Behöver hjälp: hane eller tik??

E

Emmi

Hej på er!

jag har länge (flera år) läst inläggen här på sidan och kommit fram till att det finns mycket vettigt folk här :bow: Och nu behöver jag er hjälp.

Jag bokade en schapendoes tikvalp för en månad sedan och blev då tredje på listan för att få en tik... har sen dess hållit tummarna för att det skall komma en valp åt mig! Och så föddes de idag: åtta hanar och två tikar :( Typiskt! Nu har jag alltså börjat undra (har såklart funderat på det tidigare också) om jag ändå skulle ta en hane??? Största orsaken till att jag velat ha en tik är att vi bara haft tikar i familjen, två underbara bernersennenflickor :love: Jag har alltså ingen erfarenhet av hurudan en hane är att leva med...

Vad tycker ni? Skall jag vänta på en tik eller satsa på en hane? Jag har tänkt träna och tävla i lydnad och agility, upplever ni att den finns någon skillnad i hur läraktiga tikar resp. hanar är, eller är skillnaderna främst individuella? Går det att lära en hane att inte vara galen efter alla löptikar (om man nu råkar få en som är det naturligt)? Vad upplever ni att är de största skillnaderna mellan hanar och tikar, främst vad gäller lynnet, och vad är det jag skall tänka på när jag bestämmer mig för hur jag skall göra?

/Mycket fundersam :confused:

Sv: Behöver hjälp: hane eller tik??

Tycker gott du kan ta en hane, om det nu är så att en tik är i det närmaste "omöjlig" att få tag på.
Tikar kan vara lite "surare" än hanar..
Hanar är i regel lite "tuffare" än tikar
En tik löper 2 ggr/år, en hane pinkar 100 ggr / promenad..osv..
Har alltid haft både tikar och hanar och kommit fram till att det är inte alls så stor skillnad mellan dom, i psyket, följsamhet osv

Min erfarenheter av hundar är att jag enbart vill ha grabbar. Tikar kan vara ena riktiga tjurmuppar, dessutom står jag inte ut när de löper :o
Hellre en go hanhund man får hålla från löptikarna än tvärtom.

Och jag säger att jag aldrig mer ska ha en hane :o

En tik löper 2 ggr om året en hane är fan pilsk året om :crazy:

Sen gillar inte jag det där dominanta och rangklättrandet. Men det är väl mer egenskaper som tillhör en individ snarare än ett kön. Men nästa hund blir absolut tik.

En smaksak.

Och jag säger kastrerad hanhund! Vår hane blev kastrerad vid fem års ålder pga prostatit och det blev bingo! Hundvaktens löptik vara nu inga problem och skvättpromenaderna ett minne blott. Jag förstår att det kanske inte enbart är fördelar med kastrering av hanhundar men för oss har det faktiskt varit bra.

Lockande att kastrera min hane. Han är krypto och har hemsk matlust. Men är så jädrans rädd att han ska bli slapp och seg med tanke på att jag jobbar mycket med honom och statsar på tävling i höst.

Jag tror att det har en del med ras att göra också. Hanar är ju mer dominanta till sättet än tikarna, oftast, och är det då en "tuff" ras så lär det ju vara jobbigare att fostra en hane.

Har själv en tik och upplever väl inte löptiden som superjobbig, förutom att hon inte får hälsa på hos pappa och bror då, och att hon inte får sova i sängen (och då blir hon ju ledsen ;) ). Sur? Nä, det tycker jag inte att hon är.

Jag håller med dig!

Aldrig mer en hane,,,nej men vår hane har banne mig "löpt" i tre år han, och detta rangtjafset, och det ständiga testandet och mätandet..

Tiken jag har är mycket enklare, på alla sätt och vis!
Hon har löpt en gång, och då sov hon hela tiden :smirk:

Det enda jag har märkt på henne, nu efter första löpet är att hon är lite "känsligare", och lite "låg" ibland.Men de säger ju att efter andra löpet blir de som de "ska".

Sen har jag en Beauceronhane på 20 månader. Men de andra hanarna av denna ras jag träffat har inte alls varit som min. Var nära att ta bort honom pga. hans dominans. Vaktade min mat osv. Vaktade mina saker i från mig. Men detta är nu borta. Han är underbar med mig osv. Men han är ju snusksjuk JÄMT! Kissfläckar är en present ifrån djävulen :crazy:

Kissfläckar, nähä där kan han stå om han får en dag och lukta,slicka och dreggla :devil:
( det får han INTE, vi har nosförbud när han inte är lös i skogen och leker osv..)

roslagen skrev:
Min erfarenheter av hundar är att jag enbart vill ha grabbar. Tikar kan vara ena riktiga tjurmuppar, dessutom står jag inte ut när de löper :o
Hellre en go hanhund man får hålla från löptikarna än tvärtom.

Samma här. Absolut hellre hane än tik säger jag bara. Gillar lite tuffare tag och inte surisar med pms :p

Focus vet att han inte får det. Det är nästan dödsstraff. Nu räcker det med att jag harklar mig så springer han ifrån kissfläcken. Men när han är lös.. URK! :crazy:

Nej, en tjurig tik vill man väl inte ha förstås :p
Min har hittils inte visat några sådana tendeser :smirk:

Och jag vill hellre också ha en hund som är av det tuffare slaget
än en jättevek, men det finns gränser åt båda hållen... ;)

Jag är skeptisk till hanar tack vare min nuvarande som har varit som en finne i röven tills nu.

Nonchalant, stenhård i skallen, allt för självsäker, gränsprövande, revirkissande osv. Så trött på sånt. Jag vill ha en lugn och foglig tik som är förarvek och älskar matte. Kan man boka in en sån? :angel:

Vad har du för ras?

Uuuh. Aldrig mer tik!
Har haft hanar hela livet och skaffar en tik sen. Jag kommer aldrig mer att stå ut med löp, aldrig igen.

En hane går att lära att inte lukta, slicka och bete sig illa. En tik löper och sen är det inte mer med det. Nej, usch.

Focus är ingen att lägga vikt vid ;) :angel: Han är FÖR mycket i allt ju :crazy:

Du kanske också vill ha en sådan tik som jag hade? :idea:

Visst går det att "lära" dem att de inte får, men vissa är BENförarhårda, och de är inte alltid så lätt att säga: "det är bara att tala om den att den inte får, visa vem som bestämmer" :p

Sedan så är inte heller alla tikar a pain in the a* under löpen heller.

Nej, det finns säkert dom som det inte går att lära. Jag har väl bara inte lyckats få någon sådan hittills.

Min tik var inte alls annorlunda under löpet. Men hon tvättade sig inte, och var en GD som lämnade blodfläckar som om någon dött därinne, typ. Det är sådant jag inte gillar.

Haha. Det värsta är att jag fick för mig att alla hanar var som min. Kanske bara blir gott överraskad av ev. nästa hane då? :D Jag har iofs aldrig träffat en hane så dominant som min egen. Kan inte ens beskriva vad han är/var eg. Kan du komma på hur man skulle kunna beskriva min hane?

Haha, får jag en sån mestik så föredrar jag ingen hund alls :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 713
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 986
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar