Sv: behöver tips om utfall!
Intressanta nyttiga inlägg från Brandgul och Jeeves! Tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det återkommer ju i allt, tex att hunden står i vardagsrumsfönstret och vaktar cykelvägen utanför, då har ju hunden tagit på sig den tunga uppgiften alldeles själv.
Det här är så j-kla svårt när man väl hamnat i din situation och alltså tar det tid att jobba igenom. Se också till att din sambo inte underminerar din ställning gentemot hunden - det är DIN hund under ett par månader!
Skulle du hamna i ett möte med annan hund innan du löst frågan om ledarskapet så är min erfarenhet att avleda INNAN hunden kommer i affekt det mest effektiva sättet att undvika utfall. Avled och se till att avlägsna er från den andra hunden till ett avstånd som ni kan klara av.
Eller i värsta fall bara ta det på lydnad förbi alla problem.
Vad menar du med "i värsta fall"?
Du måste arbeta med lydnaden, i ostörd miljö. Du måste börja med att själv vara tydlig, sätta upp några få, tydliga mål. Du måste få din hund att förstå vad du vill för att sedan kunna ställa ett absolut krav på att han ska utföra det du vill.
Just nu har han inget som helst intresse av att lyssna på dig, tyvärr, och det du måste jobbba på det är att han ska vara uppmärksam på dig. Kör korta pass med lydnad - och som sagt tydliga mål, bena upp momenten i små delar för att sen sätta ihop det.
Jag tror mig höra på din "ton" i inläggen att du är rätt ledsen/trött på det här och jag råder dig att ta hjälp av en instruktör. Ingen grupplydnad nu utan individuella träningspass och med en instruktör som har förmågan att ge dig självförtroendet tillbaka i relation till hunden. Det är svårt att ge konkreta träningsråd så här och jag tycker inte att jag har den pedagogiska kunskapen heller för den delen, kan bara dela med mig av egna erfarenheter och hoppas att något kan komma till nytta. I Skåne finns det många bra instruktörer att anlita, även utanför SBK:s ramar om man vill det.
Till sist; OM du känner att den här hunden är för mycket för dig så är det ingen skam att kanske låta hunden gå vidare till en annan förare/familj som har glädje av hundens ev motor. Han kräver antagligen mycket arbete och aktivitet för att komma ner på en acceptabel nivå och du bör fråga dig om du tycker det är värt mödan.
En eloge för att du tagit dig på ansvaret att ge en sån hund ett nytt hem och för att du är villig att kämpa på.
Tycker inte man är någe snällare om man tar en omplacering o sen ändå inte reder problemen. omplacering ställer ju ofast mycket högre krav på dig som ägare än och forma sin valp. Sen då o ta omplacering för o vara snäll och sen inte veta nåt om ledarskap det betyder ofast bara en sak...
Hunden mår ju knappast bra i ett sånt hem heller där den inte får en utstakad väg hur saker o ting ska se ut ingen som leder hunden utan den får gå i en gråskala hela tiden.
Nej men min hund har aldrig varit nån problemhund aldrig gett mig några problem som inte löstes på en gång.Om du inte läste det så krävs det inte i närheten av så mycket kunskap o forma en valp som o ta över en omplacering som har en del redan i bagaget. Idag skulle jag nog reda en ompalceing men inte som första hund.
Skaffa mig folk direkt med goda hundkunskaper o lärde mig reste land o rike för att lära mig läste massor med böcker o.s.v.
Läste ordentligt innan jag köpte hund prata med vänner o.s.v om hundägandet.