Behöver akuta svar. ang betfor.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponny_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 595
P

ponny_

En i stallet gav min häst ikväll sin kvällsmat som ej var klar.
Hon kollade inte i burken och såg då inte att det var torr betfor i den tillsammans med krafft grund.
Detta är en shettisvallack på 5 år.
lagom hullad.

Fick i sig ca 3 dl.

vad tror ni?
Hur snabbt märker man av om hästen blir sjuk?
Detta var vid ca 18:40 tiden ikväll.

får ej tag på veterinären nu..

Sv: Behöver akuta svar. ang betfor.

Har han väl svalt ner betforn utan missöden så är det ingen fara. Det är när det är på väg ner som det är risk att det sväller så att det blir stopp i halsen.

Skulle han ha satt i sig stora mängder torr betfor kan det bli problem när det sväller i magen sedan men den lilla mängdendu säger att han ätit är inga bekymmer, han skulle ju ätit det uppblött annars så det är ju ingen fara för att det inte "ryms" när det svällt.

Se till att han har ordentligt med vatten bara.

Jag tror inte du behöver oroa dig. 3 dl är inte jättemycket. Det är ju klart stor skillnad på pellets och flingsorten. Har han fått ner allt i magen så att det inte fastnat i strupen så ska det nog gå bra. Jag vet inte hur lång det tar att märka om han blir sjuk men se till att han dricker ordentligt i alla fall.
Hoppas att det går bra.

Jag tror inte heller att det är någon fara. Har faktiskt hört talas om folk som alltid fodrar med torr betfor!!:eek:

snacka om brist på kunskap om man fodrar med torr betfor. eller kanske brist på försiktighet

En i stallet gav min häst ikväll sin kvällsmat som ej var klar.
Hon kollade inte i burken och såg då inte att det var torr betfor i den tillsammans med krafft grund.
Detta är en shettisvallack på 5 år.
lagom hullad.

Fick i sig ca 3 dl.

vad tror ni?
Hur snabbt märker man av om hästen blir sjuk?
Detta var vid ca 18:40 tiden ikväll.

får ej tag på veterinären nu..
vad är det för pucko som har betfor i kvällburken och inte blöter detta i GOD TID före kvällsfodringen? :mad:

och kvällsfodring före 19:00 :eek: hoppas att de får frukost vi 05:00 imorgonbitti så att de ej är utan foder för länge (max 10 h för magens skull, efter 10 h slutar magsyran droppa och hästen blir sur i magen..)

ang ponnyn så är det 1 h och 20 min sen hästen åt, maten har hunnit ner i magen gott och väl och det är ingen fara på taket..

vad är det för pucko som tror att alla lever i en perfekt värld? :mad: :smirk:

vad är det för pucko som tror att alla lever i en perfekt värld? :mad: :smirk:
perfekt värld? att blöta betforen som ska fodras med? det är inte perfekt, det är normalt att blöta betforen..

precis som att det är normalt att människor kokar potatisen innan vi äter den.. eller menar du att du säger: "åh va du ska ha allting perfekt!" när nån vill ha kokt potatis istället för rå? :smirk: jag vill inte äta middag hos dig tror jag :rofl:

och kvällsfodring före 19:00 :eek: hoppas att de får frukost vi 05:00 imorgonbitti så att de ej är utan foder för länge (max 10 h för magens skull, efter 10 h slutar magsyran droppa och hästen blir sur i magen..)

Mina hästar kvällsfodras vid 19 tiden o får frukost vid 8 på morgonen.
De har fri tillgång på hö så det går ingen nöd på dom.

Man ska inte dömma folks tider innan man vet hur mkt foder hästarna får.

Mina hästar kvällsfodras vid 19 tiden o får frukost vid 8 på morgonen.
De har fri tillgång på hö så det går ingen nöd på dom.

Man ska inte dömma folks tider innan man vet hur mkt foder hästarna får.

Jag tänkte precis samma sak. Vad är det som säger att de inte får grovfoder sen på kvällen bara för att de får kraftfoder tidigare?

precis som att det är normalt att människor kokar potatisen innan vi äter den.. eller menar du att du säger: "åh va du ska ha allting perfekt!" när nån vill ha kokt potatis istället för rå? :smirk: jag vill inte äta middag hos dig tror jag :rofl:

Rå potatis är godare än kokt...(skulle bara lägga mig i)

Jag tänkte precis samma sak. Vad är det som säger att de inte får grovfoder sen på kvällen bara för att de får kraftfoder tidigare?
det står kvällsmat, inte kvällskraftfoder eller eftermiddagskraftfoder..

för mig betyder kvällsmat sista kvällsfodringen.. men det kanske är anorlunda hos dig :idea:

Tja - hos oss har vi kvällsfordring (kraftfoder och hö/ensilage) vid insläpp - beroende på tidpunkt på året så skiftar det mellan 16 och 20. Sen får de natthö vid 22-23 tiden - så jag reagerade inte alls på att kvällsfordring kl 18-19 var konstigt, det är ju bara en benämning.

då får man uppmana folk om att skriva ut att kvällsfodring inte betyder sista fodringen på dagen.. det är ju bättre om man reagerar än att inte göra det..

Men om man kvällsfodrar kl 19.00 så äter hästarna det under en ganska lång period. De står liksom inte och tuggar i sig hela mängden på en sekund. Så tiden utan hö kan bli ganska kort trots morgonfodring vid sisådär kl 08.00.

då får man uppmana folk om att skriva ut att kvällsfodring inte betyder sista fodringen på dagen.. det är ju bättre om man reagerar än att inte göra det..

Eller så kan vissa lära sig att fråga först istället för att förutsätta det värsta innan man kritiserar folk, inläggen blir onödigt långa om man ska förutse alla möjliga och omöjliga missförstånd:idea: ]

Eller så kan vissa lära sig att fråga först istället för att förutsätta det värsta innan man kritiserar folk, inläggen blir onödigt långa om man ska förutse alla möjliga och omöjliga missförstånd:idea: ]

Bra svar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 819
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 569
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 258
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka