Behöver era råd

R8n

Trådstartare
Har en tik på 10 år här hemma som för 2 månader sedan fick konstaterad juvercancer. Vi vet inte om den är elak eller god men troligen har den spridit sig till lungorna trodde veterinären.

Hennes ena tutte och bakre delen är uppsvälld och röd, lite varm. Hon får smärtstillande mot höfterna som även hjälper mot knölen.
Hon har haft lite diarée men det har lagt sig. Hon förövrigt bra, blir lite flåsigare och en anning tröttare än förut, emn inget hon verkar lida av.

Men hur länge törs man ha henne kvar?
Veterinären säger att så länge hon verkar må bra kan vi behålla henne.
Hur skulle ni göra?

Och ska man gå runt och ha dåligt samvete för att man redan nu planerar att skaffa en ny hund när gammeltiken är borta?

:(

Sv: Behöver era råd

Hundar visar inte ofta ifall de mår dåligt eller lider, så hur hon verkar vara är nog en ganska dålig måttstock. Mitt råd är: låt henne somna in så fort som möjligt, innan hon blir sämre. Hon kommer aldrig att bli bra igen, det kan också gå snabbt tills hon mår riktigt dåligt. Visa henne respekt och låt henne få gå till de eviga jaktmarkerna medan hon har det hyffsat bra.

Inte ska du ha dåligt samvete för att du redan nu funderar på ny hund. Livet går vidare. Minns glädjen med din gamla hund och alla de mysiga och glada stunderna! Men låt henne gå vidare innan du tar hem en ny valp, nu när hon trots allt är så pass sjuk som hon är. Det är inte alla gamla hundar som uppskattar valpar och kanske kommer hon att känna sig åtsidosatt ifall ni tar hem en ny valpis innan hon fått sluta sitt jordevarv.

Lycka till hur du än väljer att göra.

Tack för ditt svar!

Ja, man vet ju inte hur hon mår egentligen. Men vi ska disskutera i familjen om hur vi ska göra. Vet inte om vi orkar se henne så dålig som hon var ett tag innan. Men samtidgit vill man inte sålänge hon mår "som vanligt". Hon är ju smalare än innan men långt ifrån undernärd på något vis.
Och valp skulle vi inte ens tänka på att ta hem innan hon är borta då hon inte uppskattar små hoppande lurvbollar.

Väldigt svårt val :cry:

Väldigt svårt val :cry:

Egentligen inte, om du tänker och känner efter. Jag förstår om du/ni inte vill släppa taget om er älskade hund, men jag lovar att hon inte har samma tankar som ni. En hund mår inte dåligt av att dö, den resonerar inte på samma sätt. Det är vi som tänker och funderar för mycket och gör det svårare än det behöver vara.

Vill du hellre ha dåligt samvete för att du lät henne gå den där tiden för länge och lida i onödan? Hon kommer aldrig att bli bättre. Låt henen dö med värdighet, medan tid är!

Skickar massor av tröst- och styrkekramar i er svåra stund!

Ja, du har rätt. Vi ska som sagt disskutera i familjen, men troligen blir det så att hon får följa med på torsdag när vi ska till veterinären :(

Ikväll upptäckte jag en blodblåsa bredvid spenen på henne. Det rinner lite rödfärgad vätska från den, men hon verkar inte besvärad.:(

Om jag bara kunde få övriga i familjen att förstå att det är dags :(:cry:

Men sa du inte att hon skulle få följa med till vetten på torsdag = imorgon? Ni verkar inte helt överens. Synd.

Jo, det var planerat så. Men det är egentligen ingen som vill det. Och hunden mår precis som alltid. Hon är inte ens besvärad av blodblåsan, som nu tyvärr gått sönder så vi tvättar henne 2 ggr/dag med saltlösning som veterinären berättade om i telefon i morse.

Svårt att göra sig av med en hund som far runt som en valp och verkar må bra förövrigt. + att juvret börjar krympa nu. Så veterinären ville inte avliva henne.
Men hon ska med imorgon för en kontroll iaf.

Ok. Det är ju bara ni som kan avgöra hur hon mår och när insomnandet ska ske. Lycka till! Hoppas allt går bra och att hon får ett bra slut, när det sen blir dags. :)

Vill bara tacka dig, Lupin för goda råd! :bow:

Det har nu gått ett par veckor och tiken lever fortfarande. Hon är som "Vanligt" igen. Svullnaden på juvret gick ner efter 3 dagar och det enda som finns kvar är några knölar, som veterinären tror är godartad juvertumörer. Hon går på Metacam för höfternas skull, dock inte full dos för 30 kg. Utan för 10 kg. Idag har hon varit med ute i skogen när vi plockade svamp och har gått närmare 5 mil, med bad och vatten stopp.

Så det verkar som att vi får behålla henne ett tag till! :bump:

jag hade inte litat blint på att vet skulle kunna avgöra när det var dags. en "bekants" hund hade en tumör i nosen, som gjorde att hunden fick kraftiga näsblödningar med jämna mellanrum, och hunden kunde inte ens gå på promenader, utan hasade sig ut i trädgården och gjorde sina behov där. vet sa "jag hade inte avlivat" till ägarna.

Skönt att hon verkar må bättre! Men varför inte bara rönta bröstkorgen för att se om den spridit sig? Så slipper man gå och grubbla över det i onödan.

Så lite så, inte mycket jag har kunnat hjälpa till med. Jag vet vad jag hade gjort, men det är er hund och ert beslut. Lycka till fortsatt med!

Skönt att hon verkar må bättre! Men varför inte bara rönta bröstkorgen för att se om den spridit sig? Så slipper man gå och grubbla över det i onödan.

Jo, vi bsetämde oss för att ordna en röntgen, och vi var och röntgade henne idag och fick svar på biopsin också.
Det visade sig att hon inte har cancer alls... utan det är cyctor hon har i bakre juverraden som troligen kommit dit p.g.a. en mycket kraftig juverinflammation. Och ingen fara med lungorna heller, inga knölar, cystor eller annat syntes. Och idag lät hon bra på både hjärta och lungor :bump:

Så vi vehöver inte oroa oss längre!

Vilken tur! Vad bra at ni kollade upp det ordentligt, så behövde ni inte oroa er mer :)

Det känns så otroligt bra!

Men hon ska ändå gå på smärtstillande, i mycket låg dos p.g.a höfterna. Men inget som kommer påverka hennes mage och tarm under de sista åren.

Så himla härligt, nu vet vi att vi förhoppningsvis får behålla henne några år till. Hon är ju 'bara' 10 år ännu!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 942
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Such, det har varit två tunga veckor här på hundfronten... :cry: Jag upplever att Frank har blivit så konstig den senaste månaden och...
2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Har en 11 årig snart 12 årig rottis hane som jag misstänker borrelia på. För ca en o halv månad sedan fick han konstiga symtom han blev...
Svar
18
· Visningar
2 246
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka