Behöver er input (kollega som slog häst)

Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Det märkliga är att det känns som det kommer bli mer obekvämt för mig, än för "boven" i dramat :grin: Och det säger en hel del om arbetsplatsen i sig, och vad som accepteras!

Jag skulle fundera på att byta arbetsplats!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Fruktansvärt! :cry: Men jag förstår precis, man blir så paff! Men för min del så kommer det bli ett samtal med chefen imorgon, tar de inte det på ett bra sätt, då kan man fråga sig om jag överhuvudtaget vill jobba där eller ha något med dem att göra? :grin:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Jag skulle fundera på att byta arbetsplats!

Jag var på väg, men den fruktansvärda kollegan var på väg efter mig! :eek::crazy: Står om det i mina tidigare trådar. När jag avstod från det nya jobbet pga hon också på något underligt sätt verka hamna där (50 mil bort :crazy: ). Som jag skrev så skulle jag försöka stå ut till hösten då jag förmodligen kommit in på en utbildning, men nu vet jag inte ens om jag gör det... Inte om jag måste gå sida vid sida med henne! :grin:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Åh herrgud:cry::cry: Vilken människa!
Men tyvärr så blir man ju oftast helt paralyserad som du skriver! Som Tant Gredelin säger så förstår man ju inte att det händer! Man tror ju knappt sina ögon!

Eller hur. Man åker till ett stall av den storleken och förväntar sig (kanske naivt nog) någon slags perfektion och att alla hästar ska behandlas som kungar alltjämt. Jag fick mig nog en rejäl ögonöppnare under den praktiken kan jag säga. Och paralyserad blir man! Dessutom ville jag inte lämna hingsten heller med risken att han tar sig lös, kombinerat med rädsla för vad som faktiskt sker och vad denne kille kanske gör mot mig om jag försöker ingripa och stoppa det hela. Men jag hör det ännu, jag kan lova dig, den hästen skrek. Innan hon slängde sig fram i kedjorna. Jag har aldrig hört ett sådant ljud från en häst någonsin och vill aldrig mer höra det. :cry:

Fruktansvärt! :cry: Men jag förstår precis, man blir så paff! Men för min del så kommer det bli ett samtal med chefen imorgon, tar de inte det på ett bra sätt, då kan man fråga sig om jag överhuvudtaget vill jobba där eller ha något med dem att göra? :grin:

Jag är glad att höra att du tar det hela vidare och jag hoppas på att din chef ska se det på samma sätt som du. Och jag skulle inte vilja arbeta kvar, det blir faktiskt rätt jobbigt. Efter min incident blev jag väldigt "enstörig" med de hästar jag hade hand om. Det var lite som att folk sa till mig att "ta lunch du, jag kan ta hand om hästen och duscha den då den kommer tillbaka" eller "jag kan ta med mig hästen upp från hagen då jag går ned med min, jag ska inte ha med någon fler upp" och jag var hela tiden "nej, ingen behöver hantera den hästen, jag hoppar över min lunch, jag tar honom, ni kan gå." Låste in mig i en liten bubbla med hästarna. Det blir ingen trevlig arbetssituation efter ett tag! :(
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

kl
Om hästsynen är så kass så kanske det hjälper att även lyfta fram det som någon gjorde här i tråden; lönsamheten, ryktet och skyldigheterna mot kunderna.

Det finns väl nån typ av veterinärmedicinsk ansvarsnämnd men såvitt jag vet täcker den inte sånt här och inte djurvårdare (om det är det ni jobbar som) men jag vet inte säkert.
Anmäla för djurmisshandel går väl om det hänt flera gånger.

Hemsk situation, hoppas det löser sig! Hur gick samtalet med chefen?
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Och folk tycker att man är nojig med sin häst och inte vill lämna bort den! Det är efter att ha varit med om sådana här situationer och såna här vidiriga människor som man passar sig jävligt noga för att lämna sin häst till vem som helst. Även kända ryttare.

Jobbade med några tjejer i ett känt hoppstall för länge sedan och de hade sina favoriter bland hästarna. Och de som inte var deras favoriter. De som inte var favoriter kunde till exempel få stå med tom vattenhink hela dagen, för att de kände inte för att fylla på. Jag sprang som en tätting med vattenhinkar där. Till DERAS hästar. Vanligtvis var dessa hästar sådana som ägarna hade skickat till hoppryttaren för en eller två månaders utbildning. Tjejerna var söta som socker när ägarna kom och hälsade på och intygade att respektive ägares häst var deras favorit, men annars brydde de sig inte ett dugg om de hästarna. Inte ryttaren heller, som satt på hästen högst en gång i veckan och om ägaren var på intåg. Annars hette det att hästskötarna skrittade ut nån gång i veckan, men sanningen var att hästskötarna trimmade, red ut och hoppade.

En häst jag skötte var på utbildning hos en känd dressyrryttare som skulle lära hästen att byta galopp. Två månader senare hämtade jag hem en häst som fortfarande inte kunde byta galopp och som hade stora avskavda märken i sidorna, ungefär i höjd med där hästskötaren hade sina skänklar. Hon var ungefär lika lång som jag är och ryttaren var bra mycket längre...

Mitt råd till alla som lämnar bort sina hästar till någon, besök hästen ofta - gör även oanmälda besök. Var uppmärksam på hull, kondition och hästens allmäntillstånd. Verkar hästen inte må bra, plocka hem den bums (om du kan - kanske lite svårt om den står på djursjukhus).

Sockerbit, jag håller på dig! Du gör det rätta. Även om chefen inte skulle tro på dig har du stått upp för det som är rätt. Kanske en djurskyddsinspektör eller jordbruksverket kan vara bra att prata med om chefen inte tar tag i situationen. De kan nog råda dig hur du ska gå vidare, om du vill. Annars kanske din chef har en chef... Hur ser det förresten ut med policies på din arbetsplats? Ni kanske har någon där det står något om djurens välfärd som du kan peka på när du pratar med chefen.

Förlåt, det blev lite långt... Men jag blir så förbannad på att folk måste ge sig på svagare individer, vare sig det är djur, barn, gamla eller handikappade.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Alltså var 17 är detta någonstans? Är det på en hästklinik du jobbar eller? Jag som hästägare som läser detta blir mörkrädd och vill naturligtvis veta vilket ställe detta är och att man bör undvika det med sådan människa i personalstyrkan! :mad:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Om din kollega inte träder fram så är ju hon medskyldig, å då är det inte mer än rätt att du "avslöjar" henne också...
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Kl

Jag hade satt dit kollegan direkt!
Anmält på alla sätt och vis. I synnerhet inom vård får inte sånt där ens förekomma :crazy:

Jag som hästägare har själv råkat ut för en veterinär som tyckte att det var lämpligt att ge min häst stryk som var väldigt stressad inne på kliniken, i stället för att tex fråga om vi kunde ge lite lugnande..
Hela personalstyrkan skickade ut denne m huvudet före och fick be om ursäkt, fick rabatterat pris och en sårvårdsväska som plåster på såren. Så det var uppenbart att fler tyckte att personen agerade väldigt fel.

Sen som någon annan skrev, så vill andra hästägare veta vilken människa det är som behandlar djur så. Man vill inte lämna över sitt djur i en sån persons vård..och beter man sig sådär ska man inte ha några kunder eller djur att vårda heller = byta yrke!

Ska man behöva betala dyrbara pengar för att djuret ska få stryk, när den egentligen ska ha en vårdande hand?

Jag kan hålla med om att i yttersta fall att man slår av rent självförsvar..men i det läget måste man också kunna tala om att "tyvärr jag vill inte riskera att skada mig innan hästen fått lugnande, eller lugnar ner sig".
Men att slå på det skadade stället - fy vad lågt!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Samma här!! Om det finns en klinik där personalen beter sig dåligt mot hästar vore det på sin plats med en varning så inge åker dit.

Och givetvis skall du snacka med chefen, jag tycker att ni skall gå tillsammans båda två och berätta vad ni såg. Ni står otroligt mkt starkare om ni är två, och ni säkrar att chefen inte kan försök dupera er eller övertala er att inte gå vidare med det.

Det är en sak att reflexmässigt daska till en häst på rumpan om den sparkar/biter och skadar personen, även om jag tycker att en som jobbar med vård av sjuka hästar borde ha bättre vett! Men att ge sig på en lite åring på det sättet bara för att den rycker till med benet är helt galet, den personen borde aldrig få ha ett sånt jobb. :crazy:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

KL

Här är lite svar till er alla. Såklart vore det på plats med en varning men pga sekretess är det svårt för mig att uttala mig om vart det gäller utan att riskera rättsliga påföljder :grin: Tyvärr

Sedan vad som hänt sedan sist... När jag var tillbaka på jobb efter ledighet (chefen har också varit ledig), bad jag direkt på morgonen om att få prata med chefen. Fick prata ostört med henne på en gång, och jag berättade vad som hänt. Jag bölade som ett barn eftersom jag var så arg och hon svarade med "bra att du säger till" och "släpp det nu" :grin: Inte ett ord om vad som kommer hända, OM något kommer att hända. Har en känsla av att det bara viftades bort då de tycker så bra om kollegan :crazy:

Den andra kollegan som såg vågar inte träd fram :grin: Och eftersom jag tidigare kritiserat både arbetsgivare och chefen så ligger jag väl inte så bra till, och de väljer att förbise mig och det jag sett. Kollegan som slog är för övrigt så pass lömsk att hon inte gör olämpliga saker när den "högre" personalen ser eller är med, vilket gör att de andra i princip inte tror mig :( Hästhanteringen/hästsynen är som tidigare nämnt väldigt dålig/rå, och jag som anser mig vara hästvän, men konsekvent och otroligt hästvan, ser nog en del av övriga personalen som mesig och "gulligull" med hästarna.

Vad gäller att gå till högre chef så är detta än mer hopplöst, då den personen inte har något vett överhuvudtaget. Anmäla, javisst... men vart? eftersom kollegan inte är utbildad svarar hon inte mot ansvarsnämnden.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Går det inte att ta det ännu högre upp på något vis?
Prata med andra kliniker,fack, andra förtroendepersoner?
Spånar vilt..

Kanske någon reagerar..min erfarenhet många gånger tyvärr är att närmsta chef kan vara ganska hopplöst att gå till, då i många fall det är just den kollegan man ska klaga om deras "underbarn" :crazy:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Jag reagerade på den sista raden eftersom kollegan inte är utbildad svarar hon inte mot ansvarsnämnden.
Man blir ju mörkrädd. Menar du att hon arbetar som djurvårdare utan utbildning??:eek:
Jag tycker, som någon annan också skrev, att du skall ta kontakt med en djurskyddsinspektör på orten eller prata med någon på jordbruksverket och fråga vad du ska göra i detta läge.
Så här får det verkligen inte gå till!
Håller på dej Sockerbit. Du har verkligen pondus som står upp för hästarna!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Dandylinn och Roquepine
Som ni kanske vet har man rört om i grytan inom djursjukvården och från och med 2014 gäller nya regler som säger att alla djursjukvårdare (numera titeln djursjukskötare), skall ha legitimation. Detta för att ha ansvar för sina handlingar bland annat. Det krävs alltså idag inte att legitimation för att jobba under veterinär om man anses ha tillräckliga kunskaper/erfarenhet. Personen är inte utbildad (och i mitt tycke inte bra nog att utföra vissa av de uppgifter som hon utför), uppgifter som till exempel jag har frånsagt mig då jag anser att det är utanför vårt kunskapsområde. Hon verkar inte ha någon förmåga att inse att man ibland inte ska utföra saker om man känner sig osäker, hon chansar hellre än att be någon annan göra det och säger sig kunna mer än vad hon kan. Men summan av det hela, eftersom hon inte är legitimerad kan jag inte gå till ansvarsnämnden.

Just detta att hon aldrig säger nej till uppgifter gör att hon är populär, det är ju behändigt! Alla veterinärer på stället är heller inte upplysta om alla andra anställdas yrke, och då menar jag främst djursjukvårdare/djurvårdare. Jag å andra hand säger nej till grejer som jag anser en djursjukvårdare ska ta hand om, och upplyser om att jag endast är djurvårdare. Och då uppfattar kanske många mig sig arbetsskygg, vilket inte är fallet!

Det är svårt det här med var jag ska anmäla, om det nu ens går. Och sekretessen sätter en del käppar i hjulet :grin: Förtroendepersoner vet jag inte ens om de finns några, och finns det så har jag troligtvis inget förtroende för dem... Frågan är vad nästa instans skulle vara, och om det skulle innebära att man faktiskt kan göra något åt personen, annars är det meningslöst eftersom jag egentligen bara sätter mig själv i klistret (de gillar inte folk som säger ifrån, man anses som jobbig :grin: ). Tyvärr har jag inga bevis, vilket gör att det är ord mot ord (för hon kommer ju självklart förneka det!). Speciellt om den andra kollegan inte vågar träda fram :(
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Fast eftersom hon inte är utbildad så måste det bli den ansvarig veterinären i fallet som även är ansvarig för det han/hon ber din kollega utföra?
Så då borde det går att anmäla veterinären i sin tur som låter i kompetent personal vårda hästen?
Känns som det borde gå att gå den vägen alt. så är chefsveterinären/ägaren av kliniken ansvarig för allt som sker innanför dess verksamhet.

Tror precis som du att det är svårt att nå kollegan direkt, men det borde gå att kringgå det genom att gå på ansvarig veterinär eller verksamheten i sig.
Och det fungerar ju lika bra nästan bättre, för då stoppar du även andra likvärdiga.

/Camilla
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Har funderat på det också. Dock blir det svårt att peka ut vilken veterinär som i så fall är "skyldig". Jag undersöker alla möjligheter, har precis varit inne på ansvarsnämndens hemsida och läst, även länsstyrelsen och jordbruksverket. Finner dock dåligt med information om hur man agerar vid djurmisshandel och de skickar en fram och tillbaka mellan hemsidorna med sin info. Jag tror helt enkelt det är lättast att ringa till länsstyrelsen imorgon och rådfråga...
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Det tror jag är ett bra beslut att ringa och fråga.
Sedan måste det väl finnas någon som är ansvarig för att denna kollega blev anställd öht?
Blir spännande att höra vad du får för svar från länsstyrelsen och/eller jordbruksverket. Den sistnämnada är väl "huvudansvarig" för vem som anställs egentligen??
Lycka till och kom ihåg att prata lugnt och sansat. Skriv gärna ner stolpar inför samtalet. :)
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Gode gud! Nu blev jag djupt oroad. Har en häst nu pp klinik som fått bandage omlagt på sitt ena ben i flera dagar, bla i onsdags! Jag skulle verkligen vilja veta om detta var min häst, blir supernojig nu! Var ägaren där? Vad är det för häst? Var i landet är detta? Kan du ge nån hint som skulle kunna hjälpa mig utesluta att det var min häst?

Hur som helst, fruktansvärt! Ska helt klart anmälas! Om inte ni vågar göra det så informera ägaren så gör denne säkert en anmälan (då behövs visserligen ert "vittnesmål"). Tycker dock helt klart att ägaren bör få veta hur hans/hennes häst blivit behandlad. Såna där människor bör inte få arbeta med djur!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Kl

Håller mina tummar för att det går vägen och att du får bra guidning av länsstyrelsen om hur du kan göra.

Som nämnt så håller jag också med om att hästägaren egentligen borde få veta vad som inträffat..Man betalar dyra pengar för vård, inte för illa behandling. Får hästägaren veta så kanske denne också för lite liv i luckan och du får hjälp på traven?
Även om det kan bli svårt att bevisa, så sprids orden i vinden snabbt om personer som behandlar djur illa och fler kanske protesterar mot att lämna sitt djur i vård hos den personen åtminstonne?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 929
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 585
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 822
Senast: iNTOHiMO
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp