Behöver mer hull!

Mysaan

Trådstartare
Min pålle behöver lite mer hull. Går på bete dygnet runt så jag tog bort allt foder vilket inte var lyckat. Så nu har jag börjat fodra med lucern, betfor och havre igen. :crazy:

Måste nu köpa en ny hink vitaminer för den anrda är slut. Innan åt han miner grön och nu undrar jag om det finns någon som är bättre nu när han då ska bygga muskler. Någon som kan tipsa om någon bra vitamin och annat foder för muskelbyggande hästar?

Har hållt på i 2 månader och det ser tyvärr inte ut som han skulle byggt en enda muskel på den tiden. :mad:

Sv: Behöver mer hull!

Har du koll på avmaskning och tandstatus? Bara så du har ryggen fri, menar jag! Skicka in ett träckprov (fast de är inte 100%-igt tillförlitliga, men det närmaste du kan komma), och be veterinär/hästtandläkare kolla lite extra noga!

Allt det är kollat! Tog träckprov och avmaskade innan de gick på sommarbete i början av juni.

Vilka mineraler du ska ge beror ju på vad som finns i marken/gräset och om du inte tänker göra en gräsanalys :P så går det inte att säga vad en häst ska ha för mineraler på betet.

Om han verkar omusklad är det kanske protein som saknas...Det finns det ju gott om i lusern.

Gällande mineraler så brukar ett mineralfoder med en kvot på ca 2,0 rekommenderas för betesgående hästar... Men självklart kan detta variera p.g.a. ovanligt höga halter av ett visst ämne i gräset eller beroende på vilket kraftfoder man ger...

Nja känns lite onödigt eftersom de kommer byta hage nu om 1 vecka ungefär för att efter ca 3 veckor byta till en tredje hage för att sedan efter ytterligare 3-4 veckor byta tillbaks till den hagen de står i nu.

Omusklad är han. Speciellt över rumpan han är under igångsättning nu nämligen. Okej lucern får han redan så då fortsätter jag med det.

Tack för hjälpen. Får titta runt lite när jag ska till lantmännen i morgon så får jag se.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 090
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler. Tidigare var han väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: Boj
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve