Behov av ny sadel....

A

Arracsbullen

Rider AR sedan ett år tillbaka... :)
Behöver nu en ny bättre sadel..

Intresserad av att höra vilka sadlar ni använder
och för- nackdelen med den?

Sv: Behov av ny sadel....

Finns det ingen som kan tipsa om bra sadel???? :bow:

Jag rider i en ST Espaniola. Hittills en bra, snygg och rejäl sadel. Dock svårinpassad på min hästs rygg men har fått ordning på det nu.
Sadeln har en smal uppbygd sits och ligger den rätt på hästen hjälper den ryttaren att sitta i en lodrät sits.

/T

Tack..
Jag har en mkt bred pålle...
Blivit rekommenderad Appalosa men vill höra lite om vad som
finns i denna djungel av sadlar....

Skall kolla in Espanola...

Jag rider AR och använder Espanola jag med, helt underbar sadel och jag sitter bättre och kan följa hästens stora trav utan att skumpa! ( undrar hur sadeln kan göra det, men det är sant!)
Snygg, barock inspirerad sadel, smal sits och bomlös så den kan sitta på pållen fastän den kommer att muskla sig!
Lycka till i ditt sökande!

Hej Arracs matte! :)

Jag älskar min Espaniola :love:
.....och den har du ju sett hur den ser ut. ;)

Pratade med en tjej som hade en väääldigt bred häst
som hade köpt en portugisisk sadel som heter Portrera
som låg jättebra på hennes häst.
Men den har ju bom då, medans Espaniolan är bomlös.

Det finns rätt mycket trådar om sadlar om du letar lite i
trådarna. :)

ha det gott så ses vi snart! Fniss

OK...verkar vara Espanola som gäller... :)

Bra att den é bomlös då han kommer att muskla sig mera...
Då har han nått att växa i... ;)

Hi hi...
Där va du allt snabb...
Hade lite väntat mig ett svar från dig

Hälsa hem...

Jagrider min Frieser i en Bent-sadel som jag älskar. Den ligger jättebra på honom och han har frihet att röra sig utan att klämma.
Jag får en bra lodrät sits i den dessutom.
Trots att det är gallerier fram så kan man rida lätt i den oxå

Jag har en Amerigo Vega, en vanlig dressyrsadel alltså. Den är jätteskön och främjar god sits. Hittills har jag inte hittat några nackdelar.

Jag rider i en Zaldi Lusitanus. Jag tycker att den fungerar bra, den är en blandning av barocksadel och klassisk dressyrsadel. Har haft andra modeller tidigare (potrera, portuguesa, alta escuela) men har tyckt att de hindrar mig lite när jag rider ut, eftersom de har höga gallerier fram och jag gärna vill rida lätt/fältsits ute. Lusitanusen passar mig bättre. Annars rekommenderar jag alta escuela , det är en underbart skön sadel som har bra anläggningsyta och ger bra sits!

Ja det är bla rörelsefrihet och lodrät sits som jag är ute efter.
Samt att den fungerar till uteritt..vilket då innebär lätt/fältsits som knyttet skrev.

Kul att få tips om lite fler sadlar...
Tack Zeeke , tuaphua och knyttet....

Jag har en BB Ecuyer. Fördelar - flexibel och följer hästarna bra, särskilt min extremt "överrörliga" svankiga häst (borta nu) hade ingen annan sadel funkat på. Placerar mej bra i lodrät sits, fast ställer lite krav på att man håller sej upprätt och stark i sitsen. Mycket skön... Lite barbacka-känsla men med mer stabilitet.
Nackdelar - jag tycker den blir jobbig vid längre uteritter med mycket skritt & "jogg", mycket påfrestande för bäckenet och musklerna runtikring att sitta i sådan "skolsits" (antagligen mestadels för att jag har korta iliopsoas och lite annat som motverkar den lodräta sitsen). För min del är det en skol-sadel, inte lika mycket en sadel för de längre uteritterna.

Fast den nyinköpta hästen är både lite för kort och lite för bred för den (det är bredaste bomvidden), så vet ej hur vi gör nu....

Ja att hitta en sadel som passar BÅDE ryttaren och hästen é inte lätt....

Men jag har tid på mig att leta så ja tänker skaffa så mkt info om olika sadlar jag kan
sedan när dagen D är kommen så vet jag vilken jag vill ha....

Är mest intresserad av spans lr portugisiska sadlar...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
795
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
869
Senast: Roxy
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
296
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama