Behöver hjälp med Arabnamn och stam!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Extasia_ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 7 799
E

Extasia_ox

sökte på min arabs namn Extasia på http://www.allbreedpedigree.com då kom det upp en Extasia efter Om El Extrem. Min är efter Jeenial. Och det finns väl bara en häst i arabvärlden som kan ha ett eget namn. Alltså araber kan väl inte ha samma namn?
Nu blir jag lite velig. Internetet är inte alltid pålitligt men man kan ju fundera ibland :D

Någon som vet något om dessa namn och vart jag kan hitta en hemsida mm. Sett kort på endel på http://www.arabstam.com
Jeenial. Zamirasha, Janeefa, Janni, Ibn Zareefa, Esmé, Shaheer,
Raz Ama Naz, (duktig distansare!) , Nicola, Samir, Zeerikit,
Ramses, Imppulse och Imppressive har jag ju hittat hemsida till iaf :)
Finns många fler namn ifall någon vill veta!
Hoppas att det finns ngn som kan hjälpa!

Sv: Behöver hjälp med Arabnamn och stam!

Det är inte alls ovanligt att flera araber har samma namn, inget att bekymra sig över.

/Ida

Det är bara inom landet namnet skyddas.

så att i sverige finns det bara en häst med ett namn? Min granne har fött upp araber i flera år och även en annan tjej i stallet som har hållit på med araber i flera år så säger dom att araberna har ett eget namn. så om man får ett föl och vill döpa det till Extasia så får man döpa det till ex My Extasia. Eller ngt annat så klart!
Inom arabvärlden kan inte flera hästar ha samma namn. Inom sverige alltså?

Det är inte alls ovanligt att flera araber har samma namn, inget att bekymra sig över.

/Ida

Hur vet du detta? För som jag har hört så finns det bara en
arab som kan heta det den heter.. Om man inte lägger till ett ord före namnet typ: My Bosse, Bosse RJ eller ngt annat passande..
För jag har då aldrig träffat på en arab med samma namn som en annan. Förrutom nu då, fast internet kan man ju inte alltid lita på helt. Sen vet ju inte jag om det är skyddat inom landet..
Är det inte så med många raser, islänningar och travare framför allt.
ser aldrig travare med samma namn

Hur vet du detta? För som jag har hört så finns det bara en
arab som kan heta det den heter.. Om man inte lägger till ett ord före namnet typ: My Bosse, Bosse RJ eller ngt annat passande..
För jag har då aldrig träffat på en arab med samma namn som en annan. Förrutom nu då, fast internet kan man ju inte alltid lita på helt. Sen vet ju inte jag om det är skyddat inom landet..
Är det inte så med många raser, islänningar och travare framför allt.
ser aldrig travare med samma namn
Jag VET att det finns flera araber med samma namn i sverige, av den enkla anledningen att jag har ett sto (född och registrerad i sverige) som heter Danza, och jag såg för lite sen ett sto utannonserat som också hette Danza (född och registrerad i sverige) och det var inte mitt sto som var till salu! Vår drottning Silvia fick för många år sen ett arabsto som hette Chadidja (eller nåt liknande) och samtidigt fanns ett annat sto som hade samma namn.:banana: :banana: :banana:

Jag VET att det finns flera araber med samma namn i sverige, av den enkla anledningen att jag har ett sto (född och registrerad i sverige) som heter Danza, och jag såg för lite sen ett sto utannonserat som också hette Danza (född och registrerad i sverige) och det var inte mitt sto som var till salu! Vår drottning Silvia fick för många år sen ett arabsto som hette Chadidja (eller nåt liknande) och samtidigt fanns ett annat sto som hade samma namn.:banana: :banana: :banana:

det ska inte gå om dom på registraturen gör som dom ska...jag fick inte tex döpa min tös till Aniara då det redan var taget men om någon här redan påpekat...att lägger du till nått så går de bra så min heter Fahime Aniara....det finns en som heter fahima och sen kan man ju också ändra stavningen fast de är samma uttal...funkra åsså men det får inte vara för likt så det kan blandas ihop...så mitt tips är kolla stavningar och om de ändå är samma kontakta registraturen för frågor!!

catten

allbreedpedigree är ju en internationell site där folk från hela världen lägger i stamtavlor så "den andra Extasia" bodde nog i ngt annat land. Annars kan man ju som sagt komma runt regeln om namn på olika sätt genom olika prefix/suffix, variera stavning osv.

Dessutom kan ju en importerad häst ha samma namn som en svensk men den importerade ska då eg. ha sitt lands bokstavsbeteckning bakom sitt namn. Exempelvis så har vi ju en ryskstammad Pamir här i Sverige medan det finns en annan helpolsk Polen-född Pamir som även han har använts i Sverige, alltså blir han Pamir PL. Men när folsk skriver annonser osv faller det ju ofta bort. Inte skriver jag alltid ut DK efter min danska imports namn t ex.

När jag läser det som ni har skrivit så kommer jag att tänka på att mitt förra sto, hennes föl heter Chanelle (vet inte hur det stavas) och det namnet har jag hört några araber som heter. Halvsyster till Chanelle heter Jasmine (osäker på stavning) även detta namn ganska vanligt antar jag :D men det är väl stavningen som har stor betydelse.
Grannens quarter heter Wilma, men eftersom detta namn redan fanns fick hon heta typ Wilma JR (JR var efterpappan)

Tack för allt! Hjälpte mig mkt! :bow:

Vill ni se många hästar med samma namn, ta en titt på namnet Amurath... Sökte precis i Jánow Podlaskis databas, det finns fyra med tillägget DE födda 1829, 1855, 1881 och 1892, två av dem är efter Amurath. En med tillägget AT född 1901 efter Amurath, och en svensk f 1976. På allbreed finns det trettio stycken, hur många av dem som är dubletter av samma häst vågar jag inte gissa...

/Ida

Har en sak att tillägga, om en häst dör. Då är det ett ledigt namn igen.

Jag tror inte att man får ta en död arabhästs namn heller men är inte säker på det.

Det skulle ju kännas märkligt om det dök upp en massa unga araber med "gamla kändisnamn" t ex Probat osv. :crazy:

Jag tror inte att man får ta en död arabhästs namn heller men är inte säker på det.

Det skulle ju kännas märkligt om det dök upp en massa unga araber med "gamla kändisnamn" t ex Probat osv. :crazy:

det har du helt rätt i :) men som jag har hört så ska detta gå.. fast det är bara som jag har hört. En nära vän som har fött upp araber säger att det är så, men alla kan ju inte ha rätt :smirk:
fast jag skulle ju då aldrig döpa en häst till ett "gammalt kändis namn" skulle kännas helt fel för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka