behöver tips om utfall!

M

melkutt

Behöver lite tips och ideer vad jag ska göra när hunden gör utfall mot andra hundar!

Känns som jag har testat det mesta, så nu kommer jag inte på något mer. Någon som har något tips/råd?.

När jag blir riktigt arg på han, då kan han lyssna. Då kan vi gå förbi andra hundar utan att han gör något! om den andra hunden som vi möter börja skälla och dra så tittar bara min hund på mej. Känns jätte kul, just då.
Men så fort jag berömmer han så börjar han med sina jävla dumheter:mad:

Sv: behöver tips om utfall!

Vår rottis är en hyfsat dominant hane. Han gör kanske inte direkt utfall, men drar i kopplet, pratar (så som rottisar oftast gör) och blåser upp sig. Känns inte så trevligt när han håller på så.
För oss fungerar det utmärkt att man sätter honom ner, låter honom sitta till dess att den andre hunden har gått förbi. Då är han väldigt lugn, tittar bara på den andre hunden.

Lycka till!

Måste du berömma då ? Det verkar ju som det utlöser det dåliga beteendet. Hundar behöver inte alltid beröm hela tiden. Jag anser vi människor berömmer för minsta lilla. Ibland räcker det med att bara traska vidare. Min vovve gör visserligen inte utfall, men är förbannat nyfiken och står gärna på 2 ben och spanar.....hemskt irriterande. Fast det löser jag genom att bara gå vidare utan förhandlingar...Inte så lätt att balansera på 2 ben samtidigt som matte går vidare framåt. Korrigerar gör jag om hon envisas med att ha huvudet bak å fram i stället för att vara focuserad på färd framåt...som det faktiskt är tänkt. Vi ska framåt. Och då ska hela hunden vara riktad mot färdvägen. Visst berömmer jag emellanåt, men inte överdrivet mycket.

Så uppfattar jag det också..

Dvs om hunden gör som den ska och den VET vad den ska göra ( alltså inget utöver det ) så behövs inget uttalat beröm..

Det används ju mest vid inlärningen, iaf hos oss.

Cecas Millian jobbar hela tiden med att få hunden ur balans så den liksom tappar fattningen. Han snärter lite i kopplet i sidled, då blir hunden alldeles perplex och glömmer vad den håller på med :D

Tack för svaren!

Nej jag måste inte berömma, är bara något jag har fått för mej o göra när han är duktig o lyder tex. vid möte.
Jag tror jag är för "snäll" vilket han märker när jag springer runt o bara säger:
bra, duktig pojke, du kan ju:smirk: istället för att korrigera när han gör fel.

Ska sluta att berömma han för allt, och se vad som händer, han kanske blir lungnare och mer focuserad..

Kolla på mexikanen tv4+ han tar upp de problemen
vänd bort huvudet på hunden, sätt hunden
man kan ta hunden i nackskinnet också.
Han gjorde så i ett pogram
vände bort huvudet på hunden, satte hunden ner lungt stilla. Du skall va rak i ryggen och visa domenans.
Det fungerar
Behöver inget beröm just då,.
testa

Kolla på mexikanen tv4+ han tar upp de problemen
vänd bort huvudet på hunden, sätt hunden
man kan ta hunden i nackskinnet också.
Han gjorde så i ett pogram
vände bort huvudet på hunden, satte hunden ner lungt stilla. Du skall va rak i ryggen och visa domenans.
Det fungerar
Behöver inget beröm just då,.
testa

Det går varken att vända bort huvudet eller sätta han ner. Det går inte ens att få kontakt med han, han är helt blockerad. Jo om man kunde ta tag i han och vända han om så skulle de varit bra, synd att han väger lika mkt som jag gör. Har hänt att gubben har fått lyfta upp och bärit iväg han..

Min hund blir också vild och gör utfall mot allt och alla han möter! Han är INTE aggressiv utan ska bara PÅ!!! Mot andra stora hundar låter han arg, men vid närmare kontakt leker han bara (fast nu får han inte ta kontakt alls!).
Nu har jag satt på odjuret en Halti, ochb det hjälper lite. Men man kunde ju lika gärna ha en skylt med "Misslyckad!" fastklistrad i pannan, känns det som, när man går ut med haltin på sin hund...
Tar jag honom i skinnet hoppar han på mig istället, man kan få sig en smällkyss så blodet sprutar! Blir jag ARG blir han bara vildare och beter sej som en centrifug! Det är jättejobbigt, pinsamt och obehagligt.
I andra sammanhang är han visserligen intensiv och vild, men lyssnar på mig, vi har bra kontakt, han gör inte en massa saker utan att be om lov först och få sitt varsågod. Men vid möten, hundar såväl som folk, får han frispel. Han är 72 cm och 45 kilo muskler och ett stryphalsband känner han inte.
Så jag vet hur det känns...

Något som du i förlägningen kan fundera över är att mentaltesta honom. Jag tänker ffa på nervkonstitutionen. Är den dålig så finns det en liten orsak i det som utlöser beteendet. Dvs. att hunden inte kan kontrollera sig. (Samma sak som att alla inte kan bli piloter pga olika stressnivå) Det är något att fundera kring.

Jag har en hund med minus på nerverna och en hund som har plus. Jisses vilken skillnad... Den hunden med bra nerves minns vad jag lärt henne i en situation och kan plocka det vidare till en annan. Min stresshoppa måste ha allt exakt likadant för att minnas vad hon ska gör, och hur många hundmöten är exakt likadana? (Helst om man är extremt signalkänslig som hon är, hon ser vartenda ögonkast)

Det går varken att vända bort huvudet eller sätta han ner. Det går inte ens att få kontakt med han, han är helt blockerad. Jo om man kunde ta tag i han och vända han om så skulle de varit bra, synd att han väger lika mkt som jag gör. Har hänt att gubben har fått lyfta upp och bärit iväg han..

Okej
Jag har även sett Barbro Börjessons pogram finns på nätet, go kväll svt 2 hundskolan
Jag har hennes böcker dom är kanonhon har massa knep för att lära in olika grejer
ledar skap måste du träna

Okej
Jag har även sett Barbro Börjessons pogram finns på nätet, go kväll svt 2 hundskolan
Jag har hennes böcker dom är kanonhon har massa knep för att lära in olika grejer
ledar skap måste du träna

Jo jag vet att jag måste träna på ledarskap men hur ska jag göra det?! känns som jag har testat allt. Han gör bara såhär mot mej och inte när sambon är ute, så det är bara jag som har det här problemet:mad:

Han är INTE aggressiv utan ska bara PÅ!!! Mot andra stora hundar låter han arg, men vid närmare kontakt leker han bara (fast nu får han inte ta kontakt alls!).

Precis samma sak här!

Tar jag honom i skinnet hoppar han på mig istället, man kan få sig en smällkyss så blodet sprutar! Blir jag ARG blir han bara vildare och beter sej som en centrifug! Det är jättejobbigt, pinsamt och obehagligt.

Samma sak här igen:smirk: så jag kan inte ta tag i nacken/örat, har gjort det en gång när han gjorde utfall och det slöt med att han hopppade på mej och tog tag i min arm.

vi har bra kontakt, han gör inte en massa saker utan att be om lov först och få sitt varsågod. Men vid möten, hundar såväl som folk, får han frispel. Han är 72 cm och 45 kilo muskler och ett stryphalsband känner han inte.

Och samma sak här:smirk: Men han gör bara så mot hundar, inte mot männsikor.. Om vi inte möter/ser hundar så är han precis så som du beskriver din, ber om lov och får varsigod innan han gör något och vi har bra kontakt. Han är oxå lika stor som din och väger precis lika mkt!

Jaha, vi värkar ha samma problem?:cool: har funderat länge på att köpa en haiti grimma.
Funkar det bättre och hålla din hund i haiti? Min skiter rent ut sagt om man har stryp, han låsas som det regnar..

Senast ändrad av en moderator:

Då vet du iaf att han KAN! Alltid en bra utgångspunkt.

Jo precis! så det känns skönt att jag vet att han kan, även fast han inte visar det så ofta med mej.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, Brandgul, han ska mentaltestas till våren! Det är lite lustigt, för jag tycker annars han har ett superpsyke - totalt orädd, står framför mig i alla lägen, låter sig inte störas, älskar allt och alla, funkar superbra med småbarn, en massa härlig kamplust och entusiasm. Men, det ska bli intressant att se hans MHresultat!
Till Trådstartaren - jo, våra jyckar låter lika! Men jag måste förtydliga, att min vovve inte hoppar på mig på ett aggressivt sätt för att hugga mej, utan mer för att liksom säga -Men vad sjutton, matte, bråkar du med mig, lägg av, jag vill ju bara xxxxx!!!
Haltin har fungerat otroligt bra på honom, det blir aldrig några brottningsmatcher utan jag kan orubbligt gå förbi den andra hunden och han kan inte göra mycket alls! Dvs jag kan ta det lugnt, vara tyst och stabil och bara ignorera jycken på motsatt sida av vägen. DET är en bra början!
Lycka till du med! :)

MH är inte samma sak som ett Mentaltest. Ett MH säger eg. inget som hundens egenskaper. På ett mentaltest så får du en bedöming av hundens egenskaper. Det görs när hunden är mellan 2-4 år.

Jag säger inte att din hund absolut har lite dålig nervkonst. Men det kan vara intressant att kolla upp efter att jag läst det du skrev. Min "skruttiga" hund är modig. Övervinner sin rädsla bra (dvs. har bra dådkraft) och hon är mycket miljöstark. Säger jag att hon ska göra en sak så gör hon det även om hon först verkade tycka att det var lite läskigt. Så det behöver inte alls hänga ihop :)

Ja, jag hade då definitivt INTE gjort som en del säger här; att ta hunden i nackskinnet eller i huvudet för att vrida det bort från den andra hunden - risken är ju överhängande att du blir rätt svårt biten PLUS att du triggar hunden ännu mer!

Det är inget lätt problem och brukar oftast handla om mängdträning plus förarens brist på pondus/respekt från hunden. Han tycker inte att du är någon att räkna med helt enkelt och tar över situationen vid möten med andra hundar - han håller koll på omgivningen istället för att du gör det.

Jag säger inte att du har gjort ngt fel, ibland är det bara ens kroppsspråk, man är otydlig och/eller en mjuk person som hunden uppfattar som svag. Problemet som uppstår är ofta att man då som förare blir tillsagd att agera kraftfullare i en situation där hunden redan är blockerad och du bäddar för ännu ett misslyckande er emellan! Mitt tips är att du tar över all träning med hunden, träna i ostörda miljöer tills du har bra kontakt och gensvar med hunden, gå successivt och långsamt över till miljöer med andra hundar PÅ AVSTÅND till en början. När du har byggt upp en bra kontakt med din hund så kommer du så småningom att kunna korrigera och agera kraftfullt de gånger det behövs.

Det här är så j-kla svårt när man väl hamnat i din situation och alltså tar det tid att jobba igenom. Se också till att din sambo inte underminerar din ställning gentemot hunden - det är DIN hund under ett par månader!

Vad det gäller HALTI så kan jag bara säga att det är konstgjord andning, ingenting annat. Vad gör du om hunden går ur Haltin i en svår situation? Jag har sett det hända och det är inget kul kan jag säga. Se till att använda vanligt koppel och en vanlig stryplänk + ha med dig något föremål som hunden gillar och som han BARA får ha när du och han är ute o tränar, aldrig annars. Skulle du hamna i ett möte med annan hund innan du löst frågan om ledarskapet så är min erfarenhet att avleda INNAN hunden kommer i affekt det mest effektiva sättet att undvika utfall. Avled och se till att avlägsna er från den andra hunden till ett avstånd som ni kan klara av.

Jag har en vovve här hemma som återfaller i detta beteende så fort jag ligger på latsidan med träning, jag måste alltid vara alert och hålla min plats i gänget s a s - annars är han där och testar direkt. Det är en krävande typ av hund, alla hundar är inte så förstås så det gäller att fundera på om man verkligen vill ha en sån hund och lägga ner det arbetet som krävs för att det ska fungera.

Jag håller med.
Problemet är inte att hunden ska på andra hundar, problemet att att hunden inte lyder eller har funnit en egen uppgift som ingen har bett den göra.
Det återkommer ju i allt, tex att hunden står i vardagsrumsfönstret och vaktar cykelvägen utanför, då har ju hunden tagit på sig den tunga uppgiften alldeles själv.

Träna lydnad i alla lägen, så du kan be hunden "lägga ner", när den anser sig ha en uppgift i att kolla andra hundar som går förbi.

Gör det tills förarens uppgift att kolla mötande hundar, hunden ska ha andra uppgifter. Tar hunden på sig förarens uppgifter så måste det innebära konsekvens. Det är en ren lydnadsgrej, inget annat.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Springer
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka