behöver tips och hjälp...!!

zazza girl

Trådstartare
som endel vet här på buke så ha jag en 4 årig hinst ..
nu ha det kommit massa problem , med han ..

problem 1: kan inte leda ut han i hagen med grimmskaftet knäppt , få dra det igenom grimman , eftersom han slänger sig med en gång när man ska knäppa lås han ...
vet inte varför det ha blivit så , för ha det aldrig varit några problem med att släppa han ...

problem 2:
han ha börjat stegra sig när man leder ut han , ( ha aldrig gjort de med mig..) ..

snälla kom med tips och hjälp , hur man kan lösa detta ...
varför gör han så?? e det bara test ..
eller kan det vara så illa att han inte lita på folk , efter de som ha hänt på det andra stallet vi stod i..??

Sv: behöver tips och hjälp...!!

årstiden gör att hormonerna svallar.

Töserna går täckeslösa och vifftar med svansar (och en hel del annat)

Skulle tro att det beror på att det är längre dagar/mer solljus nu.
Och kanske luktar det också brunst i luften.
Något bra råd har jag inte mer än att "gilla läget", och vara mer än konsekvent!

Lycka till
//m

oki...

men hur kan jag träna han för att stå stilla och ta det lugnt när man ska släppa han ..??

kan jag typ upprepa att ta av han och fånga in han ingen och på med grimman igen , och göra detta några gånger om dan..??

Beroend epå häst men följer några tips..

Släpp inte loss precis innanför grinden. Led runt hästen i hagen och knäpp upp i farten.

Riltigt extrema kastare kan man hålla i tungan tills man knäppt loss.

Det är inte så dummt att ha flera grimskaft. När du knäppt loss ett, sitter han fortfarande fast - surprise!- Han måste lära sig att inte kasta sig iväg, det är en farlig ovana. Ta loss ett i taget, och se till att han stannar kvar, han ska inte veta när han är lös. Sen går du bort från honom när han står lugnt och stilla.
Det är dessutom viktigt att han är vänd med nosen mot grinden, så han inte har hela hagen som lockar honom att rejsa iväg.

jag bruka stänga grinden och vända han i mot grinden innan jag släpper han ,men när jag sen släpper han så snura han runt och kasta sig lite , sen gå han lugnt där i från , om han inte få damp och skena runt i hagen , vi är flera i stallet och ha olika dagar med utsläpp , så alla gör olika saker när han ska ut ...

men han ha bara stått i det nya stallet sen i onsdags ...
så dom nya tjejerna i stallet känner han ju inte ännu och kan inte läsa av han som jag kan ....

Beteendet är jag inte ett dugg förvånad över, men att han kastar sig iväg går säkert att lösa.

*Prova att leda omkring hästen inne i hagen och släpp när han minst anar det, dock inte förrän han är helt lugn.

*Beroende på hur hårt han kastar sig, träd grimskaftet runt nosen på honom så att det dras åt om han kastar sig innan han är lös. Knäpp loss grimskaftet så att du ha "snaran" kvar så länge som möjligt, tills han är lös.

*Laddar han redan innan ni kommit in i hagen, vänd och gå tillbaka mot stallet så fort han riktar uppmärksamheten mot hagen. Minsta öronviftning mot hagen = vänd! Upprepa superkonsekvent tills han håller sig lugn och har uppmärksamheten riktad på dig ända tills ni är framme vid hagen.

Jag går på en naturbruksskola och de travhästar som står här är vana vid att ledas ut i hagen och precis innanför grinden så släpps de iväg i farten... Det är dock två av de 10 hästarna som springer ut från stallet och in i hagen med personen hängandes efter i grimskaftet och en av dom har stegrat emot mig också... Eftersom det är så många olika som släpper ut hästarna så har det jag gör nästan ingen nytta, hästen lär sig att gå lugnt ut i hagen just när jag har den men så fort någon annan gör som "alla andra" blir hästen som vanligt igen och springer ut...

Jag har kämpat med det redan sedan första dagen jag kom hit till skolan (har gått här snart ett år) och det är alltid lika varje gång...

När jag leder ut hästen från stallet ser jag till att den går bakom mig och om den går för fort kastar jag upp en hand rakt upp i luften (och stannar) för att visa att jag är där. de flesta brukar rygga tillbaka eller i alla fall kasta lite med huvudet för att undvika att bli slagen (även om jag aldrig tänkt att slå hästen...) jag upprepar det ungefär vart tredje steg jag tar och till slut vet hästen att den ska hålla sig bakom mig. När den vet det brukar jag stanna utan att kasta upp handen, om den inte stannar då kastar du upp en hand för att visa att du är kvar och så ska du få den att backa för att inte gå på dig. När du ska backa med hästen backar du rakt mot bringan och om du backar in i hästen kan du "killa" lite med armbågarna på bringan för att visa att den ska backa, säg samtdigt "backa" eller "back back" beroende på vad du har sagt till den förut när den ska backa...

sen är det ju väldigt lockande att springa ut i hagen när man öppnat grinden, då brukar jag fortsätta med samma sak fast göra det vid ungefär vart annat steg. Backa även lite då och då... Om den ändå springer förbi dig så försök att hålla kvar hästen och när han lugnat sig går du ut från hagen med honom och försöker på nytt.

Ta god tid på dig och stressa inte. Om du gör det här varje gång hästen ska ut i hagen lär den sig att den inte får gå ut i hagen om den springer utan får gå tillbaka och försöka om och om igen...

Jag stod ungefär en timme första gången jag skulle ta ut skolans häst ut i hagen (ett sto på 6 år). Hon sprang många gånger och efter ett tag lärde hon sig. När jag sen släppte henne stod hon bara kvar på stället och fattade inte vad som hade hänt. (annars brukar hon få fnatt och springa gärnet genom hela hagen...):laugh:

Sen när du knäppt löst grimskaftet så håller du kvar hästen i grimman och bara står och klappar honom i pannan. Han ska stå kvar även fast han egentligen är lös! Sen släpper du och går undan för han kan ju få fnatt och springa iväg.

ledningen gå ju så där men alla i stallet ska försöka göra samma sak nu när vi släpper ut han , och se fall det gå bättre då , i går så hade han skött sig kanon och inte bråkat något alls .....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar