Behöver hovarna "andas" ?

Inelin

Trådstartare
Hej!
Min shetlandsponny får varje höst problem med hålrum i hovarna. Det börjar i vita linjen, att grus, lera och bakterier nöter sig upp tills ett hålrum i hoven bildas intill hovväggen. Jag är där dagligen och kratsar, petar ur, bränner rent med väteperoxid och pillar in tjärdrev.

Nu har min hovslagare tagit till mer drastiska åtgärder. Han verkade hoven och skar upp det område där hovväggen hade separerat från vita linjen för att jag skulle få lättare att hålla rent. Sedan spolade han rent med väteperoxid och lindade hoven hårt med wetdrape och tejpade runt med silvertape. Jag tror jag litar på vad han gör.

Min fråga: Blir det för tätt? Måste hoven kunna andas?
Hälsar en orolig ponnymamma.

Sv: Behöver hovarna "andas" ?

Hovväggen måste kunna andas!!!Låter väldigt tätt.Liten undran?Hur länge sa din hovslagare att detta hovbandage skulle sitta på!!???Är det tänkt för en längre tid:confused:
Annars vore min tanke att du borde sko din häst med sula slutet av sommar (ev året om,då det låter som din totto har väldig dålig hovkvalite för tillfället)för att få en ordentlig tillväxt och skydd för hoven,innan eländet sätter igång....
Det finns ju faktiskt pytteskor ev plastskor man limmar på:D
Använder du din shetlandsponny i ngn form av arbete eller går den "bara" i hage?Kanske problemet sitter i jorden....
Hoppas hovarna kryar på sig snabbt:banana:

Tack för snabbt svar!
Ponnyn körs regelbundet, är oskodd. Går med några andra shettisar över stora betesmarker.

Hovis sa att jag skulle byta bandaget med jämna mellanrum och linda om igen. Är easyboots ett bättre alternativ? Kan de sitta på hela tiden? Det är svårt att sko henne just nu då en så stor del av vita linjen är separerad. Jag ska tänka på det till nästa år.

Berätta mer om plastskor som man limmar på! Det kan vara någonting för min ponny tror jag.

Om ponnyn är barfota och det blir sådär så skulle jag gissa på att det blir för att lamellranden är lite separerad och när det sedan är blött ute blir den så mjuk att grus och sand trycks upp. Det har jag lagt märke till på mina och en bekantings barfotahästar.
Men håller vi efter och rundar hovvägen runt om med en liten hålfot på sidorna så håller sig hovarna jättefina utan separationer och grus :idea:

Finns en engelsk variant som heter Ibex-skon.Jag pm:ar dig om
intressant artikel om dåliga hovar:idea:
Med lyckligt slut:)

Nu har min hovslagare tagit till mer drastiska åtgärder. Han verkade hoven och skar upp det område där hovväggen hade separerat från vita linjen för att jag skulle få lättare att hålla rent. Sedan spolade han rent med väteperoxid och lindade hoven hårt med wetdrape och tejpade runt med silvertape.

För mig låter det som du har turen att ha en riktig kunnig hovslagare! När hästarna får dessa hålrum i hovarna är risken mycket stor för bölder, vilket innebär att då måste man karva sönder hoven i jakt på bölden....Vad är att föredra? Precis som du säger är inte en sko att tänka på då det saknas hov att spika i. Jag tycker du ska lita på din hovslagare, han verkar veta vad han gör!

hålvägg/WLD är ett gissel. Har haft det på 2 tidigare hästar. Min hovis som är väldigt intresserad av just detta hade provat ett flertal olika behandlingar. han konstaterade också att detta är mycket vanligare på barfotahästar. Det som han upptäckte fungerade för alla som fick provat det på var: Varje morgon och kväll borsta ut gropen (som kan bli en hålvägg i ett senare skede) noga. Hästen hade skorna på hela tiden. I hålet som blir i hoven tryckte jag in en bomullstuss för att det skulle hållas rent och samtidigt kunna andas. Ta bort bomullen och borsta rent, spraya på ganska stark blandad jodopax blandat med K-sprit. ca 50/50. Dit med en ny bomullstuss. Nästa dag görs samma procedur med den gången sprayar man med ren Klorin. Detta görs varje dag och man växlar varannan dag mellan de olika sprayerna.
På den första hästen behandlade jag så här i 5 månader. Sen var hon helt bra. Den andra behandlade jag i 2 månader sen var han bra. Det fungerar! :)
Anledningen till att använda de här 2 olika medlen är att WLD orsakas av både bakterier och svamp. Jodspriten tar bort bakterier och Klorin tar bort svamp.
Enligt min hovis är det mycket viktigt att hoven får andas. Men är det väldigt lerigt ute så kan man linda hoven under dagen när hästen är ute och låta den stå utan under natten i stallet. Tydligen finns det än så länge inte mycket forskning kring WLD så det är nog därför hovslagare runt om utvecklar sine egna metoder för att få bukt med problemet, som tydligen är väldigt vanligt nuförtiden men i stort sett inte fanns för 15 år sen. Man undrar varför??
Lycka till!!

Senast ändrad:

KL

Är det någon som har bilder på hovar med hålvägg/WLD? Skulle vara mkt intressant att se.

Jag har haft riktigt otur med det jag tror att du beskriver. Fick diagnosen "white line diseas". Det bildas svamp i den vita linjen i hovväggen som blir som vitt pulver istället för frisk hov. OM det är det som din häst har, vilket är vanligare än man tror, speciellt på barfota hästar så gör din hovis helt rätt i att verka upp hoven där detta påträffas. MEN att stänga in svampen är helt förkastligt. Jag fick rengöra med virconS varje dag och ha easyboots på om dagen och utan på natten.

Svampen kan föröka sig blixtsnabbt och jag fick åka till klinik med min, där dom verka upp hoven så det knappt fanns nåt kvar och sen fick jag sköta om det enligt ovan. Tyvärr var jag på en annan klinik innan och dom behandlade detta som en hålvägg och stängde igen den med gipslinda. Det vart katastrof då svampen förökade sig och hovbenet blev urkalkat.

Jag har försökt själv att forska om det här, ringt runt till alla kliniker och hört mig för om detta fenomen då båda mina hästar har haft det på flera hovar. Om det kan smitta osv men tyvärr finns det ingen ordentlig forskning om detta ämne.

Hoppas att du kommer tillrätta med ditt problem, men jag skulle tänka om det är värt risken att stänga in ev svamp.

Lycka till!!

Tack för svar allihopa. Kan det vara en svampbakterie jag har i jorden? Vita linjen på hoven är porös och smular sönder på angreppsområdet men inte på andra sidan hoven. Där är hoven helt normal. Hoven är inte torr utan fuktad och mjuk. Tar man bakterieprov för att få veta hur det står till?

Jag vill ju undvika att lera går upp i hålrummet, då är kanske easyboots det bästa? Jag ska ta foton men måste finna ett sätt att lägga upp dem på en hemsida för att kunna lägga upp dem här.
Tack snälla för tipset om jod/klorin. Ska prova det genast. Tack även för tipset att rundfila hovarna, ska prova det med.

Eftersom jag har problem med detta varje höst kanske jag ska ställa henne på sandhage om höstarna? Så fort marken fryser blir det bättre. Förra vintern blev hålrummen bra eftersom det var så kallt hela tiden. Det växte bort och blev bättre för varje gång hon verkades. Jag vill ju prova allt och tänkte därför börja ge biotin.

Ja det svaret har jag fått, att svampen finns i jorden. Men det är inte bara i din jord utan överallt. Satsa på bootsen och glöm inte mitt tips med VirconS ( som dom på kliniken ordinerat) ej utspädd utan så lite vatten att det blir en gegga. Appliseras lättast med en tandborste.

Lycka till

Hej!
Min shetlandsponny får varje höst problem med hålrum i hovarna. Det börjar i vita linjen, att grus, lera och bakterier nöter sig upp tills ett hålrum i hoven bildas intill hovväggen. Jag är där dagligen och kratsar, petar ur, bränner rent med väteperoxid och pillar in tjärdrev.

Nu har min hovslagare tagit till mer drastiska åtgärder. Han verkade hoven och skar upp det område där hovväggen hade separerat från vita linjen för att jag skulle få lättare att hålla rent. Sedan spolade han rent med väteperoxid och lindade hoven hårt med wetdrape och tejpade runt med silvertape. Jag tror jag litar på vad han gör.

Min fråga: Blir det för tätt? Måste hoven kunna andas?
Hälsar en orolig ponnymamma.

Det låter som en hålvägg vilket är väldigt vanligt på just shettisar. Det bästa medlet du kan använda är Trust Buster. Det är väldigt starkt mot samtliga bakterieinfektioner i hovarna och hjälper vare sig set är hålvägg, röta eller WLD (svamp). Den finns att köpa hos återförsäljare av hovslagarartiklar och hos ODAL.

Var nogrann med att göra rent, droppa i TB och lägg i fuktig bomull/gips i hålen. Låt sitta i ca 3 dagar och byt igen.

OBS!!!!!! OBS!!!!!!!!!! OBS!!!!!!!!!!! OBS!!!!!!!!!! OBS!!!!!!!!!!!!

Gör ingen förändring av den behandling din hovslagare ordinerat utan samrådan med expertis (din hovlagare eller veterinär ) som sett hoven i verkligheten. Även om många av oss här har bra och sakliga ideér så har vi inte sett din häst! Felaktig behandling kan orsaka större bekymmer. Men TB är ett riktigt hett tips!!!

Lycka till med "Fettisen"! Inte illa menat:idea: :bump:

Var nogrann med att göra rent, droppa i TB och lägg i fuktig bomull/gips i hålen. Låt sitta i ca 3 dagar och byt igen.

Ja jag skulle då aldrig täppa igen ett hål när det finns risk för svamp, med hovleds urkalkning som följd... Fuktigt, mörkt och instängt är som gjort för att svampen ska trivas..

Så långt som på bilderna har det inte gått med någon av mina tidigare hästar. Det syntes inget på utsidan av hoven utan bara underifrån. När hovis skurit bort syntes endast ett upp och nedvänt V vid kanten av skon. (Där jag sprutade in medlen)

Tar TB även bakterier och inte bara svamp? Jag undrar bara för att det finns olika typer av WLD och vissa av dem finns ingen svamptillväxt alls och i andra finns mer eller mindre. Man kan ju inte veta vilken form hästen har och bör därför behandla så att det tar bort både bakterier och svamp. (bakterier finns i alla sorter enligt tester som utförts. Info jag fått från Hovis.)

Jag rekomendera VirconS och det borde ju bita på både bakterier och svamp..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka