Behöver också sadel råd!

H

helenag

Jag behöver tips om vilka allround sadlar (märke) som passar hästar med mycket hög manke. Har fått råd från sadelmakare/sadel utprovare att Keiffer Aachen bör funka, vilket verkar stämma då Kieffer brukar vara höga i manken. Men vad finns det mer för märken som skulle vara värda att ta en titt på? Hästen är ett 4 årigt fullblod av halvblods modell, mycket hög manke och ganska kort rygg. Har just nu en strömbergs som ligger väldigt bra dock med pad, vilket gör att den blir så hög som den bör vara i manken. Han sätter ju fortfarande muskler och kommer ändra sig i kroppen så letar efter en vetting allround sadel till normalt pris som passar honom.
Tips och råd på sadelmärken mottages tacksamt.

Sv: Behöver också sadel råd!

Har hört att Kieffer ska vara väldigt svårsålda som begagnade, så om du vill ha en begagnad så kan du nog hitta en för en billig peng, annars bör du inte köpa en ny kieffer. Stübben är annars väldigt bra sadlar till hästar med hög manke! Men även dom kan vara svårsålda sedan. Tänkte att eftersom hästen i fråga är ung så behåller du väl inte sadeln så länge... :smirk:

Skulle själv inte köpa en kieffer, för att jag har hört att de oftast är snea i bomen. Vet inte om det stämmer, men jag har hört det. Om jag skulle köpa sadel, skulle det vara en Amerigo eller en Dominus. De borde ha någonting som passar.

Du ska titta efter sadlar med cutback. Finns många modeller och märken som har det.

Etoile skrev:
Har hört att Kieffer ska vara väldigt svårsålda som begagnade, så om du vill ha en begagnad så kan du nog hitta en för en billig peng, annars bör du inte köpa en ny kieffer. Stübben är annars väldigt bra sadlar till hästar med hög manke! Men även dom kan vara svårsålda sedan. Tänkte att eftersom hästen i fråga är ung så behåller du väl inte sadeln så länge... :smirk:

Tack! Du har rätt, vill inte betala en förmögenhet för sadeln pga att han kanske ändrar sig i kroppen, men samtidigt ha en bra sadel då det är viktigt att den ligger bra. Varför är Kieffer svårsålda? Jag trodde det var tvärtom ioch med att många av dem har justerbar bom! Är stubben höga i manken? Jag har bara sett Stubben med super låg manke - finns det någon särskild stubben modell du tänker på som är hög eller har cutback?
tack igen!

Svårsålda? när vi sålde en keiffer var den såld dagen efter, så det beror nog mycket på skicket och vilken modell det är. Det är bra sadlar, men många har blivit skrämda av "måndagsex." så om du ska köpa en keiffer så får du kolla upp den att kanalen inte är för smal. t.ex.

Min dressyrtränare sa att det finns kieffer sadlar i överflöd.. Man brukar iaf. inte få mer än hälften av nypriset på en kieffer som är ca 1år. När jag skulle köpa en ny dressyrsadel till min häst kollade jag lite på kieffer sadlar, många av dom jag kollade på hade varit till salu i ungefär ½ år..
Alla stübben jag har sett har passat hästar med hög manke, även sadelmakaren rekomenderade det till fullblod, som oftast har väldigt höga och markerade mankar.. Dom har varit "utskurna" för manken upptill...

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 869
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: mackan
·
Utrustning Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda...
Svar
3
· Visningar
1 398
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka