Behöver tips och råd... *långt*

amalia

Trådstartare
Var lite kluven över var jag skulle placera tråden, då min fråga rör flera områden egentligen. Men huvudfrågan gäller pålles sadel, därför fick det bli utrustning. Moderator får gärna flytta tråden om den passar bättre någon annan stans!

Jag har en häst som lider av sadeltvång. Det har gått i perioder och han har fungerat väldigt väl under längre perioder då han haft en passande sadel och jag har följt samma rutiner (dra ett hål i taget, alltid longera innan uppsittning, uppsittning från pall).

Nu har han varit konvalecent pga hältutredning som ledde till operation av knälederna bak. Han är under igångsättning och travas och galopperas för hand. Jag har fått klartecken att börja rida och jobba på!

Problemet är att han:

1. Inte är riden sedan slutet av augusti (då sadlingen fungerade väldigt bra). Men är nu skeptisk mot sadeln igen.

2. Han har förstås tappat rätt mycket muskler och jag tycker att sadeln ser lite för vid ut.

Jag har två sadlar till honom varav den ena kontrollerades (och justerades i bomvidd) och den andra provades ut i juni -07. Dessa båda är en wintec isabell werth och en bates elevation, båda med rött järn i.

Nu är jag osäker om jag ska sätta i ett storleken mindre järn i sadeln eller inte. Vill absolut inte att han ska få sadeltvång pga att sadeln klämmer på honom då han blir panikslagen och reser sig/far upp i luften och inte slutar förräns ryttaren kastat sig av och sadeln tagits bort:crazy:

Jag köpte en mankmall (wintecs) och den visar på storleken mindre, dock har jag fårskinnspad under sadeln (de är båda utrprovade med det) för att minimera tryck. Hur mycket gör en sådan?
Hur tillförlitlig är en mankmall?

Funderar på att helt sonika boka in en tid på sharpman (de enda jag litar på gällande utprovning), men har en bit att åka, så det kommer väl gå på en tusenlappp i bensinkostnad ungefär...

Behöver bolla detta problem!
Jättetacksam till er som orkar läsa och svara! :)

Sv: Behöver tips och råd... *långt*

Jadu det var krångligt.. Går knappast att slänga på sadeln och provrida :crazy:

Kan du inte mäta exakt hur många grader han tappat? Eftersom sadeln var utprovad med mer muskler och med padd så skulle jag lägga på sadeln med en stl mindre på järnen, ser det helfel ut tror jag att jag skulle åka till Sharpman. Fast där måste du ju också provrida sadlarna...

Kanske inte så mkt hjälp men bollar lite så kanske vi kommer fram till något.

Ja, funderar på att sätta i det mindre järnet och jämföra. Jag är inte helt novis gällande sadlar men med tanke på hur han beter sig om sadeln klämmer så törs jag ju inte chansa.

Har skickat iväg ett mejl till sharpman där jag beskrivit mitt problem och frågat om det fungerar att kontrollera sadeln utan att jag rider.

Kan se om jag kan ta lite bilder idag i stallet, ska få hjälp av en kompis som kan hålla i honom när jag sadlar.

Jag håller på att vänja honom vid sadeln igen, han har reagerat med sadeltvång när han hade skrittat en stund och skulle ta några travsteg, fick då ta av sadeln. Sadlade sedan om igen och drog bara ett hål och skrittade. Sedan har vi bara lagt på/tagit av sadeln och sadlat och dragit ett hål och skrittat.

Har inte tordas trava honom något mera, men det kan hända att han slappnar av om jag driver honom framåt. Nu har vi klartecken på galopp och han har galopperat för hand i två veckor ungefär.

Men vill så klart att sadeln ska ligga otimalt så att den ger positiva erfarenheter...

*Suck* Vem har sagt att det ska vara enkelt?

Ibland, med vissa hästar, kan de bli bättre om de får jobba lite med sadeln. Se att de inte dör av att ha rovdjuret på ryggen s a s. Koncentrera sig på något annat än att den ligger där uppe och rör sig lite.

Att vänja in är nog det enda raka om hästen är som du beskriver, man blir ju inte direkt frestad att stiga upp efter det du berättar... :D

Idag kunde vi lägga på sadeln, spänna lite i taget och gå några varv på banan utan någon reaktion. Hade asistans av två i stallet som kunde vara behjälpliga. En hink med lusern fick verka lite lugnande och föra över tankarna på något annat.

Ska göra så nu i en vecka framåt och sedan ta lite trav. Men jag kommer nog ändå låta en sadelinpassare kolla igenom vilket järn han ska ha innan jag hoppar upp...

:idea:Fördelen är att han aldrig kommer att kunna gå med en sadel som ligger illa och bli skadad, utan då säger han ifrån!

Kunde inte ta några bilder (hade glömt min kamera på jobbet) , men är nästan 100 på att den är för vid... ska se om jag kan meka dit det smalare järnet i morgon.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag varit iväg på sadelutprovning! Pålle skötte sig kanonbra:love: Var cool när vi kom ner till sharpman och stod glatt i en... 2
Svar
33
· Visningar
3 313
Senast: amalia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka