behöver jag vara orolig för fång?

solhattar

Trådstartare
Har 3 hästar som alla har haft problem med fång för några år sedan,vågar man släppa ut dem nu i en hage med mycket gräs,kan ju inte finnas nån näring i det nu när det är frost i hela gräset.Vill ju inte riskera nåt heller..Hur gör ni andra??

Sv: behöver jag vara orolig för fång?

Frostgräs är bland det farligaste som finns för en häst i riskzonen för fånganfall. Min fångponny får inte vara i närheten av fruset gräs.

Har du den inne då när det börjar frysa på eller går den i sandhage.Jag har ingen annan möjlighet än att ha mina i hage,med mer eller mindre fruset gräs..

Jag bor i södra Sverige.
I början av den kalla perioden har jag henne inne. Men inte sedan på vinterna när gräset har vissnat. Hon har munkorg på sig även nu.

Har du henne inne på dagarna med,på nätterna har jag mina inne men jag har ingen lust att låta de stå inne dygnet runt.Det är väl bara i början när det är frost som det är farligt sen vänjer sig väl magarna?

Min ponny står alltid inne på nätterna. Än så länge har vi inte haft frost mer än fram till kl 12 i enstaka fall så hon kommer ut när temp har stigit.

Om hästen har fått fång pga insulinresistens, vilket är vanligt bland de som får fång på vintrarna, så vänjer den inte sig vid gräset - den blir säkert bara mer och mer mottaglig för fångframkallande faktorer ju mer fruset gräs den äter.

Jag håller med dig och tycker inte heller att det är roligt att ha henne inne mkt.

Tyvärr är det inte alltid så eller snarare aldrig så att man kan välja den bästa lösningen till en fånghäst - det finns ofta inte ngn bra lösning - bara en mer elelr mindre dålig.

Mina hästar har fått fång under sommaren och aldrig extremt, är de så att de tål frostgräs bättre om de fått fång under sommaren? Här är det frost hela dagarna så jag kan inte ha dom inne hela dagarna.Ville ju släppa över dom när det blivit frost i marken så de inte trampar sönder en till hage..Vet inte hur man borde göra:(

Mina äter ogärna frostat gräs- smakar nog glykol;)

Jag ser till att lägga ut mkt hö o de väljer faktiskt det.

Frostgräs är bland det lurigaste som finns när det gäller fånghästar. Visserligen har man i princip övergett teorin om fruktan som en av de största bovarna till fång, men faktum kvarstår att kolhydratsammansättningen i gräset ändras vid frost vilket lätt kan utlösa fång hos en känslig häst.

kl

Ja det är farligt så länge gräset är grönt (har klorofyll). Jag har gjort en liten grushage där min häst får stå och äta hö fram tills mitt på dagen, då flytter jag honom över i gräshagen så får han gå där till kvällen. På så sätt begränsas mängden fruset gräs han får i sig. Han har gått på gräs hela sommaren utan problem dessutom, skulle aldrig våga släppa på gräs alls nu om hästen inte var van.

Då får väl hästarna gå kvar i sin jordhage tills det blir snö då,nu står de ute hela nätterna med,så något frostgräs kommer de ju att få tag i men inte speciellt mcket ger dessutom halm med så då äter de hellre den..

Jag lever med åååångesten just nu, just pga frosten. Har en hårt nedbetat hade och sätter på munkorgar. Sen fodrar jag silage med täta intervall för de ska äta det hellre än försöka få i sig gräs.

Och så går de helst inte ut förrän det tinat. Haken är ju att gräset är farligt när det tinat av solen med, så tinat-delen är inte för att 'då är gräset inte farligt' utan det är mer för att minska tiden på gräset.

Idag kan jag glömma tinat-delen, minus 12 imorse, minus 8 nu. De står inne än men får gå ut vid elvasnåret. Eg vill jag inte ha ut dem på ett enda grässtrå nu, men har som sagt ingen gräsfri hage, så får göra vad jag kan.

När gräset är DÖTT sen, då ska de få gå i en övervuxen del av hagen och noppa dött fjolårsgräs, men det lär ta ett bra tag tills dess, gräset måste ju vara brunt ända ner till roten, och dit är det långt, även om det ser stendött och brunt ut nu, men kollar man 'i botten' så..

Min fånghäst (3 år sedan han var sjuk) går ute och betar frostgräs även i år.

Visst är det en risk men jag prioriterar att han får leva hästliv med de andra istället för grushage. Tidigare har han haft greengarden på men har tagit av den nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka