Behöver svar ang ihopsläpp av unghingst...

S

silca

Hej.
Jag har köpt mig en åring som föddes i slutet av maj.. min fråga är när jag tar hem honom (i dec) kan jag låta han gå tillsammans med mitt 5åriga sto nån månad först eller skall jag låta dom gå i varsin hage redan från början??

Vill inte att han skall betäcka henne... varken nu när han är så ung eller innan han blir godkänd (om han blir det) ...

jag har hört så himla mycket olika svar från alla och undrar nu vad ni tycker...

tacksam för svar...

Sv: Behöver svar ang ihopsläpp av unghingst...

En bra grundregel är väl "aldrig sto och hingst tillsammans om man inte planerar att ta föl". Jag hänger inte med på om din hingst är född i maj i år (och alltså är cirka ett halvår gammal nu) eller om han är åring nu, född i maj förra året...?

Jag hade inte släppt ihop sto och hingst utan avelsplaner, oavsett deras respektive ålder. (Såtillvida att de inte är föl båda två, men det är de ju inte i ditt fall.)

Det är så att ett hingstföl kan bli betäckningsdugligt redan vid åtta månader. Med det menas att han kan göra ett sto dräktigt. Tror till och med att jag hört om en som inte var med än sju månader när lyckades. Men det är individuellt så jag för står att du kan få olika svar. För det finns de som stona dräktiga med då sju till åtta månader gamla "föl" och det finns de som utan vidare har kunnat ha kvar hingsten hos ston tills han var ett och halvt utan problem. Kanske även längre än så.
Men om du vill vara på den säkra sida att inga av hästarna ska komma till skada och inte stoet ska bli dräktigt så ska du inte ha dem ihop alls.

Hej.
Jag har köpt mig en åring som föddes i slutet av maj.. min fråga är när jag tar hem honom (i dec) kan jag låta han gå tillsammans med mitt 5åriga sto nån månad först eller skall jag låta dom gå i varsin hage redan från början??

Vill inte att han skall betäcka henne... varken nu när han är så ung eller innan han blir godkänd (om han blir det) ...

jag har hört så himla mycket olika svar från alla och undrar nu vad ni tycker...

tacksam för svar...

Är du rädd om dina hästar så släpper du inte ihop dom, risken att ditt sto ger sig på din unghingst är mycket stor.

En bra grundregel är väl "aldrig sto och hingst tillsammans om man inte planerar att ta föl". Jag hänger inte med på om din hingst är född i maj i år (och alltså är cirka ett halvår gammal nu) eller om han är åring nu, född i maj förra året...?

Jag hade inte släppt ihop sto och hingst utan avelsplaner, oavsett deras respektive ålder. (Såtillvida att de inte är föl båda två, men det är de ju inte i ditt fall.)

Glömde nog skriva det men han föddes i år...

Det är så att ett hingstföl kan bli betäckningsdugligt redan vid åtta månader. Med det menas att han kan göra ett sto dräktigt. Tror till och med att jag hört om en som inte var med än sju månader när lyckades. Men det är individuellt så jag för står att du kan få olika svar. För det finns de som stona dräktiga med då sju till åtta månader gamla "föl" och det finns de som utan vidare har kunnat ha kvar hingsten hos ston tills han var ett och halvt utan problem. Kanske även längre än så.
Men om du vill vara på den säkra sida att inga av hästarna ska komma till skada och inte stoet ska bli dräktigt så ska du inte ha dem ihop alls.

det varv precis vad jag misstänkte att jag skulle göra... lika bra att göra båda hagarna samtidigt nu då! tack för svar...

Är du rädd om dina hästar så släpper du inte ihop dom, risken att ditt sto ger sig på din unghingst är mycket stor.

nja... det tror jag därimot inte att hon skulle göra men vill ju inte ha henne betäckt så det får bli två hagar direkt!

OT

Men då är det ett årsföl du har köpt, inte en åring. Åring blir han efter nyår...

Jag hoppas att han kommer få ha en annan kompis i hagen? En så ung häst kommer inte må bra av att gå ensam! :confused:

NEEEEEJ!
Inga hingstungar med märrar...;)

Såvida du inte vill ha väldigt många fler hästar.:p

Nej , han ska inte gå med ston förren 6 veckor efter kastrering.

Jag hoppas inte att han ska gå ensam, unga hästar, speciellt av hankön, behöver andra hästar att rasta sig med.

År 2010 blir det lag på att hästar under 12 månader ska rastas med minst en hagkompis, nu är vi inte där ännu, men jag hoppas att folk är förnuftiga nog att göra det bästa för djurens skull ändå.

Jag hoppas inte att han ska gå ensam, unga hästar, speciellt av hankön, behöver andra hästar att rasta sig med.

År 2010 blir det lag på att hästar under 12 månader ska rastas med minst en hagkompis, nu är vi inte där ännu, men jag hoppas att folk är förnuftiga nog att göra det bästa för djurens skull ändå.

:bow:

Jag är själv spekulant på en hingst, och då blir det självklart kompis, även om det kanske "bara" blir en shettis som sällskap.

Jag är också intresserad över att få veta hur du tänkt ordna det för hingstungen med sällskap? En sådan liten som kommer direkt från mamman måste självklart ha en annan häst i samma hage att ty sig till!

Min hingstunge kommer vänjas av i slutet av månaden och sedan gå tillsammans med sin två jämnåriga hingstpolare.

Min kommer också att avvänjas i slutet av månaden när mamma häst får flytta iväg en period. Fölet går kvar i sin flock bestående av ett annat hingstföl och 2 vettiga äldre valacker som både leker, vaktar och uppfostrar fölen.

Lugn lugn lugn.... han kommer inte gå själv.... han kommer ha en liten shettis kille ihagen oxå... men hade varut skönt om dom kunde gå ihop alla tre så stoet inte behöver stå ensam....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 583
Senast: _Taggis_
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 435
Senast: Cornelia
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka