Behöver gå upp i vikt

L

la06

Jag har ett sto, 50/50 fullblod/ halvblod.
Hon är väldigt nätt i kroppen, liknar mer fullblod.

Nu är det så att varje höst och vår, alltså vid pälssättning/ fällning tappar hon i hull.. Hon har tillgång till hö och har gräs i hagen. Äter gör hon, men det är som att det inte räcker. Dessutom så får hon mest hömage då hon blir "fetare".:cool:

Är det någon som har tips på vad man kan ge för något? Hade velat ha något som gör att hästen får mer hull överlag och inte bara en "hömage"...
Finns något sådant tillskott hade jag blivit glad:angel:
Det är ju så himla mycket olika medel där ute, men känns som en djungel:crazy:

Hade vart jätteglad för tips!!!:bump:

Sv: Behöver gå upp i vikt

Soja! Använder det på mitt lilla magra fullblod och det har hjälpt suveränt!
Köp pellets, är rätt så billigt ca 180 kr /25 kg.
börja fodra med ½ dl första veckan och öka sedan med ½ dl/vecka tills du är uppe i 2-3 dl beroende på hur stor hästen är! :idea:

mitt halvblod med fullblodspappa ger jag lusern pellets, det har fungerat bra på honom ;)

mer mat.

101010

Jag har ju skrivit att hon har tillgång till mat. :smirk:
Alla hästar klarar inte att äta sig feta på vanlig mat. Lättfödda raser gör det ex. fjordhästar, medan andra raser kan vara mkt svårare ex. fullblod.. Man måste tillsätta något annat "hjälpmedel" och det var det som jag ville ha tips på!

DEt finns inga genvägar, det är fodra som gäller oavsett kostnad.

Jag har ett fullblod, hon äter 11 kg hö, 4 kg kraftfoder + olja.

Finns dock kraftfullare fodermedel än de hon får, tex Dynavena och Dodson & Horrell men då kostar det mer.

mitt halvblod med fullblodspappa ger jag lusern pellets, det har fungerat bra på honom ;)

Hur stor är hästen?
Hur mkt lucern ger du honom?

Hon får nämligen lucern idag, så jag fundera över om det finns ngt annat man kan blanda med. Har funderat över att det bör vara bättre att ge flera olika foderkomplement istället för att bara köra med jättemkt av ett slag. Känns som att det borde vara hälsosammast och att de kanske lättare att ta upp innehållet då??

Lucern är grovfoder och grovfoder är det ultimata fodermedlet.
Dock har lucern inga rekordhöga värden.

Vet du vad ditt hö innehåller? Då är det inte svårt att se vart det brister. Risken med många fodersorter är att magen kan bli orolig och ta upp fodret ännu sämre.

DEt finns inga genvägar, det är fodra som gäller oavsett kostnad.

Jag har ett fullblod, hon äter 11 kg hö, 4 kg kraftfoder + olja.

Finns dock kraftfullare fodermedel än de hon får, tex Dynavena och Dodson & Horrell men då kostar det mer.

Det är ingen kostnadsfråga i mitt fall utan problemet är att hästen inte vill äta upp all mat hon får..

Men ska kolla upp Dynavena och Dodson & Horrell som du nämnde ovan.

Jag har ju skrivit att hon har tillgång till mat. :smirk:
Alla hästar klarar inte att äta sig feta på vanlig mat. Lättfödda raser gör det ex. fjordhästar, medan andra raser kan vara mkt svårare ex. fullblod.. Man måste tillsätta något annat "hjälpmedel" och det var det som jag ville ha tips på!

alltså, det är olika vad som fungerar, men jag kan ge dig några tips på vad som har fungerat på mina :)

först har jag sett till så att jag har haft mkt bra värden på höet (har du analyserat ditt?), sen ger jag mina krafft groov 120. det fungerar utmärkt! :idea: under de perioder som de behöver mer har jag oxå gett lucern.. (det är ju dock inte alla som tycker att det är gott..;))

han är drygt 165 och kraftigt byggd. han går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. han äter runt 20-25 kg/dag vintertid. jag ger 2 kg lusern/dag och 1.5 liter havre/kornkross (kommer inte exakt ihåg vad det vägde, vi vägde upp i ett mått som vi sedan använt) hösilaget skulle enligt analysen täcka hans behov (jag är urdålig på det där med analyser, så det har jag en vännina som tittar på åt mig :o ), men jag tyckte han blev tunn. han håller sig iallafall fin på detta.

till hans syster som ibland inte vill äta sitt grovfoder som hon ska, blandar vi melass och vatten och "strilar" över. då äter hon betydligt bättre.

Det är ingen kostnadsfråga i mitt fall utan problemet är att hästen inte vill äta upp all mat hon får..

Men ska kolla upp Dynavena och Dodson & Horrell som du nämnde ovan.

Har man en sån får man koncentrera näringstillförseln. Vet du vad ditt hö innehåller? Hur mycket lusern och annat får hon? Olja och soja är näringstätt (olja bara energi, soja mycket protein), där kan man få mycket näring på liten giva.

PROTEIN.
Men inte så mkt soja, det är bättre med protein från grovfoder. Så lusern är bra! :) Kan få så mkt lucern hon vill ha.

Och ge olja, då får du i henne mkt fett utan att hon blir för energisk.:p

vetekli har funkat på min häst och kornkross.. hon är halvblod/angloarab och svårfödd.. hon får också hömage utan att lägga på sig på revbenen,, men med kornkrossen och klit är allt mkt bättre :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 174
Senast: cutty
·
V
Foder & Strö Har du haft en häst som gått från lättfödd till svårfödd? Av vilken orsak? Pga åldern? Efter viktras vid skada? Är det vanligt att...
2
Svar
24
· Visningar
2 608
Foder & Strö Idag är den en vecka sen min stackars häst gjorde illa sig rejält (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=881214) Nu är han...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka