Behöver lite hjälp...

Moggie

Trådstartare
Jag har ett varmblod som gått på travet i flera år och som bara blivit riden i skogen i drygt ett år. Rider lite för en NH-tränare som tycker att jag måste börja kräva mer saker av henne.

Jag märker att hon tycker att det är roligt att rida i skogen med sin hästkompis, springa fort och ja, det är väl det. Så fort vi ska träna lite dressyr så märker man hur sur hela hästen blir. Om man tar in henne i paddocken så vill hon knappt gå framåt, så nu försöker jag träna lite smått när vi är ute i skogen istället.

Vi har hållt på med sidförflyttning ett bra tag nu... vissa dagar flyttar hon jättebra åt sidan, andra förstår hon inte alls vad jag menar, tar bettet och spjärnar emot. I förrgår var en sån dag, och när jag inte gav mig utan fortsatte ge skänkel och behöll tyglarna så försökte hon ställa sig på bakbenen. Dagen efter, när jag skulle hämta min pålle i hagen, som annars brukar komma fram direkt, galopperade hon runt som en galning i säkert tjugo minuter innan jag lyckades locka på henne med godis... :crazy:

Vad tycker ni? Jag red en del dressyr förr om åren men nu känner jag att den stora behållningen för mig är att komma ut i skogen. Men samtidigt måste ju hästen få lite mer ryggmuskler och bli lite smidigare. Men är det viktigt att kunna bakdelsvända och flytta i sidled?
Kan man göra annat som hästen upplever som roligare? Vill ju inte att det ska bli världens maktkamp mellan oss.

Sv: Behöver lite hjälp...

Du kanske skulle kunna börja rida för en dressyrtränare? Som ser vad som händer här och nu och vad ni ska göra åt problemet när ni rider på banan. Den personen kan ju även hjälpa dig att få hästen mjuk och smidig, samt börja bära sig.

Det är inte viktigt att kunna bakdelsvända eller flytta i sidled. Men sidvärtsrörelser är mycket lösgörande för hästen, så det finns ju inget dåligt i att kunna det.

I paddocken, har du provat bara rida övergångar, volter och serpentiner där? Inte hålla på med sidvärts osv. i första taget om hon blir sådär.

Hej

det är som sagt en NH-tränare vi rider för. Jag tycker att hon är jätteduktig, men det känns svårt när hästen så tydligt markerar att hon tycker att det är skittråkigt.

Till exempel har vi testat att hoppa på bana och då ville hon knappt lyfta på benen. Vi har även hoppat i skogen och då verkade hon tycka att det var jätteskoj.

Volter försöker vi också men det tyvärr inget vidare det heller... hon försöker stanna hela tiden och är otroligt trög. Eftersom hon annars är jättepigg så känns det som en tydlig markering att det här tycker jag är jobbigt och svårt. Och jag vill inte börja med sporrar eller nåt... Jag vill ju att det ska vara så lekfullt och roligt som möjligt så att hon inte upplever ridningen som en plåga.

Jag skulle nog be vetrinären kika på hästen, både rygg och ben för att utesluta att den har ont när du kräver något av den.

om hästen tycker det är skit och piss att hänga på ridbanan kan det ju till stor del bero på att hon kanske helt enkelt är omusklad och känner efter lite..

Att hästen reste sig ute i skogen kan du också se som en varning, det var knappast en engångsföreteelse utan ni kommer att behöva göra upp förr eller senare..

Jag kan förstå att du inte ser någon mening i att sitta och harva runt på ridbanan när hästen blir sur, men samtidigt är det kanske just det ni behöver, jag tror inte att det handlar om att det inte är "kul" i den bemärkelsen, utan snarare att hästen inte ser någon mening i att anstränga sig så i onödan..

en tjurig dam?;)

Har haft samma problem med min travare som istället för att lata till sig blivit riktigt förbannad och kastat sig åt alla håll och kanter av minsta lilla tryck.. så jag kan förstå oviljan, det är inte bra för självförtroendet att ha en häst som blir sur på en jämt och ständigt, men det är ett nödvändigt ont om ni ska kunna utveckla både eran relation och nivån på ridningen.

Rid på ridbanan minst två dagar i veckan så det blir en rutin, tänk inte nödvändigtvis dressyr, det går ju att göra roliga saker på banan också, träna galoppfattningar, trava och håll igång tempot, varva med att sitta av och leka följa john, träna på att buga eller vad som helst,

när du sedan rider i skogen så rid mycket i backar (skritt), träna på halter, galoppfattningar, saker som ändå kräver samma diciplin som du vill ha av hen på ridbanan, på så sätt kommer banan inte alls kännas mycket tråkigare än skogen och tvärt om.

Och JA, det är nödvändigt för hästen att kunna LYSSNA till skänkelvikning och bakdelsvändning, om du vill ha en skänkelvikning så ska du få något som iallafall liknar en sådan, det handlar alltså om ömsesidig respekt, som i dagsläget inte verkar funka så bra..

Din häst behöver inte "kunna" en massa svåra dressyr-rörelser, men om du ber om dem så ska hen försöka så gott hen kan för din skull : ) lycka till, hejar på er:banana:

För det första så är de viktigt att hästen kan flytta för skänkeln, annars kommer ni fastna på samma ställe där ni är nu. Att flytta för skänkeln är lite grundläggande som att kunna bromsa hästen. Förstår hästen skänkelhjälperna och ryttaren gör rätt så kan den sen öppna/sluta, skänkelvikningar osv utav sig själv. En skänkelvikning, eller bakdelsvändning är inget man lär hästen, utan man lär hästen flytta undan för skänkeln. Man lär den att flytta bak och framdel.

Det är inte lätt med travare, tänk på att hon säkert aldrig har blivit riden innan, så det är som att börja om ifrån början! -som med en unghäst.. fast en unghäst är egentligen lättare då den inte gjort något. Travhästen har redan hunnit lära sig saker, befäst vissa beteenden, hjälpgivningar, musklerna är byggda helt annorlunda osv.

Om jag vore du så skulle jag inte ta hjälp utav en NH -tränare, utan utav en dressyr tränare som har erfarenhet utav f.d travhästar.

hitta på lite mer varierande övningar på banan och lek fram en villighet hos henne. lite bomövning kanske kan funka?

Hej!

I och med att du skaffade dig en "begagnad" travhäst antar jag att ditt mål med ridningen inte var att rida höga skolor och hoppa banor? Hästen har ju tävlat i flera år och slutade väl av en anledning, kanske den bara är trött på att slita?

Jag kan inte alls förstå vad som är fel med att bara rida i skogen och jag tycker inte alls att din häst behöver kunna en massa skolor. Det den behöver kunna är att böja och ställa sig och gå i rätt form, det kan du träna lika bra i skogen, tro mig, jag har ridit så i flera år då jag inte har haft tillgång till någon paddock.

Att hästen inte vill komma till dig i hagen tolkar jag som en väldigt tydlig signal på att den inte gillar den form av träning ni gör, det behöver inte alls betyda att den har ont, när ni rider i skogen är den väl som vanligt?

Nej, jag tror inte att varken du eller din häst kommer må bättre av att harva omkring på en ridbana "bara för att". Gör det som du och hästen mår bra av i stället, jag tror du har mer glädje av din häst då!:laugh:

Tips på "natur-träning":
1. Klättra i backar, bygger mycket muskler, du kan variera tempo och lutning på backar.
2. Böja och ställa, träna på ett fält med serpentiner och volter.
3. Böja och ställa i skogen, rid runt träd i olika snäva vinklar.
4. Hoppning: gå ensam ut i skogen på lämplig raka och bygg upp lite naturhinder, det brukar både hästar och ryttare tycka är skitkul.
5. Tempoväxlingar, på grusvägar kan man öka minska tempo i varierad gångart.
6. Böja ställa på "vanlig" ridtur, använd dig av kurvorna, böj och ställ i varje kurva.
7. Terräng-träning, gå av från stigen och ge er ut i det okända! Här får både du och hästen tänka till när ni tar er fram över stock och sten, var dock försiktig och vänd om du märker att terrängen blir för svår.

Här har du lite tips på hur ni kan träna, det fungerar utmärkt, jag tränar bara så och har så gjort i större delen av mitt liv och det fungerar och hästarna tycker det är roligt. Din häst har ju redan tränats och tävlats en stor del av sitt liv, är det inte på tiden att den bara får gå och ha det trevligt nu?
Lycka till!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama