Sv: Behöver hjälp med min medryttarhäst...
bättre o ge en skarp tillsägelse o imellena dessa va helt stilla...än och bara sitta o nöta.
för är hästen seg så kommer man automatiskt att omedvetet nöta om man ej har varken sporre eller spö. Speciellt på en sådan häst som verkligen verkligen inte går fram. och rösten,,den hjälper tyvärr inte alls på sådana hästar som totalt ignorerar. Jag testade själv på min att rida utan ngt alls men det va snarare en dödsynd. Hästen brydde sig inte ett dugg. (dock så kan jag nu börja rida utan, men inte i början!) Beröm är dock alltid viktigt när hästen tänker framåt eller svarar snabbt för hjälperna.
Jo men hästen var ju inte så här från början och det tyder ju på att hon har suttit och "nött" som du säger och därmed trubbat av hästen.
Jag menar inte att man ska sitta och nöta vare sig med eller utan sporrar och spö utan man ska belöna när hästen gör ett önskat beteende.
Att hästen"inte bryr sig ett dugg" är en sanning med modifikation. Hästen ignorerar för att den mentalt har kopplat bort ryttaren som av någon anledning inteär trevlig för hästen.
Med min gamla welshponny satt jag en gång över två timmar framför en stor vattenpöl på en grusväg som han vägrade gå över. ( Dev var stängsel på beägge sidorna så passage vid sidan av pölen var omöjlig och att rida tillbaka var inte ett alternativ eftersom det var typ en mil hem den vägen.
Varje gång han nosade i vattnet eller gjorde minsta antydan till att nästan ta ett steg ut fick han beröm. Men jag hindrade honom att backa eller vända sig.
Till slut gick han över och det första jag gjorde då var att berömma och vända honom och kräva att han skulle gå över igen, vilket han gjorde mindre tveksamt än första gången. Då vände jag igen och red över. Och höll på sådär tills han var lite blase och traskade över utan att bråka alls.
Då red jag hem.
Efter det så kunde alltid jag rida honom över stora vattenpölar utan meck och tom genom bäckar. Vilket ingen annan kunde eftersom han i grunden var väldigt misstänksam mot vatten.
Så visst går det. Man får bara ta tid på sig och ha ett rejält tålamod.
En sån istadig häst som trådskaparen beskriver botas bäst med att ryttaren är istadigare än hästen och att ryttaren får hästen att inse att det är ROLIGT att arbeta. Dvs vänta ut hästen och ge positiv förstärkning vid önskat beteende.
Visst en stark tillsägelse är bättre än att sitta och nöta men på en häst som blockerat mentalt, i synnerhet på en sån intelligent hästras som fries så måste man vinna hästens förtroende och vara en värdig arbetskamrat och det gör man väldigt dåligt genom våld.
Hästen är dessutom rent fysiskt mycket starkare än vad vi är så en människa har svårt att med kroppstyrka betvinga den.
/KT