Behöver hjälp med formen!

Hetla

Trådstartare
Jag har en kille som är Sv Halvblod korsad med ardenner, han är lite maffigare men absolut inte tung. Jag kan börja med att säga att när han kom till mig för 5 månader sen så var han i ett kasst skick, verkligen inga muskler och inte någon som helst motivering till något, ingen livsgnista och bukigare häst fick man leta efter. Så under dessa månader har vi bara arbetat med att få fram motivering till att ens vilja gå ut ur stallet för en ridtur och arbete har varit ett big no no!! Vi har mest luffsat i skogen och myst, allt har gått framåt väldigt positivt. Han har ätit upp sig och byggt lite grundmuskler
Men för tre dagar sen hände ett under, han verkligen bjöd på att kröka på nacken och lyffta ryggen så mycket han orkade, Han fick en mjuk takt och steg så det gick att sitta i arbetstrav :eek:. Jag behövde bara ha en mjuk kontakt med munnen och rida, det var helt fantastiskt. I tre dagar har detta himmelska underverk skett. Han har gått från giraff med zero taktkännsla till (GP)-häst under en natt haha ;).

Men nu ser jag verkligen möjligheten till att komma igång med träningen på riktigt och speciellt fokusera på att få bättre buk och ryggmuskulatur genom att han nu går i en slags form iallafall. Men det känns inte som att den här höga formen han har visat på egen vilja kommer hjälpa oss på den fronten. Det lilla som jag kan inom dressyr säger mig att jag ska rida honom i en låg form för att få igång träningen med mag och rygg, har jag rätt eller fel? Jag behöver faktiskt lite tips på hur jag ska få honom i låg form också, hur gör man :o?

Jag känner mig så jädra lost nu då jag trodde att det här med form och träning låg så långt borta, men nu vill jag ju inte heller kansta bort möjligheten så jag söker lite tips och trix om hur jag ska arbeta honom i formen för att få ett resultat som jag vill ha (just nu buken och ryggen såklart :grin:). Jag har tillgång till många bra ridvägar, stigar, grusvägar, kuperad skogmark m.m. Tyvärr inga backar. Ingen riktig ridbana heller, men en sandvolt i skogen som användas som ridbana av många och den funkar ganska bra.

Sv: Behöver hjälp med formen!

Kul att det börja lossna :).

Om jag var du skulle jag ha tagit hjälp av en tränare nu. Det är alltid lättare att få bra hjälp av någon som ser vad man gör från backen. Tränaren ska ju också kunna ge dig tips om vad du ska jobba med mellan träningstillfällena. Har du möjlighet att åka eftersom du inte har ridbana hemma?

Övergångar är alltid nyttigt och det kan du träna på vilken grusväg som helst.
Du kan t ex skritta på ena sidan av vägen, flytta hästen sidvärts till andra sidan vägen och direkt sätta igång i trav när du kommit över på andra sidan, sakta av efter ett par steg och gör om fast åt andra hållet.

Lycka till!

OJ, jag trodde först du pratade om en häst jag red förut. Beskrivningen skulle kunna vara honom på pricken. Var förut extremt positiv till arbete, men efter att ha blivit bortglömd i ett par år skulle det inte förvåna mig om han är i ungefär samma skick. Kroppen ser iaf ut så som du beskriver.

Men tyvärr så bor du inte på samma ställe. Jag som blev så glad att någon ÄNTLIGEN hade lagt ner lite tid och kärlek på denna underbara häst. Men tyvärr. Skönt att höra att en annan häst i samma situation har tagits väl omhand iaf.

Jag hänger på tråden för att få lite tips själv för att stärka ryggen.:)

det gällar att var mjuk o "aktiv" med handen(fast med små små rörelser!!)
sammtidigt som man trycker på(så att hästen får bakdelen under sig)

tänk på att hålla händerna över manken så att du inte tvingar ner hästen i låg form;)

Sedan är det inte bra om hästen går med huvet nere vid "hovarna"(för långt ner alltsåå)..då kan de belasta frambenen lite fel men det är nog inget som du behöver oroa dig för!

kolla även in min blogg:banana: Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Gick in på din blogg för att se om du hade några bra träningstips, men hittade ingenting alls. Däremot hittade jag en bild på din (?) ponny med en sadel som såg ut att ligga väldigt illa. Har du kollat upp den nyligen? Om inte så bör du nog se till att någon kunnig tar sig en titt och troligtvis behöver du hjälp att prova ut en annan sadel till din häst om du inte vill att den ska få problem med ryggen.

det gällar att var mjuk o "aktiv" med handen(fast med små små rörelser!!)
sammtidigt som man trycker på(så att hästen får bakdelen under sig)

tänk på att hålla händerna över manken så att du inte tvingar ner hästen i låg form;)

Sedan är det inte bra om hästen går med huvet nere vid "hovarna"(för långt ner alltsåå)..då kan de belasta frambenen lite fel men det är nog inget som du behöver oroa dig för!

kolla även in min blogg:banana: Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Det är inte alltid att det hjälper att vara "aktiv" med handen. Min häst avsky det, han trivs bäst om min hand är lugn och stilla. Ett bra stöd med handen och se till att han ha en bra framåtbjudning så kommer formen av sig självt sen.

Och det står ju ingenting i din blogg om detta, varför länkar du till den då?

Senast ändrad av en moderator:

Om jag skulle vara du så skulle jag försöka hitta någon backe någonstans och åka och klättra med honom. Är superbra och tränar i princip all muskulatur :D

Hej!

Det var nog för ungefär två år sedan jag fick hjälp av "magnetmannen" på min ena ponny. Hon hade varit avställd ett år innan vi köpte henne och alltså behövde vi hjälp med att sätta i gång henne på ett vettigt sätt! :)
"Magnetmannen" (vi behöver inte gå in närmre på varför han heter så;)) sa att vi skulle jobba mycket med galopp skritt arbete.

Alltså börjar man bara med att skritta fram i 10 minuter ca och sedan travar du ett par minuter om det känns bra men det behövs egentligen inte! ..även om det låter konstigt.. Nu har du värmt upp och då är det till att galoppera :)
Se till att du galopperar i en någorlunda djup form lagom tempo, lite över arbetsgalopp, stå gärna upp så kan hästens rygg arbeta själv i ca 2-3 minuter skritta därefter i 2-3 minuter eller tills hästen är hämtat sin andning. Detta kan du göra om flera gånger du känner ju själv hur mycket din häst orkar.

Man kan också kombinera detta med att bara rida hästen varannan dag för extra effekt under vissa perioder.

Detta gör stora UNDERVERK! Helt otroligt min ponny gick från inga ryggmuskler till enorma muskler på 14 dagar men bara 7 arbetspass alltså utan att man hade ridit speciellt mycket:laugh:

Och hästarna blir väldigt pigga av detta !

Varför vara aktiv i handen? En rörlig hand ger väl ganska dåligt stöd? Bättre då med mjuk stilla hand.

Ts:
Ett supertips är att rida offroad i skogen, när underlaget tillåter :) Hästen får jobba med hela kroppen och tränar muskler som oftast inte kan tränas upp på plant underlag:)

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 662
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
W
Träning nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta...
Svar
19
· Visningar
2 430
Senast: Emlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama