Behöver hjälp kring betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazyhorse
  • Startdatum Startdatum
C

crazyhorse

Jag har ett sto som har okänd stam bakom sig. Och nu har jag tänkt att betäcka med en hingst som har full stam. Hur kommer det bli i passet då? Kommer mitt sto stå i passet eller kommer hon oxå bli okänd men hingstens fulla stam kommer står? Dessutom ska dom betäckas på den riktiga vägen och behöver tips hur man ska gå till väga. Tex sparkskydd osv på stoet så hon inte sparkar till hingsten.

Skriv era erfarenheter, behöver veta!

Sv: Behöver hjälp kring betäckning

Har hingsten licens ?
Vilken rasförening skall fölungen registreras i ?

Nej hingsten har ingen licens. Det blir en korsning mellan lipizzanare och belgiskt halvblod.

Enligt de regler i EU som gör det lagligt att i Sverige numera betäcka med icke avelsvärderade hingstar. Så ska ägaren till hingsten ska sedan föra språngrulla. Om man inte har en godkänd hingst så är i princip avgiften för språngrullan den samma som om man löst licens, fast med vissa rasvisa undantag.
Språngrullan ska sedan redovisas antingen till SH eller det rasförbund hingsten hör till. Den är sedan underlag för registrering av fölet och om hingstägaren gjort rätt kommer ditt sto och få uppgifter som finns på henne stå med.

Nej, jag tänker inte ge dig några tips om hur man går tillväga vid betäckning. Jag ger gärna råd, men bara till dom som avlar med huvudet.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025