Behandling mot strålröta?

H

Horseinbalance

Fick pålle avskodd häromveckan och hovarna såg helt okej ut enligt hovvårdaren - förutom början till strålröta. Hon rekommenderade kopparsulfatlösning som jag sedan tidigare hört ska vara riktigt effektivt. Väl i affären var hela förpackningen täckt med diverse varningstexter och försiktighetsåtgärder, vilket gjorde att jag avvaktade med köpet. Nu undrar jag om det finns något liknande eftersom att detta inte är speciellt allvarligt än? Funderar på vanlig blå-spray, men kanske är helt ute och cyklar?

Tacksam för tips!

Sv: Behandling mot strålröta?

Nästan allt som fungerar bra har även biverkningar. Som våra mediciner.

Jo, det är väl så det är. Kanske kan man då använda något mildare som kanske inte är lika effektivt istället. Det har ju som sagt inte gått särskilt långt än. Får fundera vidare..

äppelcidervinäger o silvervatten har jag för mig funkar mot strålröta.

Håll rent och spruta på Jodopax. Finns det djupa fåror så i med bomull dränkt i jodopax. Har du tur sitter de ett tag. Funkar kanon.
Du måste också ta ut en hovslagare som hjälper dig att skära rent så du får bort det angripna efter ett tag.

Jag använder outspädd jodopax. Har varit KANON bäst av allt jag provat. STARKT och får inte komma på huden, hovarna verkar dock tåla det bra, strålarna har blivit jätte fina och släta (från att ha varit flisiga, trasiga och svamp angripna)!!
Har innan bla provat kopparsulfatlösning och div annat, med uteblivet resultat.

Jag späder min till sårtvättslösning, så slipper man oroa sig för andra skador av jodopaxen. Funkar minst lika bra som outspädd. Blir inte lika dyrt heller, då det går åt en del.

Jag har alltid använt blå-spray. Och är jätte nöjd!
(Borsta rent (men undvik att blöta), och spraya bara på blå-sprayen, blås relativt torrt innan du släpper ner hoven. ) Mina hästar har blivit bättre på bara någon vecka! :)

Men du är säkert kapabel till det själv... ;)

Lycka till!!

Jag har provat det mesta mot röta. Kopparsulfat är i särklas bäst!
Så fort min häst får lite sunkiga strålar (som tex nu när det är surt och fuktigt i marken) så är det bara att spruta på med kopparsulfatlösning och sedan är de torra och fina igen. Behöver bara göra det max var 14:e dag vid sådana här förhållanden.

Effektiviteten överväger nackdelarna med kemikalien (för mig iaf).

Senast ändrad:

Jag har lärt mig att först ta en bit av en gasbinda, och dränka den i jodopax för att sedan rensa ut all smuts ur "fåran" där rötan är. Sedan tar jag en till bit gasbinda, kladdar på tjära och kopparsulfat på den och trycker ner det med hjälp av en hovkrats, och sedan brukar rötan läka inifrån och då får man ju använda mindre och mindre gasbinda för varje gång man gör om proceduren :)

Är det ingen ficka så penslar jag på tjära. Är det en ficka (min får lätt i fårorna) så dränker jag en liten bomullstuss i tjära och petar in och byter när den trillar ut/efter 1 vecka om det behövs en tuss till.

Han hade under en lång tid byggt upp riktigt tråkiga hovar med djuuuuupa mittstrålfåror som luktare äckligt till och från tills vi fick detta tipset. Försvann på 1 skoning med byte 1 g/vecka i ca 6 veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka