behöver betselråd

S

sockan

Jag har problem med att min häst blir för stark framåt/neråt när jag rider honom på en hel bana. De första fem-sex hinderna går bra men sen tar han över en del av komandot. Detta medför att vi får det aldeles för trångt i kombinationer och serier.
I dagsläget rider jag honom på en gummiklädd pellhamstång.
Hästen är 12 år och har ett mycket bra självförtroende när det gäller hoppning, han har dessutom tungan utanför.

Har du bra tips på vad för sorts bett jag ska prova med så vore jag väldigt tacksam. :bow:

Sv: behöver betselråd

Jag för min del har hört att gummibett fräter upp slemhinnorna.
Testa ett rakt bett med fasta ringar.Ex. Globus bett

Sv: behöver betselråd

Har du provat att "gå ner" några snäpp, t.ex till ett tredelat tränsbett? Det kan ju vara så att hästen inte gillar bettet, och skulle gå bättre med något snällare i munnen.

Ett gummipelham är rätt tjockt, och att hästen då slänger ut tungan kan bero på att den helt enkelt inte får plats... Dessutom kan ett gummibett ge friktionsskador (brännskador).
Har du annars provat med en vanlig oledad pelhamstång? Det kan uppfattas som bekvämare iom att det är slätt och något tunnare.

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 433
Senast: AW
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 241
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka