Behöver er input (kollega som slog häst)

Sockerbit

Trådstartare
Nu är jag här igen, ni som kanske läst mina tidigare trådar känner till min trassliga arbetssituation med en fruktansvärd kollega. Hur som helst så stannade jag kvar på mitt nuvarande jobb då jag förmodligen kommit in på utbildning till hösten... Jag hoppades kunna stå ut, men nu vet jag inte.

Men till saken... Arbetar med hästar, djursjukvård. I onsdags råkade jag ut för en situation som stör mig och som jag inte kan släppa. Kollegan ska lägga ett bandage på en åring, hästen har ont och sparkar efter henne. Hästen får lugnande och hon går på den igen innan medlet hunnit verka och hästen lyfter benet igen (den har såklart ont!). Då får kollegan ett riktigt vansinnesutbrott och börjar sparka hästen på benet (det onda benet!), knäa den i magen och till slut hytta efter ansiktet på den. Vi talar inte om en "smack" på rumpan och "ge dig nu"! Jag blir helt paff och kommer mig inte för att ens säga något som jag idag känner är tillräckligt, ytterligare en kollega ser på och blir lika paff.

Nu känner jag att jag måste ta ett allvarligt snack med min chef. Dock känner jag att det inte kommer tas på rätt sätt. Ni som läst tidigare trådar vet att jag dragit facket på chefen ang anställningen av kollegan som slog hästen. Jag är rädd att det kommer uppfattas som att jag vill svartmåla kollegan (chefen och högre personal har väldigt höga tankar om personen då den är grymt inställsam när de är närvarande). Kollegan använder ord som "hästfan" angående hästar så gott som varje dag i arbetet vilket jag finner olämpligt även om hästägaren inte står bredvid. Dock gör hon det enbart när vi bland "den lägre personalen" är där, vilket känns väldigt olustigt.

Så nu är frågan HUR jag lägger fram detta snyggt utan att det uppfattas som jag vill svartmåla kollegan? Den andra kollegan som också stod och såg på vet jag inte om den är beredd att stå upp och berätta vad den såg (nyanställd och i desperat behov av pengar och vill ej stöta sig med någon). När jag talade med den andra kollegan sa denne att det ej var första gången hon sett den andra kollegan bete sig illa mot hästarna.

Känns jävligt trassligt alltihopa, men att bara se på när hästar misshandlas (vilket jag faktiskt gjorde:(), vill jag inte vara med om mer! Jag är beredd att säga att om det hela inte upphör eller man gör något åt kollegan vill jag inte längre vara anställd och på sätt och vis medskyldig till så dålig hästsyn! :crazy: Jag är bara rädd att det hela kommer fortgå ändå... :grin:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

VIlken j*vla människa!!!!:eek::mad:
Prata med den andra kollegan och så ser ni till att stå på er och backa upp varandra!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Jag hade stormat till chefen fortare än någon hunnit säga "svartmålning". Den typen av idiotiskt beteende är inte acceptabelt någonstans och ffa inte på ett ställe där man jobbar med djur på det sättet som ni gör. Peppa den andra kollegan som också bevittnade händelsen och uppmana att också gå till chefen, eller gå till chefen tillsammans.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Hade chefen funnits på plats samma dag hade jag helt klart gjort det! Dock är chefen på plats imorgon igen, funderar på att redan nu skicka ett sms och be henne avsätta tid för ett möte med mig imorgon...
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Nu är det inte samma sak, men inom sjukvården har man skyldighet enligt lag att se till säkerheten för patienterna. Och det innebär om man ser och upplever dåligt beteende från kollegor, så ska detta rapporteras in! Och jag tycker det är otroligt om det inte är så för er också även fast det är djur. Detta är inte acceptabelt och tycker din chef detta skulle jag sluta direkt.

Därför skulle jag gå direkt in och berätta hur det var, utan att ens behöva oroa sig för hur kollegan framställs, beteendet är illa nog. Hade jag som hästägare sett eller fått veta detta hade jag utan tvekan hoppats att de som sett det gjort något utan att vara rädd för konsekvenserna, att det ens hände är förjävligt nog. Ni sysslar med djurvård och denna person är helt klart på fel plats.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

KL

Undrar varför moderatorn väljer att flytta detta till häst? Själva kärnan i tråden handlar trots allt om problematiken i min arbetssituation/chef/kollega och ej häst i sig. Har svårt att tro att jag kommer få de svar jag söker under "Hästverksamhet". Så flytta gärna tillbaka den! ;)
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Gör det!

Även om man bortser från lidandet för hästen så sparkade hon på ett skadat ben.

Tänk om hon rivit upp skadan och gjort den värre eller (och) om ägaren fått veta.

Skulle ett vinstdrivande verksamhet som sysslar med djursjukvård få rykte om sig att behandla djur på detta sätt skulle de gå i konkurs. Jag hade (och jag tror de flesta med mig) rivit upp himmel och jord om jag fått veta att min häst blivit behandlad så.

Det tycker man borde få chefen att reagera. Låter som en obehaglig typ
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Rädslan handlar inte om hur kollegan framställs, utan hur jag framställs (har kritiserat både chef och kollega tidigare utan att få något gehör, facket blev inkopplat och jag är ej poppis ;) ). Det finns möjlighet att detta kommer uppfattas som att jag vill sätta krokben för kollegan. Men som sagt, jag är beredd att ta smällen. Jag är bara rädd att man bara kommer se mellan fingrarna ändå, för att de själva inte sett det, och att de som sagt har väldigt höga tankar om personen :crazy:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Gör det!

Även om man bortser från lidandet för hästen så sparkade hon på ett skadat ben.

Tänk om hon rivit upp skadan och gjort den värre eller (och) om ägaren fått veta.

Skulle ett vinstdrivande verksamhet som sysslar med djursjukvård få rykte om sig att behandla djur på detta sätt skulle de gå i konkurs. Jag hade (och jag tror de flesta med mig) rivit upp himmel och jord om jag fått veta att min häst blivit behandlad så.

Det tycker man borde få chefen att reagera. Låter som en obehaglig typ

Kan inte annat att hålla med dig. Och jag har dåligt samvete att JAG inte sa mer just då! För att jag skulle knappast acceptera samma behandling om det var min häst, då är det knappast ok på någon annan häst heller. Tyvärr är arbetsplatsen väldigt inskränkt... men jag vill inte längre ta del av det här!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Usch vilken otrevlig situation och vilken :devil: -la människa :mad:

Tänker bara på hur jag själv hade reagerat om jag fått höra att nåt sånt här hänt när min häst stod på klinik. Usch!

Hejja dig, hoppas du får gehör hos chefen.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Tyvärr reagerar man konstigt eller inte alls i vissa situationen!

Men som sagt, jag är beredd att ta smällen. Jag är bara rädd att man bara kommer se mellan fingrarna ändå, för att de själva inte sett det, och att de som sagt har väldigt höga tankar om personen
Det är bra att du är beredd att ta smällen! Om det var jag som ägde hästen skulle ju du vara min "hjälte":p
Därför måste den andra kollegan också våga stå på sig och berätta vad hon såg! Då kanske dem (förhoppningsvis!!) inte ser mellan fingrarna! Gör dem det är det fan äcklande!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Du verkar ha kommit underfund med hur du ska lösa detta, men om chefen viftar bort det hela, så till nästa gång din kollega gå på en häst - var beredd att kunna ge henne en avhyvling omgående.

Jag tror att en riktigt förbannad Sockerbit, som förklarar exakt vad hon tycker om det som just inträffade, kan göra mer än vad du tror. Om inte annat så lär hon sluta slå hästa när du finns på plats, bättre det än att hon slår dom hejdvilt.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Och jag har dåligt samvete att JAG inte sa mer just då!

Alltså grejen är att när såna saker händer blir man så chockad, man förstår inte riktigt vad som händer. Jag har inte var med om våld mot djur. Men jag har stått bredvid och dumlett när något börjat kräka ur sig rasistiska kommentarer. Inte för att jag tycker det är ok på minsta sett, men för att det ligger så långt ifrån ens egen verklighet att man inte förstår vad som händer förrän långt senare.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Ett gammalt uttryck som "den som tiger samtycker" kommer väl till pass här.

Självklart ska du anmäla din kollega. Och är din nya kollega någotsånär djurvän så tror jag att du nog får med denne när du pratar med chefen. För det är naturligtvis det du måste göra.

Jag skulle, om jag hade ditt jobb, inte tveka en sekund att anmäla detta. Ni är ju för 17 där för att vårda djuren, eller hur?
Och som andra skriver, vore det min häst och jag fick reda på vad den utsatts för, då vete 17 om jag inte gjorde en polisanmälan eller något ditåt. Såhär får det absolut inte gå till på en vårdinrättning för hästar..

Jag blir så förb..... så det är lika bra jag slutar skriva innan jag häver ur mej grova ord.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Usch vilken otrevlig situation och vilken :devil: -la människa :mad:

Tänker bara på hur jag själv hade reagerat om jag fått höra att nåt sånt här hänt när min häst stod på klinik. Usch!

Hejja dig, hoppas du får gehör hos chefen.

Ja, jag hoppas också! Verkligen!

Tyvärr reagerar man konstigt eller inte alls i vissa situationen!

Det är bra att du är beredd att ta smällen! Om det var jag som ägde hästen skulle ju du vara min "hjälte":p
Därför måste den andra kollegan också våga stå på sig och berätta vad hon såg! Då kanske dem (förhoppningsvis!!) inte ser mellan fingrarna! Gör dem det är det fan äcklande!

Ja, det är märkligt... Vad gäller den andra kollegan har jag haft sms-kontakt med denna under kvällen, det verkar inte som att hon vågar träda fram förrän jag gjort det. Vilket är ok för min del, bara hon gör det! Jag vill å andra sidan inte hänga ut henne om hon inte vågar stå upp! (om jag inte helt säkert vet att det kommer göra skillnad).

Du verkar ha kommit underfund med hur du ska lösa detta, men om chefen viftar bort det hela, så till nästa gång din kollega gå på en häst - var beredd att kunna ge henne en avhyvling omgående.

Jag tror att en riktigt förbannad Sockerbit, som förklarar exakt vad hon tycker om det som just inträffade, kan göra mer än vad du tror. Om inte annat så lär hon sluta slå hästa när du finns på plats, bättre det än att hon slår dom hejdvilt.

Man har dessvärre en ganska kass syn på hästar där, men jag hoppas de tar detta på allvar. För det kommer inte bli någon nästa gång, inte med mig i närheten iaf! :devil:
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Vilken tråkig situation du har hamnat i! Jag hoppas att du kan få den andra kollegan att också ställa sig bakom ett samtal med chefen, eller att du annars kan få ett samtal med denne öga mot öga.

Det viktigaste är i alla fall att det kommer fram i ljuset. Då jag själv var på en praktik hos en av landets större travtränare så hamnade jag i en situation som jag inte velat bli vittne till: en av de anställda skulle sko en ettåring som inte var van vid att ha benet uppe särskilt länge. Den anställde gjorde det inte direkt ordentligt heller utan höll knappt upp det och hästen kunde inte stödja det minsta på honom, utan tappade balansen. Tre gånger ställde hästen "fint" ned hoven vilket gjorde att han still slut såg rött. Han började skrika alla möjliga fula ord mot stoet medans han grabbade tag i raspen och började slå henne överallt han kom åt. Mot rygg, haser, bakknän, mage .. Hästen kommer ingenvart och till slut slänger hon sig framåt i kedjorna. Såklart tar det stopp och hon ramlar ned på stallgången medans mannen fortsätter slå henne, nu mot manken och halsen.

Själv står jag på stallgången bakom med ett ansiktsuttryck som motsvarar ":eek:" ungefär och försöker lugna hingsten jag hanterar som såklart blir skrämd och jagar upp sig av tumultet. Helt paralyserad är jag. När han till slut höjer raspen över huvudet på stoet så lyckas jag tvinga mig själv att springa fram mot honom. Innan jag hinner dit så hinner han se mig, sänker raspen, i princip släpar upp stoet från golvet och slänger in henne i boxen. Där står hon och skakar i kroppen en lång tid efter.

Jag önskar att jag hade haft modet att säga till chefen över stallet, men det hade jag inte. Jag hade inga bevis alls (önskar så att jag hade kunnat rycka fram mobilkameran!) och var bara en praktikant i ett väldigt stort stall väldigt långt hemifrån som trodde att jag aldrig skulle tas på allvar. Jag förbannar mig själv ännu idag (2 år sedan) för att jag inte talade med stallchefen. Så jag hoppas att du lyckas hitta ett sätt att lägga fram det till din chef och stå upp för hästen, så som jag inte vågade.

(Vill också säga att jag har skrivit i någon tråd om att jag har praktikserat hos Peter Untersteiner på Halmstadtravet och det är INTE hans stall detta gäller.)
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Vad jag vet går det ej att "anmäla" kollegan på något vis... om någon har koll så berätta gärna! (alltså så som man anmäler inom tex sjukvården) Men att gå till chefen är det minsta jag skall göra, men om chefen inte går vidare med det vet jag inte vad mer jag kan göra :crazy:

Det märkliga är att det känns som det kommer bli mer obekvämt för mig, än för "boven" i dramat :grin: Och det säger en hel del om arbetsplatsen i sig, och vad som accepteras!
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Du måste få stopp på din kollega, för hästarnas skull. Stå på dig!

Jag hade bokat in ett möte med chefen, precis som du tänker göra. Men jag hade tagit den misshandlande kollegan med mig på mötet. Konfronterat kollegan med chefen som vitne. Då kan inte chefen ta det som att du svartmålar din kollega utan att du är ärlig och reagerar mot ett felaktigt beteende.
 
Sv: Behöver er input (kollega som slog häst)

Åh herrgud:cry::cry: Vilken människa!
Men tyvärr så blir man ju oftast helt paralyserad som du skriver! Som Tant Gredelin säger så förstår man ju inte att det händer! Man tror ju knappt sina ögon!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 929
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 585
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 822
Senast: iNTOHiMO
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp