Sv: behöver tips och hjälp...!!
Jag går på en naturbruksskola och de travhästar som står här är vana vid att ledas ut i hagen och precis innanför grinden så släpps de iväg i farten... Det är dock två av de 10 hästarna som springer ut från stallet och in i hagen med personen hängandes efter i grimskaftet och en av dom har stegrat emot mig också... Eftersom det är så många olika som släpper ut hästarna så har det jag gör nästan ingen nytta, hästen lär sig att gå lugnt ut i hagen just när jag har den men så fort någon annan gör som "alla andra" blir hästen som vanligt igen och springer ut...
Jag har kämpat med det redan sedan första dagen jag kom hit till skolan (har gått här snart ett år) och det är alltid lika varje gång...
När jag leder ut hästen från stallet ser jag till att den går bakom mig och om den går för fort kastar jag upp en hand rakt upp i luften (och stannar) för att visa att jag är där. de flesta brukar rygga tillbaka eller i alla fall kasta lite med huvudet för att undvika att bli slagen (även om jag aldrig tänkt att slå hästen...) jag upprepar det ungefär vart tredje steg jag tar och till slut vet hästen att den ska hålla sig bakom mig. När den vet det brukar jag stanna utan att kasta upp handen, om den inte stannar då kastar du upp en hand för att visa att du är kvar och så ska du få den att backa för att inte gå på dig. När du ska backa med hästen backar du rakt mot bringan och om du backar in i hästen kan du "killa" lite med armbågarna på bringan för att visa att den ska backa, säg samtdigt "backa" eller "back back" beroende på vad du har sagt till den förut när den ska backa...
sen är det ju väldigt lockande att springa ut i hagen när man öppnat grinden, då brukar jag fortsätta med samma sak fast göra det vid ungefär vart annat steg. Backa även lite då och då... Om den ändå springer förbi dig så försök att hålla kvar hästen och när han lugnat sig går du ut från hagen med honom och försöker på nytt.
Ta god tid på dig och stressa inte. Om du gör det här varje gång hästen ska ut i hagen lär den sig att den inte får gå ut i hagen om den springer utan får gå tillbaka och försöka om och om igen...
Jag stod ungefär en timme första gången jag skulle ta ut skolans häst ut i hagen (ett sto på 6 år). Hon sprang många gånger och efter ett tag lärde hon sig. När jag sen släppte henne stod hon bara kvar på stället och fattade inte vad som hade hänt. (annars brukar hon få fnatt och springa gärnet genom hela hagen...)
Sen när du knäppt löst grimskaftet så håller du kvar hästen i grimman och bara står och klappar honom i pannan. Han ska stå kvar även fast han egentligen är lös! Sen släpper du och går undan för han kan ju få fnatt och springa iväg.