Behöver all er hjälp med höförvaring..

Empalie

Trådstartare
I år har jag fått slänga mycket hö, känns jättetråkigt och på mitt loft har jag aldrig haft problem innan. Var lite slarvig och slängde mest upp balarna, packade inte så väl i år och sedan denna fuktiga höst.Blää...

Men nästa vecka kommer nytt hö och just nu blir det löshö, vidare till nästa höst och så blir det hårdpressade balar.

Jag har ett normalstort loft uppe på stallet, just nu hästar under men de flyttar snart in i sitt nya så det kommer vara hästfritt under. Golvet är tunna plankor med små mellanrum. Taket är klassiskt sticktak med plåt ytterst, väggarna är enkelt timmer med lite hål ut överallt. Där loftet tar slut börjar ett stort förråd och det är helt öppet mellan.

Hur ska jag lägga upp det för att kunna hålla mitt hö fräscht och fint hela vintern. Tacksam för alla tips som finns samt deltaljrika berättelser om hur ni har gjort/gör, erfarenheter os.v.

Som skydd har jag lite funderingar kring halm, fiberduk, tunn pressenning etc. Vad tror ni är bäst. Salta eller inte salta? Blir dte blött då?

Sv: Behöver all er hjälp med höförvaring..

På löss hö kravs ett bra lagger av halm ovanför.
Jag fick ta på armé ull filt på ett överskottslaget för att tacka över.
Man kan prova säng kläder, nåt som kan hindra fukten att tränga in..

Du är inte ensam, har haft lite problem själv, på dom baler som jag han inte tacka har fukten tränkt in ett par decameter.
det värsta har jag lagt åt siden så jag kan bränna av det till våren.
det som är inte så färligt skaka jag utt och mata utta.

Detta eviga höproblem!
Förstår din frustration. Har samma problem här eftersom höstarna är så fuktiga. Förra säsongen var det mycket bättre, då hade vi kallt från oktober till april, det var ju perfekt ur hösynpunkt.

Vi har märkt att våra rundbalar klarar sig bättre, kanske för det är hårdpressade med nät utanpå och endast en liten del av balen kommer i kontakt med väggen i ladan. När vi har löspressade småbalar som vi packar i ladan så är nästan alla de balar som ligger längst ut påverkade av fukten utifrån. Men det är lite olika, ibland är även höet närmast väggen fint.
De hårdpressade balarna verkar klara sig bättre de med.

Man kan täcka över höet med halm, staplar man balar så kan man stapla ett lager halmbalar ytterst. Tyvärr är det ju massor med jobb och dessutom så tar det en massa plats. (För oss är det nästan omöjligt, som har så liten lada, det skulle knappt bli nån plats kvar).
Jag har också hört att man kan lägga över fiberduk, det vet jag dock inte hur beprövat det är?
Presenning ska man inte använda. Den är tät och det gör väl också att höet kan bli förstört, då det inte får "andas".

Salta kan man ju göra som en säkerhetsåtgärd. Dock har jag hört att vissa säger att det inte hjälper, samtidigt som vissa visst hävdar att det gör det. Samtidigt kan det ju iaf inte skada att slänga på lite salt.

Men fler synpunkter emottages tacksamt även härifrån! :)

(I år köpte vi även plastat hö just för vi har så dåliga förvaringsmöjligheter. Hö alltså - inte ensilage. Tyvärr tycker jag det var sämre än allt annat hö, jag vet inte varför det kunnat bli så. Det är både brunt och även dammigt.... )

har du slängt alla gamla balar? Tänkte annars att du kunde stapla dem längs väggarna så de redan dåliga balarna tar fukten och skiten längs ytterväggar och sen ngt mellan dessa och löshöet som kommer.. Kanske en skitidé men den bästa jag kunde komma på...

Salta höet. Det är en gammal och beprövad metod. Här finns särskilt salt till det att köpa på Granngården så det bör ju finns att köpa lite varstans. Just löshö är det helt perfekt till.

Salta höet. Det är en gammal och beprövad metod. Här finns särskilt salt till det att köpa på Granngården så det bör ju finns att köpa lite varstans. Just löshö är det helt perfekt till.

Men det här med salt, är det inte så att det är ifall höet är lite fuktigt när man lastar in det som saltet är bra, för att dra ur fukten?
Hur skyddar det mot fukten som kommer utifrån egentligen? Jag har hört att det nämligen inte hjälper mot den... men det verkar som att det är olika bud beroende på vem man pratar med. :)

För något år sedan gjordes lite undersökningar i någon hästtidning om just detta med hölagring. Det konstaterades då att saltet enbart drog ner fukt i höet.

Enda hållbara sättet att förvara hö har för mig varit att täcka runt om och över med halmbalar. Detta förutsätter att golvet är tätt så hästarnas fukt inte tränger upp från golvet.

Vi har klarat oss med att lägga lättviktpresseningar över höt. Än så länge har det funkat av säsongens hö.

Mitt första parti hö blev dåligt de som låg ytterst! Förvarar i ett föråd utrymme skönt slippa släpa upp balarna på loftet!
Betong golv men lägger balarna på pallar så luft cirkulerar under! Lägger dem sedan tätt emot den täta väggen ska inte vara springor så luft o fukt kan komma in då måste man lägga halm där för av. Skydda! Sen packar jag dem tätt och så att så många sidor av balen blir skyddade! Lägger dem som en trappa så att jag kan skydda dem med lös halm! Öppnar små halm balar och strör ut så det täcker ordentligt genom trapp effekten så täcker jag även ytter kanterna! Billigare o enklare än att lägga hela halm balar runt hela! Höet klarar sig jätte bra såhär har tom kunnat fodra med halmen som legat ytterv blir ingen mögel när halmen är ytterv konstigt nog!

Vi har hö i rundbalar uppe på loft, har strött halm undertill, runt om och ovanpå och toppat med presenning för att täcka mot taket och eventuellt takdropp, dock ett bra tak men bara utifall att :p Har fungerat bra men våra balar som inte fick plats där, utan har stått på vagn i lada endast med presenning över har blivit dåliga i ytterlagret :(

Har tyvärr samma problem :crazy: men har löst det så att jag har satt upp fuktspärrs duk på vägarna (sånn man har när man bygger hus tex, finns i bygghandeln) sedan har jag köpt halm på rundbal som jag öppnat och öst ut ett 20-30 lager runt om.

Gullan86: Halm drar inte åt sig fukt på samma sätt som hö och kan därför klara sig om inte vädret varit jätte "elakt"

I år har ju inte varit det bästa vädret direkt, så det är inga som fått in någon alm här i min närhet som jag vet om och nu har det ju regnat konstant i ca 3 veckor och höet har börjat bli fuktigt, f*******n, har nu börjat leta halm längre bort och hittat några stycken som lyckats få in lite halm, men nu funderar jag om det ens är någon ide :confused: går det att rädda det tro eller är det redan försent? det har inte börjat mögla än som tur är. Vad tror ni, är det värt att åka 12mil för att kunna få på massa halm?

Senast ändrad:

För något år sedan gjordes lite undersökningar i någon hästtidning om just detta med hölagring. Det konstaterades då att saltet enbart drog ner fukt i höet.

Enda hållbara sättet att förvara hö har för mig varit att täcka runt om och över med halmbalar. Detta förutsätter att golvet är tätt så hästarnas fukt inte tränger upp från golvet.

Håller med , detta är det enda som hjälper .
Det är allmänt etablerat bland grovfoderproducenter att förvaring av Hö är mkt svårt med det mildare och fuktigare klimatet vi fått i Sverige senaste årtiondena . Inte ens proffs producenter tycker det är lätt att förvara du ska helst ha fläktar typ . Räcker med att minsta fukt kommer in
Så sprider sig möglet i hela förvaringen ....
Halm är det som hjälper som sagt ...förutsatt att höet är torrt från början vid lagring och inte minsta fuktigt.

Senast ändrad:

I år har ju inte varit det bästa vädret direkt, så det är inga som fått in någon alm här i min närhet som jag vet om och nu har det ju regnat konstant i ca 3 veckor och höet har börjat bli fuktigt, f*******n, har nu börjat leta halm längre bort och hittat några stycken som lyckats få in lite halm, men nu funderar jag om det ens är någon ide :confused: går det att rädda det tro eller är det redan försent? det har inte börjat mögla än som tur är. Vad tror ni, är det värt att åka 12mil för att kunna få på massa halm?

Så det har inte hjälp med bygg fuktspärduker?

Jag tar hem småbalshö i hästtransport (600 kg i taget), och förvarar det i ett mindre utrymme tillsammans med en luftavfuktare. Det har fungerat jättebra i tre vintrar nu. Bonden som jag köper av tar in höet löst och det pressas sedan efter hand när man ringer och säger att man vill komma och hämta.

Jo det funkar bra ingen fukt eller mögel i det som ligger mot ytterväggarna men här funkar det inte så bra att täcka med det då de 5 katterna går under och lägger sig och i och med det drar isär den så täckte med halm förra året men i år så har dom inte lyckats få in någon halm och dumma jag åkte inte iväg tidigare för att köpa :(

Då jag förvarar flera ton uppe på ett stort loft så är det tyvärr inte möjligt med en avfuktare då jag skulle avfukta hela all uteluften med :(

Jag skulle aldrig förvara mitt hö ovanför stallet.. Ett stall jag stått i tidigare brann ner med hästar och allt till grunden pga av fuktigt hö som självantänt när det varit förvarat på höloft. Sedan dess vill jag förvara hö luftigt och helst inte i anslutning till hästarna.. Jag kanske är övernojjig men det var verkligen fruktansvärt och att få reda på att det var höet som självantänt gjorde mig väldigt rädd.. *ryser*

Kan både hö och halm självantända? :O

halm har jag hört talas om, men inte hö :O

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka