behöver hjälp med sadel

mag

Trådstartare
är det någon som vet om det finns någon bra sida på internet med tydliga bilder om hur en sadel ska ligga. Blir tokig på det här, har så svårt att få tag i något som passar vår arab.Vi har en distansadel som funkar, men vi ska ha tag i en typ allround sadel med. Man måste sadla henne så långt bak, men hur långt bak som helst går ju inte heller och så är hon bred. Någon som har tips

Sv: behöver hjälp med sadel

I Stockholm hittade jag en jättebra liten bok om sadlar och sadelutprovning. Givetvis blir man inte proffs, men det var bra och handfasta tips vad man ska tänka på, hur man ser att en sadel går "fetbort".

Ska försöka komma ihåg att kolla upp till imorgon, rapporterar då.

Har hon verkligt krångliga förutsättningar och är svår att hitta sadel till kan jag varmt rekommendera en riktigt bra sadelutprovare. Kan bli billigt i längden...

Jag har gjort en sida som är långt i från klar..men lite finns det :)
http://qodrofenia.topcities.com/
Jag är inte fackman jag har bara skrivit lite av det jag snappat upp genom åren..Det är bättre om du tar kontakt med någon som kan komma ut och hjälpa dig..Bland mina länkar på sidan finns en länk till utbildade sadelmakare/utprovare.

Senast ändrad:

Det finns en bok bl.a på Hööks och Granngården som heter "sadeln och hästen", den kostar inte mycket och är en bra vägledning.

Finns även en film av Anders Eriksson som heter "Sadling och dess förutsättningar" som också är bra. Finns också på Hööks och Granngården.

Mitt bästa tips till dig är att ta ut en sadelmakare eller någon som provar ut sadlar. H*n kan passa ut en sadel som passar både dig och hästen =)

qodrofenia....tusen tack vilken suverän beskrivning, precis vad jag letat efter tydligt och klart. Kanske att det funkar med sadeln vi köpt ändå, förstår nu bättre var den ska ligga.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
872
Senast: Robina
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka