behöver råd!!!!

zazza girl

Trådstartare
ha en 4 åring som jag håller på att rida in.. och nu under vinten ha han fått vila lite för det ha varit så halt och massa snö....
och nu ha jag börjat sätta igång han igen ... men vi ha fått problem ...
jag kan inte rida ut med han få han inte ens att gå ut från lagårdsplan.. han bara stanna och bråka , backa och vänder sig om och kasta sig åt sidorna...
och ha jag spö och lägger der bak när han backa så börja han bara att spacka bakut . och få jag han att gå framåt så gå han typ bara två meter sen börja det igen ....
i padocken så e han hur bara som helst ..
hur ska jag få han att sluta med det....
:confused:

Sv: behöver råd!!!!

ha gjort det med med han bryr sig inte om den .. man kan gå fram och tillbaka med den andra hästen och han skiter i den.....

Du kan tömköra den några ggr nu i början.
Den kanske testar dig lite.

Vad du än gör, låt den inte gå hem.
Led ut den åtminstone.

Detta är rena rama unghäst fasoner, min egen var precis likadan, det enda som hjälper är att ALDRIG ge sig och då menar jag ALDRIG. Om du så ska stå på samma fläck hela dagen tills han ger sig så får du göra det. Annars kommer han hålla på så här alltid för då tror han att han bestämmer. Han känner sig större och starkare, både fysiskt och psykiskt efter han blivit riden ett tag. Sådana här saker kommer ofta efter vila.

Och faktiskt så får man använda spöet, om han sparkar bakut när du använder det så använd det igen. Naturligtvis ska man inte slå halvt ihjäl sin häst, men han ska veta att du har det.

Det kommer bli bättre när han förstår att det är lika bra att göra som ryttaren säger, för han kommer inte heller tycka att det är kul och stå på samma fläck hela dagen!!

Min valack var precis likadan när han var 3 och precis nyinriden. Han kunde gå några meter ifrån stallet och sen stannade han och skulle INTE röra sig. Samma sak om jag lyckades få iväg honom och sedan vände och gick förbi stalluppfarten för att gå åt andra hållet. Han SKULLE hem till stallet, oavsett om vi varit ute i fem minuter eller en halvtimme. Jag testade allt. Jag testade spöet, utan resultat. Jag testade att bli jättearg och gorma, utan resultat. Jag testade skänkel och smackning, samma sak. Jag testade att gulla och kela och vänta ut honom, ingen framgång. Han kunde stå stilla på samma ställe i en evighet och lite till. Minns inte hur det gick över, men en dag slutade han stanna. Tills han blev skrämd av en elak hund som satte honom i sken med vagn över en åker en gång - efter det vågade han inte under några omständigheter gå på samma väg som hunden bodde! Ever again! :crazy: Då stannade han så fort jag styrde åt det hållet och rörde sig inte en meter ens om jag hoppade av och ledde honom.

Det är därför det är så viktigt att man jobbar sina hästar från backen. Har man inte hästens respekt från marken när man hanterar honom så har man det heller inte i sadeln. Att spöa sin häst ifrån stallet föder bara motstånd även om han motvilligt går iväg. Man måste först och främst se till att man alltid är en bra ledare för sin häst och att han kan lita på dig i alla väder. Kom ihåg att hästen lägger sitt liv i dina händer när han låter dig bestämma och kan han inte lita på dig så kommer han att protestera. Ta hjälp av någon duktig horsemanshipmänniska så kommer ridningen inte att vara ett problem. Jag håller själv på med en treåring och ridningen är piece of cake, vi har dock haft otroliga diskussioner på backen om vilka regler som gäller. Jag skulle aldrig sitta upp på en unghäst om jag inte var säker på att jag hade hans respekt och tillit.

Håller helt med om att markträningen är MYCKET viktig då det gäller att lägga grunden, och ja, även i fortsättningen!

Jag har haft stora problem med min unghäst, dock har han alltid gått framåt med mig på ryggen. Tack vara markträning och tålamod i massor har vi gjort framsteg, dock vissa problem än i dag... han är nu 6 år. Vissa hästar är mer envisa, rädda, modiga osv än andra. De är alla individer.

Ridningen har aldrig för oss varit ett problem, men min häst har varit jobbig att tex. promenera med. Jag är medveten om att det är jag själv som skapar detta då jag själv är nervös när jag är ute och går med honom. Jag har en gång när han var liten tappat honom och det sitter kvar hos mig. På ryggen känner jag mig säker. Detta påverkar hästen. Så, var lugn och trygg själv. Gör inte sådant till att börja med, som du själv känner dig osäker på. Jobba honom från marken, grundlägg en kommunikation mellan er genom enkla övningar hemma innan ni ger er ut, det är mitt tips!

Lycka till!!

Jag anser inte att det handlar om tillit utan bara om försök till att slippa undan. Han testar om han kan vinna över dig, såhär gör nästan alla unghästar för att de är som barn, TROTSIGA! Tänk dig ett tre-fyra årigt barn, de har tillit till sina föräldrar men de trotsar dem ändå i hopp om att slippa göra som de säger. Och som med barn, ger man sig en gång har de vunnit och försöker om och om igen och ger man sig varje gång så mister man kontrollen och barnet/hästen är ledare. Titta på "Nannyakuten" när man inte ger sig utan är konsekvent vinner man och får en trevlig familj, det är likadant med hästar. Detta är i alla fall min åsikt.

Jag tror vi kan lämna liknelsen mellan barn och hästar. Om du nödvändigtvis vill använda dig av det argumentet så är det ju sant att säga att de föräldrar som har pli på sina ungar från början inte behöver ringa någon nannyjour!!! Dvs återigen, du måste ha hästens tillit och respekt och du måste ha den från backen först.

Absolut behöver man ha hästens tillit, men jag tror inte att det beror på det i detta fallet eftersom detta tramset har börjat efter en periods vila. Och jag tycker att liknelsen mellan barn och unghästar är bra, för att även om man har haft pli på sina ungar innan så kan man få problem om man börjar vika sig och det är samma sak med ungar. Vi har alla olika sätt att se på både hästhantering och barnuppfostran, men MIN åsikt är i alla fall att detta är rena trotset.

och de slår barnen?????!!!!!!

Nä, litar en häst inte på människan så vill den inte heller göra saker den tycker kan vara farliga (som att lämna sitt trygga område)
Litar den på dig har den heller inga invändningar när du hittar på saker - därför att den litar på dig!

Att försöka slippa göra någonting finns inte på menyn i hästens tankevärld.

Däremot positiva och negativa känslor- pisk som slås = negativa känslor - HÄR VILL JAG INTE VARA!!!!

Om jag har uppfattat dig rätt, rätt mig gärna om jag missuppfattat dig. Då menar du att efter en vila om hästen slutar gå så ska man slå fram den för den är ändå bara trotsig?

Det finns väl massa andra anledningar än trots för att hästen ska vägra lämna stallplan tex. TYcker för övrigt att trots är ett dåligt ord i sammanhanget hästar men ändå.

Om jag fattat dig rätt så menar du att jag i somras skulleslagit frammin häst när han vägra gå mer än 100 meter från stallplan eller?

zazza girl skrev:
oki.... ska börja på marken igen ... men vilka övningar kan vi göra...??
Jag skulle föreslå att du börjar med enkla promenader för hand och ser hur det fungerar.

Just for the record, min häst HADE respekten från marken, jag skulle inte komma mig för att rida in honom innan han hade det! Och i de lägen där han stannade och vägrade gå fram, så räckte det med att jag satt av och ledde honom så gick han fram hur fint som helst. Men inte från ryggen. Däremot med vagn. Men som jag sa, det tog ett tag, sedan lossnade det och han började fungera lika felfritt med ryttare som med vagn eller ledare.

Det hade varit lättare för dig att förstå vad jag menar om du hade LÄST mitt inlägg. Så hade du inte behövt vara oförskämd. Prova igen!! Har aldrig sagt att man ska slå fram den, men att man får använda spöet. Jag har sagt att man får INTE GE sig, utan stå där tills hästen går om det så tar hela dagen!!

Tror ni att alla hästar som går typ OS och liknande har fullt förtroende för sin ryttare? För det är ju väldigt ofta som toppryttarna jobbar sina hstar från marken, det är ju inte hästskötaren som gör det. Så alltså borde ju hästskötaren kunna rida hästen bättre eftersom den inte kan ha något som helst förtroende för sin ryttare eftersom ryttaren aldrig jobbar den på marken.

Jo då jag läste ditt inlägg du skrev även att om man lade till spöet och hästen sparkade bakut skulle man lägga till spöet igen. Hade jag använt den filosofin i det läget när min häst vägra gå hade jag i dag haft en häst som var hysterisk och totalt oridbar.

Nu kan han iofs vara ett undantag och alla andra hästar i hela världen är givetvis bara trotsiga. Nä jag tror inte på att nyttja spö öht eller i yttersta nödfall om det uppstår fara för mig, hästen eller andra runt omkring. Då kan jag använda spöet för att korrigera.

Hur Os ryttarna gör med sina hästar har jag ingen aning om och struntar ärligt talat fullständigt i. Men vi står med det faktumet att fler och fler hobbyryttare struntar fullständigt i hantering från marken och bara bryr sig om att hästen ska gå fram och kunna ridas.

Detta tycker jag är helt galet och jag anser Osryttare eller ej att man borde ha en trevlig kontakt med sina hästar från marken först och att hästen har fullständig respekt från marken först innan man ger sig på att bråka med dem från ryggen.

Förresten får du gärna tala om var i mitt första inlägg jag var oförskämd.

jag tror att ni har komit i en fas i utbildnigen där ni inte "pratar" med varandra!

som sagts förut, var konsekvent och lugn, stå hela dagen på samma ställe och var valdigt bestämd på att går du bakåt är det negativt, går du framåt är det posetivt!!

jag säger inte att man ska slå en häst men om det är dask av ett spö som behövs på just den hästen för att det ska verka negativt så är det ju bra att det fungerar!

det är med detta i tanken jag har ridit in mina hästar och dom fungerar utmärkt och är väldigt social, lätthanterade och människo kära hästar!

posetivt framåt och negativt bakåt!

ex att gå in i en transport,

det ska vara sa posetivt där inne och negativt där ute så hästen väljer att gå in i transporten själv!!

varje litet steg framåt ska vara posetivt även om det bra är 1 cm lång!

varje steg åt det hållet du inte vill åt, ska vara negativt och vad det negativa är, är upp till varje hästägare att avgör!!

kan vara en höre röst eller någon som viftar med ett grimskaft bakom eller en dask med ett spö!!

det är upp till häst ägaren att ta det beslutet!!

kommer gå bra i fram tiden om man bara lyssnar på vad man själv vill och har för mål med hästen!!

Lycka till!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar