALLA har vi varit blåbär någon gång. Har man bara goda lärare, mycket envishet, intresse och är beredd att lägga ner mycket tid så är mycket vunnet.

De allra flesta "omöjliga" hundar går det att göra "folk" av, såvida det inte ligger ngt medicinskt problem el liknande bakom det hela.

Men gjort är gjort, det går ju inte och ändra på så att hon har köpt en valp från början, nu har hon en stor hund som har problem vid hundmöten!

Och jag vet att den omtalade hunden kan vara lugn och lydig vid hundmöten, men ibland slår det slint och han gör utfall. Dom har ju ett ledarskaps problem som hon försöker lösa, är det inte bättre att ge tips och råd än att säga vad hon borde ha gjort för 7 månader sedan?

Jag kan svara på varför vi skaffade en ompaceringshund!

Jag och sambon har aldrig haft någon hund innan och då kännde vi att vi ville skaffa en älder hund som kunde lära oss och alltså inte börja med en valp. Vi läset mkt böcker och åkte till bruks när dom hade kurs och satt och kollade hur dom tränade. Vi åkte med våra vänner när dom skulle iväg och träna och fick se hur dom gjorde. Så vi fick inte för oss att skaffa hund och åkte och köpte en dagen efter. Jag tror det tog närmare året innan vi kännde oss redo för att skaffa en egen.

Så jag tog kontakt med djurskyddet och sa som det var, att vi aldrig har haft hund, och att vi skulle vilja ha en äldre hund som "kan" sin sak, som kan lära oss. Hon sa då att hon inte hade någon just nu men skulle höra av sej om dom fick in någon som passade våra önskemål. Några dagar senare ringer hon och säger att hon har hittat en perfekt "läromästare" till oss. Fick reda på att han bara var 1 1/2 år och påpekade att vi aldrig har haft hund så vi har inga tidigare efarenheter. Men hon sa att han var duktig och en bra första hund. Så vi åkte ner dom 65 milen och hämtade han.

Då visade det sej att vi fick han direkt från "mellan familjen" så hon på djurskyddet hade inte träffat han. Han bode ute i skogen i ett hus, med en annan hund. Och dom fick bo i varsit rum då dom hatade varandra!.
Sen åkte vi in till stan, det första han gjorde var att göra utfall mot alla hundar han såg.. Ojjdå sa hon, sådär visste jag inte att han gjorde. Men jaja, de blir säkert bra. Om ni inte vill ha kvar honom så får ni avliva han sa hon. Sen åkte hon.

Visst vi kunde lika gärna ha tagit bort honom, men jag tänker kämpa för han!

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Springer
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka