Behöver hjälp med min medryttarhäst...

S

sussie82

Jag har en underbar medryttarhäst, en Frieser på 7 år men ett litet problem för han är så seg att rida på själv och han stannar mycket längs vägen för att titta på allt. När det kommer något oväntat kan han bara frysa till is o stå och titta på det som hänt, typ får i en hage eller nåt som inte jag ser. Men det värsta är att han har börjat att vägra gå framåt och ska vända hela tiden, men jag är inte den som ger mig i första taget så vi kan stå på en väg i 15 min och dansa runt. Tills slut har jag gett mig, vilket jag inte gillar. När jag tränar honom i paddocken är han lika seg att få igång i trav o galopp. Jag använder både spö och sporrar men han reagerar knapp på det och jag får sitta o driva o driva.
När man rider med andra hästar då kan han vara en helt annan, pigg o alert. Är det någon som har tips på vad man kan göra?
Tacksam för svar...

Sv: Behöver hjälp med min medryttarhäst...

okey. Du måste få fram bjudningen.
gör så att du rider ut med sällskap så mkt du kan.
är du ensam så kan du prova med att promenera bort med honom så du slipper bråket och sedan sitta upp och bara rida hemåt. För att provocera fram så lite som möjligt en tid.

ang banan.
här kommer felet. Ju mer man driver på en fries, ju segare blir den.
välj, sporre eller spö i början. Undvik att ha båda. personligen skulle jag säga sporre och undvik spö. Men det är individuellt. Du får inte använda sporren hela tiden. Även om man VILL driva o driva för jag vet hur segt det kan kännas, så måste man försöka koppla bort det.
är han sån där att han fattar galopp men vill bryta av ganska direkt också? okey, då kör du bara med traven en tid och skippar galoppen. dom behöver styrka för att orka galoppera.

när du rider kan du försöka väcka upp han intresse, genom att endast då o då ge en kraftig reaktion med din sporre på ytter. därimellan ska den ligga still. så fort hästen om den så rusar fram så ska det vara ett "bra" i din röst. du får inte tänka på vart den har sitt huvud. att söka sig lång o låg är nyttigt men försvårar det för dig när hästen inte har bjudning eller styrka när den i dagsläget antagligen redan har hög form. Du låter hästen trava några steg, halvhalt och igång direkt och på med ytterskänkel. till följd med "bra".

hoppas du fattar vad jag menar. Friesers kan va lite speciella. Men finner du bjudningen så får du mkt gratis sen.

Jag tycker att det låter som ett typexempel på en häst som ger blanka fan i sin ryttare, och det finns bland alla raser. Om jag var du skulle jag öva på ledarskapsövningar (finns mängder med trådar om detta under hästhantering). Innan du har hans respekt kommer han fortsätta ifrågasätta dina beslut, och domdera.

Men varför är han pigg och alert när vi rider två eller tre stycken? Då tar han traven och galoppen jättefint utan några problem och har framåtbjudning. Jag gör övningar med honom i stallet som att flytta på honom, han går alltid efter mig när jag leder honom och han stannar bakom mig när jag stannar så jag visar honom ändå att jag bestämmer. Det är när jag och han rider ensamma. Idag fick jag honom knappt att ta traven, han lyssnar inte på skänklarna med sporrar. Det gick bra i början när jag red på honom själv, då kunde vi rida långt ute i skogen själva, trava och galoppera. Men nu är det bara tvär nej från hans sida. Han har börjat göra så mot hans andra medryttare ochså de senaste gångerna men hon fick honom till slut att gå. Har nån något konkret tips på hur jag ska fortsätta med honom?
Tacksam för svar

kolla på ridning/gnägg och så ser du en före o efter film på min häst.
antar att din går emot så som min gjorde.

Oj, vad jag kände igen mig på pricken. Blev lite full i skratt för det kändes som att det var jag på filmen!! Jag hade nästar gett upp honom, jag har trott att det var mitt fel så jag har faktiskt tagit det personligt, fjantigt nog. Men jag ska kämpa vidare med honom och testa de tips som du gav. Hur lång tid tog det för dig att få honom till en ridbar häst? Hur var din häst att rida ut på ensam?

-Stillet-

Har just kollat på dina filmer på din häst under "gnägg-tråden" Jädrans så snygg han är!

Jag använder både spö och sporrar men han reagerar knapp på det och jag får sitta o driva o driva.

Sluta använd spö och sporrar. Rid med lätta hjälper och röst. Beröm mycket när han går fram. Var envisare än hästen.

Att sitta och banka konstant med sporrar och spö ger en skänkeldöd häst som kopplat bort dig.

Finns väl ingen större anledning att rida med sporrar och spö för framåtdrivningens skull. Varför började du med det över huvud taget?

/KT

Det är hans ägare som tycker att jag ska använda sporrar för att få honom att lyssna. Men jag ska rida utan och se om jag får fram honom ändå.

bättre o ge en skarp tillsägelse o imellena dessa va helt stilla...än och bara sitta o nöta.
för är hästen seg så kommer man automatiskt att omedvetet nöta om man ej har varken sporre eller spö. Speciellt på en sådan häst som verkligen verkligen inte går fram. och rösten,,den hjälper tyvärr inte alls på sådana hästar som totalt ignorerar. Jag testade själv på min att rida utan ngt alls men det va snarare en dödsynd. Hästen brydde sig inte ett dugg. (dock så kan jag nu börja rida utan, men inte i början!) Beröm är dock alltid viktigt när hästen tänker framåt eller svarar snabbt för hjälperna.

bättre o ge en skarp tillsägelse o imellena dessa va helt stilla...än och bara sitta o nöta.
för är hästen seg så kommer man automatiskt att omedvetet nöta om man ej har varken sporre eller spö. Speciellt på en sådan häst som verkligen verkligen inte går fram. och rösten,,den hjälper tyvärr inte alls på sådana hästar som totalt ignorerar. Jag testade själv på min att rida utan ngt alls men det va snarare en dödsynd. Hästen brydde sig inte ett dugg. (dock så kan jag nu börja rida utan, men inte i början!) Beröm är dock alltid viktigt när hästen tänker framåt eller svarar snabbt för hjälperna.

Jo men hästen var ju inte så här från början och det tyder ju på att hon har suttit och "nött" som du säger och därmed trubbat av hästen.

Jag menar inte att man ska sitta och nöta vare sig med eller utan sporrar och spö utan man ska belöna när hästen gör ett önskat beteende.

Att hästen"inte bryr sig ett dugg" är en sanning med modifikation. Hästen ignorerar för att den mentalt har kopplat bort ryttaren som av någon anledning inteär trevlig för hästen.

Med min gamla welshponny satt jag en gång över två timmar framför en stor vattenpöl på en grusväg som han vägrade gå över. ( Dev var stängsel på beägge sidorna så passage vid sidan av pölen var omöjlig och att rida tillbaka var inte ett alternativ eftersom det var typ en mil hem den vägen.

Varje gång han nosade i vattnet eller gjorde minsta antydan till att nästan ta ett steg ut fick han beröm. Men jag hindrade honom att backa eller vända sig.

Till slut gick han över och det första jag gjorde då var att berömma och vända honom och kräva att han skulle gå över igen, vilket han gjorde mindre tveksamt än första gången. Då vände jag igen och red över. Och höll på sådär tills han var lite blase och traskade över utan att bråka alls.

Då red jag hem.

Efter det så kunde alltid jag rida honom över stora vattenpölar utan meck och tom genom bäckar. Vilket ingen annan kunde eftersom han i grunden var väldigt misstänksam mot vatten.

Så visst går det. Man får bara ta tid på sig och ha ett rejält tålamod.

En sån istadig häst som trådskaparen beskriver botas bäst med att ryttaren är istadigare än hästen och att ryttaren får hästen att inse att det är ROLIGT att arbeta. Dvs vänta ut hästen och ge positiv förstärkning vid önskat beteende.

Visst en stark tillsägelse är bättre än att sitta och nöta men på en häst som blockerat mentalt, i synnerhet på en sån intelligent hästras som fries så måste man vinna hästens förtroende och vara en värdig arbetskamrat och det gör man väldigt dåligt genom våld.

Hästen är dessutom rent fysiskt mycket starkare än vad vi är så en människa har svårt att med kroppstyrka betvinga den.

/KT

När du rider ut, var envisare än hästen. man får hålla på ett tag men sedan har man en häst som gör överallt relativt snabbt när man ber den.

Min ponny som jag hade förut kom från ridskoal. Van vid sällskap jämt, kom undan med bra mycket på lektionerna. Passade egentligen inte in i verksamheten alls men då varande ridskolechef gillade henne så hon var kvar tills nya kom som sålde henne omedelbart. Å där har jag haft mina duster. Dom tre första månaderna var det bara att vöerbevisa att jag är envisare än du på flertal plan. Första gången ute på skogsstig kom det en liten pinne över stigen. Hon blåvägrade, höll på med att få henne över i 40 minuter. Första gången jag red ut själv. stannade hon vid en nerfart och försökte baka in på nerfarten och vägrade gå framåt. Samma vissa där det tog 40 minuter att få förbi henne. Och sedan har vi flera exempel till på dom rutinerna. SEn efter dom där första månaderna så fick jag en ponny som snällt gick över en järnväg inom mindre än ett par minuter trots att hon helst ville slippa och aldrig gått över där tidigare. Å det är då alt jobb man har lagt ner märks vid :)

Så kämpa på och tänk på att vara envis så blir det bättre och bättre sedan :)

Det jag gjorde på min frieser när hon var istadig i början var att slå med spöet på min ridstövel så det blev rejäla snärtljud, samtidigt tryckte jag med ena skänkeln. Det funkade jätte bra på henne även fast hon inte gick fram i början så reagerade hon direkt på det ljudet men jag berömde minsta lilla rörelse hon gjorde och kanske var femte stövelslag petade jag till henne med spöet, det gjorde henne väldigt uppmärksam på ljudet. Nu är hon väldigt frammåt, lyssnar kanon på mina skänklar och jag skulle inte använda sporrar i det läget. man måste få dom att lyssna och lita på ryttaren.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka