Behöver hjälp med studiecirkel!

C

CrazyMia

Hej alla där ute.
Det är så här att jag ska starta en studiecirkel. jag har gjort det men har får nej ifrån alla klubbar, som jag har frågat. och något direkt svar på varför har ja heller inte fått..:(
Jag skulle ha grundkurs i körning. Tömkörningskurs och det skulle mest vara teoretiskt bit.

Så nu behäöver jag ideér för att starta upp en ny studiecirkel. Som bara ska vara teorektiskt. Vad tycker ni skulle vara kul att ha som en studiecirkel/kurs.
Den ska vara på 3 tillfällen och vardera 3 timmar.. alltså 9 timmar allt som allt. vad skulle ni tycka var tillräckligt intressant för att bara läsa i 9 timmar??? Inte i sträck då.. men ja behöver hjälp.:confused:

jag har inga ideér kvar. Min hjärna är tömd. Så snälla hjälp mig.

Sv: Behöver hjälp med studiecirkel!

Vet ju inte vilken målgrupp du har eller vilka kunskaper du har, men här är lite förslag:

*Att tänka på när man letar häst och inför köp

*Hästen och lagen

*Att skaffa föl

Silver Girl skrev:
Vet ju inte vilken målgrupp du har eller vilka kunskaper du har, men här är lite förslag:

*Hästen och lagen

*Att skaffa föl

Nä.. men de vet lixom inte ja heller. :confused:
Men de är ridskoleungar som man säger.. men runt 10 år? de beror ju på egentligen på vad ja ska göra..
Men vad egentligen skulle man kuna säga om man tar:
VAd kan men egentligen säga? de är ju så många faktorer som spelar in och kan man räkna upp dem på 9 timmar eller tar det inte ens så lång tid?

utfodring
grönt kort
hästsjukstuga
ridstiler

tack :) det gav mig lite nya idéer men ni får gärna komma med mer.:bow:

CrazyMia skrev:
Men de är ridskoleungar som man säger.. men runt 10 år?

Det gör ju saken annorlunda, jag tänkte nog vuxna när du skrev studiecirkel...

Hästens beteende, varför den gör som den gör är aldrig fel. Så de förstår att hästen kan bli rädd, att man inte ska blådra i sadelgjorden, hälsa innan man går in m m.

Säkerhet runt häst, i stall, vid ridning, lastning, till och från hagar osv är också bra.

Låt dem fundera mycket själva innan du talar om "hur det ska vara". Gärna lite praktiska moment, som rita eller sätta på en häst transportskydd eller öva på att leda en häst. Fikapaus? Barn i 10-års-åldern kan inte lyssna 3 timmar i sträck... (Är scoutledare och har ibland problem med 1,5 timmar:crazy: ).

Hoppas detta var någon hjälp.

CrazyMia skrev:
Hej alla där ute.
Det är så här att jag ska starta en studiecirkel. jag har gjort det men har får nej ifrån alla klubbar, som jag har frågat. och något direkt svar på varför har ja heller inte fått..:(
Jag skulle ha grundkurs i körning. Tömkörningskurs och det skulle mest vara teoretiskt bit.

Så nu behäöver jag ideér för att starta upp en ny studiecirkel. Som bara ska vara teorektiskt. Vad tycker ni skulle vara kul att ha som en studiecirkel/kurs.
Den ska vara på 3 tillfällen och vardera 3 timmar.. alltså 9 timmar allt som allt. vad skulle ni tycka var tillräckligt intressant för att bara läsa i 9 timmar??? Inte i sträck då.. men ja behöver hjälp.:confused:

jag har inga ideér kvar. Min hjärna är tömd. Så snälla hjälp mig.

Rätta mig om jag har fel, men studiecirklar brukar man väl starta i klubbars regi. En klubbmedlem har en lysande idé, frågar runt om det är fler som vill vara med och studera. Letar på material och funderar på en kursplan. Sedan ber man den person i klubben som brukar ha kontakt med SISU om hjälp. Ger all info, tar en kontakt med SISU och får tillbaka ett papper på alla som är med i studiecirkeln, med dig som studieledare. Det utgår inga arvoden, då alla är med och lär i cirkeln. Klubben får poäng för de timmar man studerar och sedan är poängen värda lite pengar så att man kan få gratis studiematerial, pengar får klubben aldrig.

Kanske var det inte riktigt det du tänkt dig. Utan snarare att du skulle hålla kurs med betalande kursdeltagare. Det kan du hålla i egen regi och redovisa inkomster till Skatteverket. Du kan lämna ut reklam till klubbar att du erbjuder en kurs och så får du se om någon är intresserad.

Vill du bara hålla på och undervisa barn för att det är kul, så gå med i en klubb och var aktiv. Det behövs alltid eldsjälar.

Hälsning Maja

Silver Girl skrev:
Det gör ju saken annorlunda, jag tänkte nog vuxna när du skrev studiecirkel...

Hästens beteende, varför den gör som den gör är aldrig fel. Så de förstår att hästen kan bli rädd, att man inte ska blådra i sadelgjorden, hälsa innan man går in m m.

Säkerhet runt häst, i stall, vid ridning, lastning, till och från hagar osv är också bra.

Låt dem fundera mycket själva innan du talar om "hur det ska vara". Gärna lite praktiska moment, som rita eller sätta på en häst transportskydd eller öva på att leda en häst. Fikapaus? Barn i 10-års-åldern kan inte lyssna 3 timmar i sträck... (Är scoutledare och har ibland problem med 1,5 timmar:crazy: ).

Hoppas detta var någon hjälp.

tack så mycket. :)
Men frågan är om ridskolerna vill låna ut deras hästar.. det var det problemet ja hade när jag skulle ordna min andra studiecirkel. Men ja ska genast sätta igån med en nu cirkel.
Oj då.. är de inte svårt att vara scoutledare?:confused:

Stopek skrev:
Rätta mig om jag har fel, men studiecirklar brukar man väl starta i klubbars regi. En klubbmedlem har en lysande idé, frågar runt om det är fler som vill vara med och studera. Letar på material och funderar på en kursplan. Sedan ber man den person i klubben som brukar ha kontakt med SISU om hjälp. Ger all info, tar en kontakt med SISU och får tillbaka ett papper på alla som är med i studiecirkeln, med dig som studieledare. Det utgår inga arvoden, då alla är med och lär i cirkeln. Klubben får poäng för de timmar man studerar och sedan är poängen värda lite pengar så att man kan få gratis studiematerial, pengar får klubben aldrig.

Kanske var det inte riktigt det du tänkt dig. Utan snarare att du skulle hålla kurs med betalande kursdeltagare. Det kan du hålla i egen regi och redovisa inkomster till Skatteverket. Du kan lämna ut reklam till klubbar att du erbjuder en kurs och så får du se om någon är intresserad.

Vill du bara hålla på och undervisa barn för att det är kul, så gå med i en klubb och var aktiv. Det behövs alltid eldsjälar.

Hälsning Maja

JO de brukar vara så. men de är så här att jag går ULKEN och gå måste man starta och genomföra en studiecirkel. men de är oxå så att ja inte är medlem i någon ridklubb så ja kan inte göra något på "hemmaklubben" så att säga... och hur gör man då? :confused:
Jag måste ju då starta upp en studiecirkel o sedan se om de är någon som hoppas på cirkel. annars så går de ju inte.. jag kan ju inte komma och prata med en klubb om ja inte har tänk riktigt igenom vad de jag ska göra.. eller är ja helt ute och cyklar? :crazy:

CrazyMia skrev:
JO de brukar vara så. men de är så här att jag går ULKEN och gå måste man starta och genomföra en studiecirkel. men de är oxå så att ja inte är medlem i någon ridklubb så ja kan inte göra något på "hemmaklubben" så att säga... och hur gör man då? :confused:
Jag måste ju då starta upp en studiecirkel o sedan se om de är någon som hoppas på cirkel. annars så går de ju inte.. jag kan ju inte komma och prata med en klubb om ja inte har tänk riktigt igenom vad de jag ska göra.. eller är ja helt ute och cyklar? :crazy:

Ja, det var ingen lätt uppgift du fått. Är inte din kurs en ungdomsledarutbildning och det bör du väl göra inom ramen för en klubb hur det än är, eller är ULKEN något annat? Kan du inte prata med din lärare och kanske få en annan uppgift.

Det enda jag kan se att du kan göra är att gå med i en klubb annars och vara aktiv.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Ja, det var ingen lätt uppgift du fått. Är inte din kurs en ungdomsledarutbildning och det bör du väl göra inom ramen för en klubb hur det än är, eller är ULKEN något annat? Kan du inte prata med din lärare och kanske få en annan uppgift.

Det enda jag kan se att du kan göra är att gå med i en klubb annars och vara aktiv.

Hälsning Maja

Jo det är det.. men de är så att ja inte är medlem i ngn klubb.. utan jag går kursen genom skolan... Så ja kan lixom inte få ngn annan uppgift. men de har löst sig iaf.. Ja får vara på skolan och ha kursen.. De ska bli jätteroligt..

Jo men de är bra.. :)
Mvh Maria

Jag höll några ridlektioner på klubben, som studiecirkel till ULKEN. Det är ju ganska så lättplanerat att ha nybörjar barn, o roligt!:)

Jag hade en kompis som jobbade på Studieförbundet VuxenSkola och hon la in en annons innom de för NH. Vi hoppades för minst 5-10 personer. Och jag fickså många jag vart tvungen att ligga en kurs till på sidan om (och barn fick delta). Dem vill har också andra typer av kurser. men jag hade inte tid. Men nästa termin så började om med NH.

Jag visste inte att så många läst pappet som kom i posten men tur var det att det var många. Om du vill har en kurs i körning eller vad som helst du kan gör det själv men annonser till klubbarna att det finns, så om dem har några medelmar som vill deltar kan dem kontakta dig.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag pratat med läkaren som jag oroade mig för typ hela helgen. Alltså inte för själva läkaren men att dom bestämmer saker då...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur