Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

N

nissesessa

Har lite problem med en häst som jag och en klasskompis rider till.
Det är en 8-årig nordsvenk som är bara lite grundriden. Kan galoppfattningar men springer bara in i galoppen. I galoppen bara rusar hon och tar lång tid tills man kan sakta av. Likaså i traven ibland. Kan lite skänkelvikningar.

Har fått bestämma väldigt mycket innan vi började rida henne så hon är en bestämd dam.
Går inte att longera utan springer bara iväg eller försöker springa in till en och sen kicka en.

När man rider ut så kan man få en redigt fin trav men försöker hela tiden öka. Är lite tittig och kan bli rädd för några fåglar eller traktorer.

Ska ta henne till ridhus efter nyår någon gång. Så det blir nog tredje gången till ridhus.
Från vad vi har hört så är hon rädd för att gå in i ridhus.

Är tacksam för alla svar/råd som jag får :)
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

Snälla kan inte någon svara? är ju i behov av hjälp!
Snälla?!
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

Det låter som om det behövs hjälp av en tränare. Med samling och lydnad.. Så ta kontakt med en duktig ridlärare och börja rid lektion eller be denne att rida hästen åt dig några gånger.
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

...och gärna en nh tränare för det verkar som om hästen har övertaget och är ledare (sparkar mot er vid longering). kan bli farligt när man själv vill ta över ledarskapet och hästen inte litar på att det blir bra. man får mycket gratis genom att vara en bra ledare för hästen...
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

...och gärna en nh tränare för det verkar som om hästen har övertaget och är ledare (sparkar mot er vid longering). kan bli farligt när man själv vill ta över ledarskapet och hästen inte litar på att det blir bra. man får mycket gratis genom att vara en bra ledare för hästen...

Låter som en vettig ide:idea:
Tror att NH kan hjälpa er i det här läget.:p
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

Om NH funkar eller inte märker du. ;) Att jobba med hästen från marken är dock väldigt viktigt för att kunna skapa en bra relation. Det finns ju andra metoder som fungerar minst lika bra på kallblod.

Tänk dock på att kallblod är väldig känsliga och kan visa sig tuffare än vad dom fakktiskt är, bara för att ingen förstår dom. Vissa kan reagera starkt negativt på att bli domierade på NH vis. Vissa stänger av livslusten.
Ett tips är att att jobba med att få henne att komma till dig, bli kompis med henne. Skapa en fin kontakt och ett starkt förtroende, före du sätter dig upp och rider, så att hästen bär dig med glädje och stort ansvar.

Hästar som rusar in i galoppen eller rusar i trav kan ha tendens till att vara för svaga för att samla sig.
Har hon fått en chans att förstå vad ni begär av henne?
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

Skulle inte tänka så mycket på galoppen
fortsätt träna lydnad ist i skritt/trav och från marken.

:smirk:
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

Skulle inte tänka så mycket på galoppen
fortsätt träna lydnad ist i skritt/trav och från marken.

:smirk:

Håller med!
Det man inte klarar i skritt klarar man inte i trav, osv :angel:

Satsa på lydnad i skritt osv, skit i galoppen sålänge.
Det kan vara så att hästen rusar pga balans och muskler, min nordis rusade i sin ungdom, tills hon fick bygga muskler osv.
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

tack för råden som ni har gett mig :)
Ska börja koncentrera mig på skritten nu till en början med.
Har gjort en massa halter och halvhalter. Fast jag tror också att det behövs byta bett. så hoppas att det kan bli någon liten förändring med det.

Tack för allt som sagt men ni får gärna komma med mer om ni kan :)
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

har ett litet annat problem med..hon fattar inte redigt vinken med att gå på volten och vill inte utan går åt sidorna hela tiden alltså mot staketet. något tips på det?
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

hej har själv kallblod som gärna kastade sig in i galoppen i början för oss löste det sig med att vi travade ganska länge i lättridning ute till traven kändes mjuk och hästen avslappnad ( fortsätt trava även om hästen vill öka och rid lätt till normal trav för hästen) sen kunde vi be om galopp tex i en svag uppförsbacke Växla gärna mellan skritt/ trav/skritt i mkt korta växlingar och vänta med att galoppera tills ni känner er rejält uppvärmda och traven flyter på. ang longering -jag fick själv rådet att inte "stirra" på hästen utan hålla blicken framåt det håll hon ska gå. Låt dina fötter peka i färdriktning.Att följa med sin häst i cirkel är helt ok i i början ocn hästen lär sig snabbt att den kan ta sig runt utan mattes hjälp... Visa väg med den hand du håller repet/linan i genom att peka med handen. Andra handen "skjuter" fram hästen hoppas du har lite anv för detta
 
Sv: Behöver hjälp/råd med en nordsvensk!

okej..ska prova det med traven imorgon men någon uppförsbacke finns det inte så vitt jag vet..eller bara en men den är brant.Ibland i galoppen kan hon bara dra iväg och är svår att stanna. ang longeringen så kommer jag nog inte prova på det förns kompisen har kommit tillbaka fårn en utlandsresa. men det ska prövas det med! :)
Ja tack för rådet! får se om det går bättre imorgon :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp