Behöver hjälp fort !!

Ninnie

Trådstartare
Köpte för några veckor sedan en dressyrhäst som tidigare gått höga klasser i dressyr med plac så sent som förra året. Är tidigare blistrad med vita hår på alla fyra benen.
Nu sa min tränare till mig igår att hon tyckte att han såg så konstig ut på alla hovarna men främst båda fram, det är liksom en "bullrand" ovanför precis där hoven slutar, man kan liksom peta in ett finger i den randen och inga av de andra hästarna i stallet har det. Hon spekulerade i om han kanske blivit nervblistrad en gång i tiden, han är nu femton år.
Han har sedan jag köpte honom saknat framåtbjudning och är direkt slö, svarar inte på hjälper. Funderar om det är så att han kan ha ont...
Ska nu ringa djursjukhuset men jag ville höra vad ni tror att det kan vara för bullrand ?

Sv: Behöver hjälp fort !!

Hästar kan ju ha gallor även nedanför kotan, så att säga.
Men jag vill gärna veta vad veterinären säger, så hör av dig..!

När mitt sto blev halt tappade hon bjudningen och ville inte svara på hjälper. Låter skumt! Uppdatera sen så får vi höra.

Det går inte att palpera hovleden, däremot kan en hovledsgalla visa sig som två svullnader vid kronranden på varsin sida om det lilla utskottet mitt fram (processor extensorius). Om detta är vad du ser kanske röntgen vore på sin plats, men jag antar att hästen röntgades i samband med köpet??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka