Behöver Silohjälp; Vilka ensileringsmedel till häst?

Netika

Trådstartare
Vilka ensileringsmedel rekommenderas till häst och vilka rekommenderas inte?

Här där jag bor ger man många hästar samma silo som till korna och hästar står med konstant diarre. Det finns i princip inte lokalt producerat hö att få tag i, "alla" gör silo men "ingen" gör silo till häst.

Så jag måste informera mig. Så jag kan sortera bort och välja ut... Och förhoppningsvis "beställa" silo/hösilage hos någon till nästa år.

Så om någon har mer information eller vet av någon bra skrift om hur man generellt gör hösilage tar jag tacksamt emot det också. (Hur högt bör man slå det för att undvika få jord i balarna (ofta småsten och kvistar i balarna här..)... Hur många lager plast... etc.)

Ska jag beställa måste jag veta vad jag vill ha.

/Netika

Sv: Behöver Silohjälp; Vilka ensileringsmedel till häst?

Vadå ensileringemedel ? Menar du inte TS halt ? Optimal TS halt för häst ligger mellan 45-60%. På denna länk kan du läsa om ensilage till hästar. Där står även den största orsaken till lösa magar...villket brukar vara att hästägare oftast ger för liten ensilagegiva. Hästägare överlag har oftast fruktansvärt dålig kunskap om just ensilage.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Har ingen erfarenhet av "ko-ensilage" eftersom vi bara har hästar. Vi slår ungefär 2-4 dagar senare än grannarna runt omkring (nöt och fårbönder) eftersom vi vill ha litet mer tuggmotstånd (fiber). Kan dock vara svårt att få till proteinhalterna när man väntar flera dagar efter optimum. Vi förtorkar cirka ett dygn på slag vilket med bra torkväder ger TS runt 60-65, vallarna är inte så tätvuxna så det torkar snabbt. Vi plastar inte själva men får plastat med 8 lager i storbal. Ensileringsmedel behövs inte om förutsättningarna är normala.

Många som ska göra foder till häst envisas fortfarande med att slå förstaskörden efter midsommar. Resultatet förra året för dessa blev proteinkvoter långt under vad hästarna behöver. Då blir fodret dyrt eftersom man utöver ensilaget även måste köpa kraftfoder.

Jag har inte hört talas om nåt speciellt ensileringsmedel som INTE skulle fungera just till hästar. Däremot är dom ju olika lämpliga till olika sorters foder (TS-halt, grödor osv)

Kolla här: http://www.ensilagenytt.se/ensileringsmedel.htm

Där finns även mer om stubbhöjder och annat.

Sara

Senast ändrad:

Det skall fungera utmärkt att ge samma silage till både korna och hästarna.
Diarrén beror förmodligen på hög sockerhalt i fodret.
Då så blir det likadant som vid tidigt betessläpp.
Ge hästarna halm att äta det brukar lugna ner det hela.

Hade man inte i Myrsyra i ensilaget till kossorna tidigare?

Vadå ensileringemedel ? Menar du inte TS halt ? Optimal TS halt för häst ligger mellan 45-60%. På denna länk kan du läsa om ensilage till hästar. Där står även den största orsaken till lösa magar...villket brukar vara att hästägare oftast ger för liten ensilagegiva. Hästägare överlag har oftast fruktansvärt dålig kunskap om just ensilage.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Nej jag menar inte TS utan just ensileringsmedel før att undvika møgel i balarna.
Jag har haft storbal utan ensileringsmedel med TS på 65-70% och på en hel vinter var det bara två balar som var møgliga. Men det kräver ju en del av foderproducenten att vb är noga med plasten och att få balarna lufttäta.
Jag är lite tveksam till att det är något man skulle kunna lita på mtp den lokalproducerade silon jag sett här.

Att diareen skulle beropå før liten grovfodergiva om man bara ger ensilage? Jag vet diareehästar som går på fri tillgång på våt ensilage (uppskattad TS max 30%)

Men däremot är det kanske svårt att få en häst att få i sig tillräckligt med grovfoder om det är før låg TS; en häst kan ju bara mumsa i sig så många kilo per dygn.

Senast ändrad:

Jag har inte hört talas om nåt speciellt ensileringsmedel som INTE skulle fungera just till hästar. Däremot är dom ju olika lämpliga till olika sorters foder (TS-halt, grödor osv)

Kolla här: http://www.ensilagenytt.se/ensileringsmedel.htm

Där finns även mer om stubbhöjder och annat.

Sara

Jag ska se på länken! Tack!

Men hur är det med myrsyra? âr fortsatt producenter här som använder det.

Det skall fungera utmärkt att ge samma silage till både korna och hästarna.
Diarrén beror förmodligen på hög sockerhalt i fodret.
Då så blir det likadant som vid tidigt betessläpp.
Ge hästarna halm att äta det brukar lugna ner det hela.

Är det bara sockerhalten/kolhydraterna det beror på?
Jag har alltid trott att våtare balar gav mer mjølksyrajäsning och att det var syran som gav diaree. Att det var därfør man vill ha TS øver 50% bla?

jag ger helst hø i tillägg till silon men det är nästan omøjligt att få tag på här... och finner man det är det svindyrt, eller vad säger ni om 7.15 kr/kilot (m moms)? :eek:

Rätt skördat, dvs i rätt tid och vid rätt väderlek samt att det förtorkas till 50-60% så behövs inget ensileringsmedel alls. Dessutom ska grönmassan vara ren, dvs fri från jord och annat. Varför är det så viktigt för dig att det ska vara ensileringsmedel i ?

Tror inte att det ska påverka hästarna direkt.

Iochförsig så är jag mer haj på komagar än hästmagar men jag antar att det inte skall ta någon skada.

Kom på en sak nu. Tror inte man använder myrsyra till storbal utan det är mer till hackad grönmassa som förvaras i tornsilo/plansilo.

Senast ändrad:

Jag har alltid trott att våtare balar gav mer mjølksyrajäsning och att det var syran som gav diaree. Att det var därfør man vill ha TS øver 50% bla?
Ingen aning faktiskt.
Det har jag aldrig haft problem med.
Däremot diarré från jäst som jäser i hästmagarna.

jag ger helst hø i tillägg till silon men det är nästan omøjligt att få tag på här... och finner man det är det svindyrt, eller vad säger ni om 7.15 kr/kilot (m moms)? :eek:

Men halm då?
Finns inte det?
Det balancerar ensilage på ett bra vis.
På mina hästar så har det alltid stannat upp magarna.

...............
Varför är det så viktigt för dig att det ska vara ensileringsmedel i ?

Nej, det är inte viktigt.

Det som är viktigt att få ett bra foder till nästa høst.
Med TS >50%, utan jord och smasten, kvistar och annta (som nu...), inte møgligt, god hygienisk kvalite i øvrigt, tillräckligt plastat, inte før mycket protein...

Med eller utan ensileringsmedel.

Før att klara det måste jag lära mig så jag vet vad man inte ska använda till häst. Jeg måste kunna gøra en veldigt klar beställning.

.............
Men halm då?
Finns inte det?
Det balancerar ensilage på ett bra vis.
På mina hästar så har det alltid stannat upp magarna.

Hade gärna gett halm; men det är en hel krona billigare per kilo än høet...
Finns ingen lokalproducerad halm øht, i princip ingen odlar havre eller andra sädesslag här,

Kanske måste kolla upp importreglerna till Norge från Sverige. Men Norge har massa tullar før just jordbruksprodukter før att skydda sina bønder.

Dessutom, OT, finns här bara ett märke av av kraftfoder och ett enda mineralfoder att få tag på....
(... så fick jag klaga lite på det också...)

Senast ändrad:

Tror inte att det ska påverka hästarna direkt.

Iochförsig så är jag mer haj på komagar än hästmagar men jag antar att det inte skall ta någon skada.

Kom på en sak nu. Tror inte man använder myrsyra till storbal utan det är mer till hackad grönmassa som förvaras i tornsilo/plansilo.

Bra att veta!

Vilka ensileringsmedel är de vanligaste numera till kofoder?
Tar tacksamt emot all information!

Vanligast och vanligast..är du säker på att det alltid tillsätts ensileringsmedel då ? Vanligtvis behöver man inget medel alls. Om man alltid lyckas göra ett bra ensilage så börjar man knappast med ensileringsmedel. Oftast tillsätter man medel då man på något vis misslyckas. Tex att kvaliten skiftar från år till år, om vädret inte tillåter en förtorkning på fält osv. Men det är inget standard att använda detta bara för man är kobonde. Villket medel man använder beror ju på villket problem man har.

http://www.ensilagenytt.se/ensileringsmedel.htm

Liknande trådar

A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: Yrrol69
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 461
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 586
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka