Behöver nya böcker, filmer och musik!

vindvissla

Trådstartare
Har ni några bra film- , cd- och boktips? Nu är det ju inte långt till jul och det hade varit roligt med lite nytt, både böcker, musik och film. Skriv för vilken ålder de passar också.

Sam är nästan 2 och älskar Pippi, vi har dock tittat sönder dvdn så det får nog bli en ny... Sen älskar han Tigers film. (och bob the builder men hans mamma avskyr honom så det blir det inga fler, ju snabbare den går sönder desto bättre :devil:)

I bokväg är det än så länge bara korta böcker typ Max som gäller. Men han bläddrar gärna i andra böcker och kollar på bilderna hur länge som helst.

Musik har vi ett par skivor fast jag har glömt vad de heter nu.

Det hade varit skoj med någon dvd där de sjunger mycket och gör rörelser, några tips? Jag har ju ingen koll på svenska grejjer längre och kommer inte åka hem innan jul heller så fram med era bästa tips! :bump:
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Mora Träsk håller ju fortfarande, där är det ju mycket rörelse sånger, Mamma Mu har oxå flera olika skivor som ialla fall mina ungar älskar, det är en del rörelser och en del bara sånger. Det data spelet kan jag även rekomendera, ungarna tycker att det är rätt roligt.

Böcker, Fredrik hade en period när han bara vill höra "Var är Fabian", med samma författare som Det stora röda äpplet och Min Morfar Sjörövare, vilka vi lite då och då kunde byta ut Fabian mot när vi tröttnade på att läsa den. Det som sonen tyckte var roligast med Fabian var att man skulle leta reda på Fabian på varje sida, dessutom dök alla människorna oxå upp på varje sida i olika sammanhang.
Sen har vi även läst flera böcker i serien "Vad händer på..." Och så är det flygplatsen, bondgården, brandstationen osv man ska öppna luckor och leta reda på saker där oxå.
Molly är ju oxå en favorit, men den finns väl även på engelska?

Jag har försökt lära barnen att gilla Vi på Saltkråkan, men det gå si så där... :angel: Annars så är Blixten McQueen en stor favorit här hemma, och den tittade även kompisens 2,5 åring på när de var här.
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Tack for tipsen, nu har jag lite att soka pa i alla fall. Det stor ju inte om det ar liiiite pedagogiskt larande inbakat i det hela heller. Han ar val for liten for 5 myror an sa lange, annars kommer jag ihag att jag alskade dem!
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Det enda Rasmus kollar på när tvn är igång är Rorri Räserbil annars skiter han i allt.

Böcker har han börjat intresserat sig för massor nu. Han har en favorit med Nalle Phu som man ska läsa hela tiden. (Lite jobbigt för jag tycker den boken är asdålig :angel: )
Sen har han fått barnkammarboken, han har 2 stycken. Den ena skiter han fullständigt i och den andra älskar han, för den handlar om fordon!

Det är lite sånger, rim och berättelser. Så är det jättevackra teckningar med olika flygplan, cycklar, bilar osv som man ska peka på. Jätte vältecknad (jag tycker barnböcker alltid är så fult tecknade med typ rosa hästar och sånt...) och det finns både långa och korta berättelser.
Man får med en CD-skiva oxå med alla sånger ifall man själv inte kan melodin.
Jag sjunger nog "Hur ska jag göra för att komma över vägen...." sådär 390297 ggr om dagen medans Rasmus pekar på dom olika bilarna och djuren.
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Ok jag har tva av Skattkammarbockerna redan men ar inte jatteimpad. Den ena ar bara en massa sanger med noter, visst ar bilderna fina men Sam ar inte tillrackligt forsiktig att titta i dem sjalv an.

Sam ar sa trakig, han tycker inte ens det ar kul att sjunga och lara sig rorelser till. Det ska bara klattras, plaskas i vattenpolar mm. Jaja det kommer val :)
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Ok jag har tva av Skattkammarbockerna redan men ar inte jatteimpad. Den ena ar bara en massa sanger med noter, visst ar bilderna fina men Sam ar inte tillrackligt forsiktig att titta i dem sjalv an.

Sam ar sa trakig, han tycker inte ens det ar kul att sjunga och lara sig rorelser till. Det ska bara klattras, plaskas i vattenpolar mm. Jaja det kommer val :)

Det kommer, lugn... ;)
När min son var 2 så var han lika, han hade inte ro att sitta still och att fokusera på bilder mm - det fanns så mycket annat i världen att upptäcka :bump:
Nu när han är 3 så börjar han tycka att det är kul, men bara kortare stunder - så vi får ta tillvara dom.
TV har han precis börjat intressera sig för och det är Nalle Puh, Cars, Emil - Pippi och Saltkråkan-filmerna som är kul. Men det är samma sak, bara i korta stunder (om han inte är sjuk..... :crazy:).
I sagovärlden så är det Alfons Åberg som är favoriten.
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Ah Alfons hade jag glomt. Det ska jag ta och kolla upp.

Na det ar inga langa stunder har heller, men fem minuters Pippi gor att jag hinner bajsa, fylla diskmaskinen mm :D Every little helps...
 
Sv: Behöver nya böcker, filmer och musik!

Min unge gillar Emil jättemycket, både på film och cd. Ger mig välbehövliga andrum emellanåt.
Alfons hade jag helt glömt, böckerna har vi men det är ju super även på film.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp