Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

alltidhvit

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I kontraktet sTår de att de finns tillgång till ridhus och ridbana och in och ut tag varje dag och fodringar. Men nu är de så att i mitten på juni slutade den som jobbade i stallet så man var tvungen att göra de mesta själv, Sköta in och ut tag och fodra.

Jag flyttade min ponny i slutet på juni pga stallet är stängt i juli, de står även de i kontraktet. De står inget Om att man ska betala nån hyra för den månaden. Men nu så har jag fått räkningen för kallhyra juli månad och full hyra för augusti. Tycker ni att dom har rätt att säga att man ska betala kallhyra för juli när de inte står något om de i kontraktet? Och har dom rätt att ta full hyra för augusti när de just nu finns ingen som jobbar där och ridhuset går ej att använda cv inte paddocken heller pga dåligt underlag. De skulle fixas nu i sommar men de är ej säkert att de görs.

Jag har blivit så irriterad att jag vill säga upp min plats vill ej betala för något man inte får när de står i kontraktet att man ska få de. De är två månaders uppsägningstid men har dom rätt att man måste betala de? För dom följer inte kontraktet så de är pga de jag vill säga upp min plats. Så har jag rätt att säga upp platsen och inte betala för två månader?
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

kallhyra betalar man normalt om man flyttar hästen på bete men vill behålla sin plats i stallet till hösten. men det borde stå något om det i kontraktet, självklart. Men det är inget konstigt att dom tar ut den avgiften.


Angående det andra så skulle jag bli fly förbannad! Det står i kontraktet vad som ska ingå och då ska du inte behöva göra det själv, inte utan att hyran sänks. Självklart kan man i en kort övergångsperiod hjälpa till själv för sämjans skull men längre tid så borde hyran sänkas pga du gör arbetet själv


Har du ringt och pratat med den som basar över inackorderingarna och frågat?
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Jag ringde och pratade med ordföranden i styrelsen idag. Han sa att man har alltid tagit kallhyra för juli, men han sa inget om att de inte står inkonstantas han sa bara att de har alltid vart så. Sen med augusti hyran så sa han ute hur man ska lösa de. Han sa bara att dom ska försöka hitta någon som kan börja jobba. Men d är inte sp lätt för klubben måste anställa någon dom kan få bidrag för så de kan inte ta vem som helst. Och d med ridhuset och paddocken så väntar dom på kommunen som ska fixa de. Och de vet man inte när de blir. De var lovat att de skulle fixas under sommaren men de jordens ej så de kan ta länge. De har varit dåligt ända sen jag flytta ponnyn dit i april och jag börjar bli less. Så ku vill jag inte ha kvar min plats så tror du att man kan slippa betala uppsägningstiden? För dom följer inte kontraktet så varför ska jag tänker jag
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Men vad står det om hyran i kontraktet?

Om det inte särskilt står utskrivet att en månad endast är kallhyra, hade jag kallt räknat med att månadshyran är samma för alla månader. Har de dessutom meddelat förutsättningarna (stängt stall etc) i förväg hade jag utgått från att de slagit ut årshyran på 12 månader.

Däremot kan de ju inte ändra servicenivån hur som helst för att de har personalproblem - det är deras detalj att lösa. Ni har rätt till det ni avtalat.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

De står inget alls om hyran de står bara att stallet är stängt. Sen står de vad som ingår i den vanliga hyran och man får inget av de just nu och man vet inte när de börjar fungera igen. De har vart dåligt så länge och jag flyttade ponnyn dit mest för ridhuset och de har knappt gått att rida inga dåligt underhåll. Så då vill jag flytta och de känns så konstigt att behöva betala två månader för när d är dom som inte följer kontraktet med vad som ska ingå i hyran.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Då får du väl bestrida betalningsansvar och hänvisa till bristen på service. Dock tror jag du får svårt att komma undan kallhyra + förbrukning och den service som ändå ingår (anläggning).

Det här hade jag dock inte gjort innan jag flyttat hästen, brukar kunna gå ut över kusen dessvärre.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Jag har inte ponnyn där just nu. Utan de verkar inte bli bättre så jag vill inte sätta dit han pga han har de bättre hemma hos mg än där just nu. Om allt var ta där hade jag gärna haft kvar han där men som d är nu har jag ingen lust.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Frågan är om det inte är chans att komma undan och slippa hela hyran. Enligt beskrivningen så håller inte klubben vad den lovar och då blir det lite som att hyra ett hus utan tak eller en bil utan hjul, för TS blir stallet obrukbart utan tjänster.

Jag vet inte hur det bedöms vid en eventuell tvist, det är mest som jag själv skulle känt det.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Angående att få in en ny. Alla som har varit arbetslösa i över 2 år tror jag det är kan få nystartsjobb. Betyder att arbetsförmedlingen står för en stor del av den personens lön. Så det borde inte vara så svårt med dagens arbetslöshet.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Ungdomsgarantin finns ju också, upp till 26 år, där man som arbetssökare får arbetsträna i 3 månader men då vill ju arbetsförmedlingen att det ska kunna erbjudas viss anställning efter de tre månaderna som ses som en "provanställning". Kostar inte arbetsgivaren en krona men ja, seriösa måste dom ju vara ändå och kunna erbjuda vidare anställning men det behöver inte vara heltid heller gissar jag....


Såhär var det när jag var arbetslös för 2 år sedan i alla fall, kan ju ha ändrats dock...
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Inte ska du betala full hyra för en tjänst du inte får, dvs fodringarna och in och uttag.

Kallhyran för juli ser jag dock inget konstigt med utan det är nog bara att betala. Vissa stall ger betalningsfri månad på sommaren men då brukar det stå med i kontraktet.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

De står inget alls om hyran de står bara att stallet är stängt. Sen står de vad som ingår i den vanliga hyran och man får inget av de just nu och man vet inte när de börjar fungera igen. De har vart dåligt så länge och jag flyttade ponnyn dit mest för ridhuset och de har knappt gått att rida inga dåligt underhåll. Så då vill jag flytta och de känns så konstigt att behöva betala två månader för när d är dom som inte följer kontraktet med vad som ska ingå i hyran.

Men du får ändå betala för din lägenhet när du åker på semester, trots att du inte nyttjar den då. Samma gäller för installningskontrakt, vill du ha din boxplats kvar som inkluderas alla 12 månader vanligast är att man betalar endast kallhyra den månaden. Men det finns även kontrakt där samma hyra gäller året om även fast service inte ingår en månad under året. Då har man baserat den totala kostnaden och slagit ut den på alla 12 månaderna.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Juli månad kan jag betala. Men de känns som att jag inte vill betala för resten. Jag vill inte ha kvar min plats och de är inte kö till platserna här. Utan kan jag säga att jag vill säga upp min plats omedelbart pga kontrakts brott och då inte behöva betala lågt för dom två månader som är uppsägnings tiden. För jag säger upp platsen pga jag inte får den service som står i kontraktet och pga kan jag ej ha hästen där. Bor nästan 3 mil från stallet.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

De kan alltid skicka sin fordran till Kronofogden så får ni gå till rätten och avgöra vem som har rätt.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Jo de kan ju dom göra fast de tror jag inte för dom vet att dom har gjort fel
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Nu vet jag ett sådant fall där stallägaren fått rätt trots att de avvek från kontraktet, i det fallet fick hyresgästerna en reducering av hyran och det ansågs vara ok. Hyresgästen som bestred fodran så det gick till rätten, fick betala den hyra som fodran avsåg, ränta samt kostnader hyresvärden fick med sin advokat.

Så jag säger, se upp lite för det kan kosta rätt rejält med lite otur.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Jag anser ju att det inte är skäligt att ta fullt betalt utan att kunna leva upp till sin del av kontraktet. Huruvida dom har problem med att lösa sin gratis arbetskraft ska ju inte du bli lidande av!

Skulle personligen skämmas som hyresvärd om jag gjorde så. Ang julihyran så är det nog som tidigare skrevs, att kallhyran är delad på tolv månader.

Själv har jag råkat ut för motsatsen, en hyresgäst som inte ville betala hyra under sommaren, eftersom hästarna inte gick vid lösdriften då......
Nej, dom gick på betena, men DET ville inte betalas för:crazy:
Kan tillägga att ingen skötsel ingick i hyran (hutlösa 500:- i månaden, vitt!) och personen i fråga blev sur för att denne blev ombedd att hjälpa till att fylla vatten vid ett par tillfällen:p
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Så tänker jag också att de ska inte gå ut över mig att dom inte kan hålla CAD man har kommit överens om. Men jag skickade ett sms att jag säger upp min plats pga dom inte följer kontraktet och pga de kan jag ej ha min häst där. Sen skrev jag även att dom inte kan ta betalar för uppsägningstiden för de är dom som inte följer kontraktet. Sen skrev jag även att i juni betalde vi full hyra men fick bara service för halva månaden och att man borde få något tillbaka på hyran då för att de är ju inte rätt. Så får se vad dom säger, jag själv tycker att alla ska slippa att betala kall hyra för juli pga de var så i juni att de borde gå jämnt då. Men får se vad dom säger.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Säg upp avtalet på ett mer korrekt vis också, dvs skriftligt (rekommendera gärna brevet). Avtal via SMS känns sisådär men jag är väl omodern.
 
Sv: Behöver lite hjälp, stallhyra och kontrakt

Jo jag tänkte göra de skriftligt också, men gjorde de bara snabbt nu så att de inte hinner gå så länge av månaden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 774
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Tiffany
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp