Behöver ditt kunnande

F

famijen.falk1

Jag har ett vbl sto på 12 år som har problem. Hon har en otroligt
" snubblig gång" Kontrollerar bakbenen väldigt dåligt. Hon liksom släpar dem efter sig. Svullnar ofta upp i kotorna bak. I förr går när jag red henne så gick hon ner på framknäna och nästan gick omkull. Det verkade som hon inte orkade bära mig. Jag har klämt på ryggen och hon reagerar inte över detta. Dock är hon jätte stel i bakbenen och lyfter inte gärna på dem utan strid. Hon äter bra är pigg och glad förutom när man närmar sig bak.
Jag känner mig väldigt fundersam på detta.Kan någon hjälpa mig i spånandet?
:confused:

Sv: Behöver ditt kunnande

Har du kollat bakknäna med veterinär? Hon kanske har inflammation/är överansträngd där, med så lite info är det nog det enda rådet jag kan ge dig.

Jag har inte tagit ut någon vet. detta att hon " gick omkull" hände i förrgår. Hon har nu stått inne o vilat. Det stämmer bra att hon har problem med bakbenen och jag kan nog tro att det sitter i bakre delen av ryggen med.
Vet. känns som ett faktum. Tack

Låter lite som en av mina hästar. Han hade väldigt dålig styrsel på bakkroppen och kunde ibland tappa bakdelen helt och sätta sig.
Han hade någon form av låsning i ryggen som gjorde att muskler inte kunde utvecklas ordentligt - fri tolkning av vets ord, jag kan inte sånt här.
Han stog inhyst hos kiroproprakter under en hel vinter där han blev nästan dagligen kontrollerad under tiden som han höll på med muskelbyggnadprogramm, mest galloppjobb och dressyr varvar med små hoppserier.
Han blev kanonbra och har aldrig fått tillbaka problemen.

Kolla med vet först och om kiropraktiker blir aktuellt så ta en som vet rekommenderar för där går det 100 kvacksalvare på en bra.

Tack för tipset. Vet. kommer nästa vecka så då får vi se vad som kan vara problemet.

Tåsläpning brukar oftast förekomma hos hästar med kroniska lidanden i leder eller senor...spatt brukar vara det vanligaste. Snubbling brukar drabba trötta hästar, bockbenta, för långa tår eller hästar som är halta....Så varför inte åka in på klnik på en gång ? Vet kan ju egentligen inte göra säskillt mycket mer än böja, och det kan ju vara ganska missvisande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka