Behöver tips om kraftfoder med lite energi

Gwildr

Trådstartare
Min häst går på ett så kallat "Active Stable". Hon är lättfödd och behöver inget kraftfoder ur näringssynpunkt. Men det skulle vara käckt om vi kunde hitta något med lågt energivärde som kan locka henne att röra sig mellan foderstationerna.

Det lägsta jag hittat hittills är aspbarkspellets med 7,3 MJ/kg foder.

Tips mottages tacksamt!

Åsa

Sv: Behöver tips om kraftfoder med lite energi

Mineralfoder? Eller ska det vara något som kan ges i lite större mängd?

Går det inte att lägga hö vid alla foderstationer, annars? (Är inte insatt i hur det funkar... :angel:)

Handlar det bara om enstaka dl vid varje ställe (och hur många ställen är det?), eller "måste" det vara mer? Handlar det om mycket små mängder kanske det inte gör så mycket om det är ett energirikare foder.

Lusern är för övrigt inte så energirikt, 8,5 MJ/kg foder.

Allting är nyinstallerat så det finns många frågetecken än. Stallägaren vet inte hur små potioner man kan ge. Vi måste försöka ta reda på det. Om man kan ge några pellets i taget kan det ju funka med ett mineralfoder.

Lucernpellets skulle jag gärna ge men jag vill inte ge det torrt så det faller bort i det här fallet tyvärr.

Det är en foderautomat som ger kraftfoder men varje gång de ska gå dit får de gå en liten "slinga".

Men lucern sväller inte lika mkt som tex betfor. Mindre mängder, som någon dl tror jag det är minimal risk för problem trots att man ger det torrt. Många fodrar med torra lucernpellets även större portioner, men det skulle kanske inte jag våga. Måste det vara pellets då? Går det att pyttsa ut en liten hög lucernhack?

Annars finns ju olika typer av dyra ponnypellets som bara är hö i princip..;) Det finns ju torkade morötter och sånt att köpa också, om man har råd.

Hur ofta fylls stationerna på? Kan det vara vits att fylla med t ex några morötter?

Jag har motsatt erfarenhet - att lucernpellets sväller väldigt mycket, och mer än betfor. Men jag har inte så mycket erfarenhet av betfor.

Lucernhack går tyvärr inte - de har testat med något åt det hållet. Det rinner inte ner ordentligt.

Har du namn på några såna där ponnypellets? När man ger så lite är ju priset inte så viktigt.

Hade för mig att Krafft hade pellets med jättelåga värden, men det var bara på proteinsidan. Pellets med lite lägre energi är ju tex krafft groov 90 och groov 60 , som innehåller 9 Mj/kg (smrp kan man lista ut från fodrets namn:)), jämfört med deras andra basfoder där de flesta innehåller minst 11 Mj/kg. Hippo har hippo Top som ligger på 9,7, Hippo Groow Alfa, 10 Mj/kg. Spillers cool mix ska ligga lågt, men jag har inga exakta siffror. Mustang Breed ligger på 9,5 Mj och 95 g smrp. Vill du ha müsli finns Mustang fiber original som innehåller 10 Mj.

Svårt att hitta foder med lägre Mj i och med råvarornas värden. Men egentligen spelar det inte så stor roll om det är 9 mj eller 11 Mj,äter hästen tex ½ kg om dagen blir det minimal skillnad. Det gör nog hästen av med iom att du samtidigt får den att gå slingan du pratade om:) Lucern ligger lite lägre, men det har vi ju redan tagit upp:)

Det kanske inte är så jättestor skillnad, men har man en lättfödd häst får man jaga varje MJ. Cool Mix har 10,1 MJ smältbar energi, vilket motsvarar ungefär 11,7 MJ omsättbar energi (vilken är den enhet som vi använder oss av i Sverige), om jag har förstått saken rätt. Man menar nog att den inte ska ge heta hästar med "Cool".

Men tack för tipsen ändå!

Åsa

Annars finns aspbarkpellets, bara 5,8 Mj/kg. Har inte använt det själv så jag kan inte tipsa om någon återförsäljare, men det kan ju vara smaskigt att knapra på?

Det enda jag vet är att det går att portionera ut väldigt små mängder. Systemet är anpassat så att hästen kan äta upp till 20 ggr per dygn och just kraftfoder ger man ju inte så mycket av (tex 1,5 kg / 15 ggr = lite per gång). Min häst går oxå i ett active stable :love:

men med tanke på att de rör sig så himla mycket så kan väl inte 0,5 kg av något vanligt lågenergi-foder (Groov 60) göra varken av eller till? Groov innehåller ju dessutom mycket långsamma kolhydrater som kan användas "längre" tid.

Jag blandar ihop det, en svensk, omsättbar MJ motsvarar 80 - 90 % av en engelsk, smältbar MJ. Så det blir 8-9 MJ. Men det finns det många foder som innehåller. Krafft groov 60 innehåller 9 MJ. Det är väl inte högenergi, men inte lågenergi heller. Det gör en del till, när det handlar om en lättfödd, fångkänslig häst.

Det får bli aspbarkspelletserna så länge. Det är det bästa jag hittat hittills. Den svenska återförsäljaren (av Active Stable) trodde att det skulle funka att ge 200 g i automaten). Så typ 10 g per gång.

Kul att din häst också går på Active Stable. Hur går det? Min har lärt sig hur man går in i foderautomaten, men hon är mer tveksam till att gå ut genom "svänggrinden".

Åsa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 352
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 449
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka