Behöver råd!!

Suzi

Trådstartare
Vad kan det vara om katten helt plötsligt inte e sig själv, han kan inte lyfta huvudet, öronen har blivit mer ihop (ser ut som spänningar emellan öronen, han har huvudet på sne, blåa läppar men inte inne i munnen.För ca. 3 timmar sen var han sig själv! han e fortfarande social o kommer när man ropar, äter från handen, o kurrar lite smått.

Katten e en 14 årig bondkatt, frisk o social, lever med 5 andra katter.Inne katt eller ute ca. 1 gång om dan i dryga 20 minuter.(o då står han mest på trappen) Han har varit hos min mamma sen kattunge, livlig o busig o älskar kel o mys!

Vad kan vara fel!!? behöver råd eller nått fort, vi sitter här helt förstörda! Vi har funderingar på hjärtattack o hade en liten aning av stroke men han verkar ju ändå så "klar" i huvet..? kan NÅGON hjälpa mig! söker på google men hittar inget!!! :confused::cry:

Sv: Behöver råd!!

Jag har ingen aning men jag vill ge rådet att ta honom till en veterinär så fort du kan, det där låter inte sunt för fem öre. Ring till tex Strömsholm och rådfråga vad ni kan göra för honom så länge innan ni kommer iväg till en vet.

Klistrar lite;

Här får du snabbt hjälp:

Telefonveterinären hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.

Jag har ingen aning men jag vill ge rådet att ta honom till en veterinär så fort du kan, det där låter inte sunt för fem öre. Ring till tex Strömsholm och rådfråga vad ni kan göra för honom så länge innan ni kommer iväg till en vet.

Bor i norrbotten o det finns ingen veterinär som e tillgängling, han ska till veterinär imorgon iallafall men det kanske kan vara försent? ska ringa dit o rådfråga, om dom kanske kan veta vad det kan vara. asså tar dom lixom emot alla eller e det söderom?

Ring det där numret och hör vilken jouröppen klinik som ligger närmast er. Visst tar Strömsholm emot från hela landet men det kanske finns närmare kliniker också. Skynda och ring nu innan kl blir 24.

Numret igen; 0900-100 51 61.

Ring det där numret och hör vilken jouröppen klinik som ligger närmast er. Visst tar Strömsholm emot från hela landet men det kanske finns närmare kliniker också. Skynda och ring nu innan kl blir 24.

Numret igen; 0900-100 51 61.

Försökte ringa dit men fick inget svar, så nu gäller det väl bara att vaka honom över natten o sen åka till vet. imorgon. Just nu sover han o har sina vänner omkring sig, hoppas allt e lugnt över natten. Han verkar absolut inte ha ont o ligger på sängen o spinner. Hoppas att han inte blir värre över natten! :cry:

Inget svar? :crazy:
Har du ringt till Strömsholm då? (Tele 0220-458 00)? Jag vet att ni antagligen inte kommer iväg inatt men man kan ju få tips på vad göra/inte göra.
Annars är det väl bara att hålla ett vakande öga och ge honom det han behöver/vill ha. Hoppas kissen kryar på sig.

Bor i norrbotten o det finns ingen veterinär som e tillgängling, han ska till veterinär imorgon iallafall men det kanske kan vara försent? ska ringa dit o rådfråga, om dom kanske kan veta vad det kan vara. asså tar dom lixom emot alla eller e det söderom?

Jag trodde att distriktsveterinärerna fanns överallt i landet?

/KT

Jag skulle såklart inflika numret till televet, men det föll bort.
Ser att du fått numret av andra, samt vetskap om att den är tillgänglig för alla i hela landet.

Hoppas kisse repar sig!

För rådgivning kan du ju egentligen ringa vilken klinik som helst i Sverige, men jag tvivlar på att någon veterinär kommer säga annat än att katten bör tas till en veterinär för undersökning.

Man blir ju stum över dessa onyanserade svar!!

Hon vill ha hjälp sent på kvällen om någon varit med om liknande fall.

Alla bor inte granne med Strömsholm eller annan klinik, Sverige är ett avlååångt land.

Eller menar ni på fullt allvar att hon ska sätta sig i bilen och köra ett okänt antal mil mitt i natten med en katt som uppenbart inte är döende? Var den inte illa däran från början så lär den bli det av den resan.....

Svara om ni har ett konkret svar på den ställda frågan, inte med en massa snusförnuftigheter.

Hoppas det går bra med kissen!

Så du tycker på allvar att det är bättre att lekmän på ett forum försöker ställa diagnos än att hon ringer till godtycklig veterinär och ber om råd?

Det finns ganska många veterinärkliniker som har öppet på jourtid som man kan ringa till. Det går tex. alldeles utmärkt att ringa till Malmö Djursjukhus och be om råd även om man sitter uppe i Nikkaluokta. Då kan man få en betydligt bättre bedömning av läget än om man slänger ut en fråga på ett forum där främst lekmän finns. Om veterinären man pratat med säger att man kan avvakta med veterinärbesök kan man avvakta, om veterinären anser att det är akut så ja... då får man sätta sig och köra X antal mil till närmsta jourmottagning.

Åååååh hur många veterinärer i verkligheten tror du kommer att säga just detta? Hon gör ju redan det enda rätta, avvaktar natten (som redan gått för länge sedan) har katten uppsikt och tar den till veterinär på morgonen.
Det hon förmodligen ville ha var lite lugnande ord, eftersom vi alla vet att i det läget - natt, katten vid medvetande och äter, blir rådet alltid - Avvakta!

Samt att det är en äldre katt även om 14 inte är så ålderstiget.

Men du menar på allvar att en jourveterinär någonstans i Sverige kommer att råda djurägaren att fara iväg direkt??

Nog för att vi blev rådda av en distriktare att åka med en kolikhäst till Helsingborg (bor i Sörmland) eftersom det var fullt på Strömsholm, detta exellenta råd gavs innan hon gick in i stallet.......

Om vi tar och lever i verkligheten så går det kanske lite lättare!

Blir liite trött på alla som tror sig veta hur det fungerar....

Åååååh hur många veterinärer i verkligheten tror du kommer att säga just detta? Hon gör ju redan det enda rätta, avvaktar natten (som redan gått för länge sedan) har katten uppsikt och tar den till veterinär på morgonen.
Det hon förmodligen ville ha var lite lugnande ord, eftersom vi alla vet att i det läget - natt, katten vid medvetande och äter, blir rådet alltid - Avvakta!

Samt att det är en äldre katt även om 14 inte är så ålderstiget.

Men du menar på allvar att en jourveterinär någonstans i Sverige kommer att råda djurägaren att fara iväg direkt??

Nog för att vi blev rådda av en distriktare att åka med en kolikhäst till Helsingborg (bor i Sörmland) eftersom det var fullt på Strömsholm, detta exellenta råd gavs innan hon gick in i stallet.......

Jag är inte på plats och kan inte bedöma kattens tillstånd och just därför anser jag att det enda vettiga är att ringa till en veterinär som kan ställa rätt frågor och därefter avgöra om det är akut eller inte.

Vad en lekman anser kunna vänta kan enligt en veterinär, som har gedigen utbildning, vara akut. Saken är den att vi här på forumet inte vet! En veterinär är rätt person att fråga, rätt person att avgöra om läget är akut eller inte. Visst kan vi sitta här och ge betryggande ord som "det är säkert inget allvarligt, ta det lugnt" men sanningen är ju att vi inte har en aning och i ett sådant läge ska man inte säga varken bu eller bä. Jag är öht. väldigt fascinerad över fenomenet att fråga på ett forum för lekmän istället för att ringa till veterinär. När mina katter mår dåligt och jag själv inte kan bedöma hur allvarligt det är ringer jag till en veterinär. Ett telefonsamtal kostar inte så blodigt mycket.

Bor man sedan avigt till och man får köra många timmar för att komma fram till en veterinär som har öppet är det bra att veta hur länge man kan avvakta innan det är dags att sätta sig i bilen och köra iväg. Jag känner många som varit tvugna att sätta sig i bilen på kvällen för att bila iväg till nattöppna djursjukhus 30 mil bort.

Om du läser noga vad ursprunget är och tänker efter.

Detta är inte en raskatt, jag har haft båda delar, vet vad vet. prioriterar, det är en äldre katt, den är på beskrivningen inte i akut fara, ägaren bor långväga ifrån en veterinärklinik, det är en van djurägare (iaf ingen förstagångare!)

Om du fortfarande tror att en veterinär (som inte heller sett katten) rekommenderar ägaren att åka till klinik vet jag inte vilken planet du bor på.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 240
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama