Behov till unghäst

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Undrar vad behoven till en 19 mån unghäst är??

Beräknad vuvenvikt är ca 450 kg.

Tack för svar :bow:
 
Sv: Behov till unghäst

Det beror väl på vilken ras det är...
en 19 mån shettis väger inte så mycket mot ett hbl eller kbl..
 
Sv: Behov till unghäst

Vad jag har hört spelar det ingen roll vad hästen väger just nu utan det är vuxenvikten som räknas, eller har jag fel :confused:
 
Sv: Behov till unghäst

Har själv en 19 månaders unghäst som ska gå på lösdrift i vinter.
Prata med kraffts rådgivning och de tyckte att hon behövde 80MJ och 530g protein. Men har även fått förslag som ligger på 94-110MJ och 680-753g protein.
Har försökt att tyda vad Christina Plank skriver i sin bok.
För en 22 månaders häst så är behovet 73MJ plus väder tillägg.
1,2MJ/grad under +5grader.
Så om jag har förstått det hela rätt så blir i vinter vid minusgrader och lite blåst runt 100MJ och 700g i protein. Balans runt 7.
 
Sv: Behov till unghäst

Hejsan!

Tack för ditt svar.

Min häst kommer att stå inne i stall på natten (halm i boxen) men ute ca 10 tim/dag så då skulle ju 80Mj och 530 protein ca passa bra kanske :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 447
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 801
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp