Behöver nytt bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 949
P

piggis_83

Skulle behöva ett nytt bett till pållis, ngt lite skarpare att ha i skogen ibland för hon är väldigt pigg.... Gärna gummiklätt, då jag får känslan av att dessa är lite mildare.
Rider nu på rakt eller 3-delat, men funderar på pelham, jaktkandar eller liknande.
Vill INTE ha för starkt bett, utan bara så hon lyssnar lite mer. Är det bäst med rakt eller 2-delat pelham ex? Hur kan man fästa tygeln i ett pelham? Om man har det i den stora ringen, blir det som vanligt bett då?

Sv: Behöver nytt bett

Ska inte uttala mig om ditt val av bett eftersom jag inte är rätt person för att svara på det, men det finns remmar som kallas pelhamdelta som fästes mellan den stora ringen och ringen längst ned, tygeln fäster du då i pelhamdeltat så att det bli lika mycket tryck i båda ringarna.

Pelhamdelta
P2190545-Pelham-Roundings.jpg

Pelham med delta
(Inte den bästa bilden, men man ser lite)
pic.php

en tilläggsfråga, jag kommer förmodligen införskaffa ett pelhambett, rakt, till min ponny att ha när vi tränar terräng då han blir stark (ska träna första träningen med honom nästa vecka, och kommer bestämma mig då).
iaf så har jag mässingsspännen på tränset, och ska köpa ett mässingspelham från hööks.
någon som vet om det finns delta, svarta med mässingsspännen??

eller sådana där som på bilden här ovan, med inåtvända spännen som inte syns. var kan man köpa sådana?
eller är det bättre att rida på två tyglar?

Du kan köpa även pelhamdelta på höks, om du vänder spännena innåt får du välja själv eftersom man kan bäde ha spännena utåt och innåt, man vänder bara deltat.
Var det finns med mässingspännen vet jag inte tyvärr.
Skulle säga att det är enklare att rida med en tygel än med två, för då har du två tyglar att hålla reda på till skulnad från med en tygel där du rider på som vanligt, bara att bettet är lite skarpare.

jo så kan man ju iof göra, så syns inte silverspännena :p.
har dock hört att det är bättre att rida på två tyglar, och det verkar bättre, för då kan man välja att bara använda hävstångseffekten när den behövs och inte hela tiden.
har ridit på två tyglar förut, fast då med bett+hackamore när jag efter bettproblem skulle vänja in min häst på bett igen (var en massa krångel, men gjorde jag så så gick det), tycker iaf inte det är så svårt men visst är det mer att hålla reda på då.
men det blir väl förmodligen delta.

tack för svaret!

Jag tycker det är bättre att rida på två tyglar, men helt kalrt lämpligare med en..

Jag tycker bättre om de raka pelhamstängerna, tycker de ligger stadigare. Men alla hästar gillar ju inte samma.

HG har pelhamdeltan med mässingsspännen, möjligt att det finns något billigare märke som har det också.
Annars har ju t.ex.hubertus deltan med tygelhakar, så då är det ju skit samma vad för färg det är på spännena, eftersom de ändå inte syns! :idea:

åh! fast HG kanske är i dyraste laget :p men hubertus deltor var köper man dom?
som på bilden ovan, de är ju tygelhakar och då syns de ju inte.
kanske riktigridsportbutikerna (Three horses) kan ha dom hemma? för de säljer ju hubertus grejer.

ja, det borde de ha! Brukar inte vara så ovanliga, hoppas du hittar nått!

ja för du vet att det här med att ha omatchande spännen är ju det värsta man kan göra mot sin häst ;) han skulle bli helt förkrossad ponnyn min! :angel:

Har ni tips på andra bett än pelham? Vilket e starkast: pelham, gummiklätt pelham eller jaktkandar?

Det beror självklart på hur mycket du tar i hästen.
Ett pelham har mer hävstång än ett jaktkandar eftersom skänkeln är längre. Ett gummiklätt pelham är mildare än ett vanligt rakt eftersom det får större anläggningsyta. Däremot kan gummit ge bränn/friktionsskador, och kan vara för stort/tjockt för hästens mun.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 288
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka