Behöver hjälp!!!!

C

ConfettiCavat

Vänder mej till er som kan det här med katter.

För lite mer än 1 månad sedan så blev jag tvungen att ta bort min hund. För att katten inte skulle behöva bli själv, hon har ju aldrig varit själv, så skaffade jag mej en till katt. En kattunge.
Efter ett tag så fick båda katterna diarré. Det höll på från och till så jag tänkte bara att det går nog över snart, men jag gav dem lite koktfisk och tog bort torrfodret ändå. Jag har provat att ge dem cultura fil och det har de ätit och det blev bättre i en halv dag typ. Ringde min vet och fick nån medicin (fegyl eller nåt sånt kommer inte ihåg just nu) som de skulle ha i 4 dagar. Katterna blev värre med skiteriet:( . De är pigga och är fina i pälsen, de är avmaskade med banminth och de är inte så lösa att de inter hinner att ta sej till lådan.
Det är två innekatter så de har inte ätit nån dålig råtta.

Vet håller på att komma på vad det kan vara.

Just nu går de på diet på koktfisk, ris och potatis.

Är det någon här som kan ge mej nåt tips på vad jag kan dem så att de blir normala i magen?

Sv: Behöver hjälp!!!!

Vi hade stora problem med våra första två kattungar. Vi var till veterinären många vändor med dom och dom fick två svängar med behandling och dom gick på kokt fisk med risavkok och kokt ris.

Det hjälpte mycket lite och när den ena lilltjejen var tre månader så var vi tvugna att ta bort henne då hon inte orkade mer.

Maja som då var ensam kvar var fortfarande dålig i magen men ändå lite bättre än syster varit. Vi gick då över på ett special-mag-foder som bara finns att köpa hos veterinärer. Ett torrfoder som jag inte kommer ihog vad det hette.

Det dröjde bara någon dag efter att vi bytt foder så var Maja bra i magen och vi fortsatte med det nya fodret några månader innan vi bytte till royal canin torrfoder och det klarade hon fint!

Vi har funderat många gånger OM vi hade fått reda på det fodert tidigare, hade vi klarat vår älskade Lisa då? Ja, vi är övertygade om att vi hade gjort det. Men då visste vi inte! Nu vet jag och jag råder dig att fråga efter specialfoder för katter med kännslig mage hos din veterinär.

Hoppas dina katter kommer i balans igen!

Jag skulle omedelbart ta bort riset och potatisen. Katter med irriterade tarmar svarar ofta inte bra på stärkelse. Kattungar har öht. inte ett tarmsystem som är moget att hantera särskilt mycket stärkelse.

Jag brukar köra på rå lammfärs med morotspuré till katter med diarré och det har aldrig misslyckats. Det har gjort tricket även hos katter som gått länge med diarré (dvs. katter som behandlats på andra sätt, utan framgång).

Skulle du verkligen bara ge Flagyl i 4 dagar? :confused: Det brukar ordineras för längre tid än så.

Den kännslan fick jag också efter att vi gått igenom allt med våra katter!
"Kännsla" av att dom inte tålde riset.....
Jag var noga med efteråt att inte köpa kattmat som innehöll ris, var livrädd att hon skulle bli dålig igen.

Om det skulle hända med en ny katt hos oss så skulle jag gå tillväga på annorlunda sätt. Byta riset mot morot låter vettigt!
Nyfiken ger du köttfärsen rå, inte kokt?

Ja, jag ger färsen rå. Det är dock superviktigt att färsen är färsk. Jag ger lammfärs från frysdisken till katter med klena magar, litar inte på att den "färska" färsen verkligen är färsk. En del katter är känsliga för nötkött också och då är lamm bättre, men nötfärs funkar oftast lika bra som lamm.

Jag hade tagit bort all mat en dag,bara gett dem vatten at ricka,sen hade jag gett dem torrfoder, lite i taget, det suger upp vätskan.
Lycka till

Jag hade tagit bort all mat en dag,bara gett dem vatten at ricka,sen hade jag gett dem torrfoder, lite i taget, det suger upp vätskan.
Lycka till

Inte nödvändigtvis. Vore det så enkelt skulle problemet knappast uppstått. Om torrfoder sög upp vätska så bra skulle katter som äter torrfoder aldrig få diarré vilket ju inte stämmer.

Tack för alla svar!
Vet har ordinerat kokt fisk och ris/potatis i två veckor Men ska prova att ge dem morotspuré istället. Sen ska jag börja med mag-foder efter dessa två veckor.
Stora katten är mycket bättre och den lilla har börjat visa lite bättring. (Är inte lika lös)
Tänkte prova att ge Flagyl igen när de har blivit lite bättre och se om det hjälper bättre denna gången... Ska prata med vet först

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 515
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama