Behandling av höftleder - hur har det gått sen/på sikt?

som sagt, då blir det svårt att råda andra att ta bort sina hästar....

Varför då? Jag antar du syftar på mitt svar till amk? Där jag utefter dennes "krav" kring vad hästen helst skulle kunna, och min egen erfarenhet av hur fruktansvärt påfrestande en fångkonv är rekommenderade att ta bort en 22-årig häst med akut fång med rejäla rotationer båda fram? Efter att ägaren bett om andas åsikter.

Jag ser ärligt inte alls vad det har med en 8 år gammal häst som är glad, pigg och tillfreds med livet och utan problem kan gå i hage att göra?

Däremot - skulle han få fång igen, då finns ingen tvekan. Då är det bokstavligt talat tack och godnatt.

Skulle någon fråga mig vad jag skulle gjort och den som frågade hade en kopia på min häst skulle för övrigt svaret bero på hur hästen mådde i hage och var i humöret, och vad hästägaren orkade och hade råd med. Samt vad hen hade för lägsta godtagbara nivå på för träning/ridning.

Varför då? Jag antar du syftar på mitt svar till amk? Där jag utefter dennes "krav" kring vad hästen helst skulle kunna, och min egen erfarenhet av hur fruktansvärt påfrestande en fångkonv är rekommenderade att ta bort en 22-årig häst med rejäla rotationer båda fram?

Jag ser ärligt inge alls vad det har med en 8 år gammal häst som är glad, pigg och tillfreds med livet och utan problem kan hå i hage att göra?

Däremot - skulle han få fång igen, då finns ingen tvekan. Då är det bokstavligt talat tack och godnatt.
jag ser till din historik rent allmänt i fråga om denna häst och det anpassade liv du måste göra för den med alla diagnoser och problem den har allmänt och dess anpassade liv osv. Inga konstigheter. Den har haft fång, IR, kan inte gå på gräs , kan inte gå med andra hästar och blir fortsatt veterinärdiagnosticerad ytterligare trots sin unga ålder och att den inte belastats ridmässigt öht en enda gång i sitt unga liv osv. Givetvis pratar jag inte om ett enskilt råd till en enskild användare när jag kommenterar att du själv är lika drabbad som de du gett råd till?

ser nu att du redigerat ditt inlägg sen jag postade och svarade.

Ja jag redigerade, bl à för just fång är något som skulle få mig ta bort direkt tex. För både min och hästens skull.

Ang anpassningar så det är ju hans IR som kräver anpassning, bestående av gräsfri hage, lågsockergrovfoder och fodringarna fördelade över dygnet. Det "sköter sig ju själv" numera så inget jag tänker på direkt (neutraliseringsprocessen? ,)) men kan som sagt inte se att det spelar in annat än att hagpensionärsliv inte är ett reellt alternativ. (Fast det tror jag ibte jag tyckt det var annars heller för honom)

k.l:

Du får gärna skicka PM till mig om vilken klinik/veterinär du anlitat - jag har svårt att hitta någon och jag skulle vilja utesluta det problemet på min häst!

Utan att veta om det var dit speedway var, men Husaby är "kända" för att vara duktiga på höga hältor, inkl SI-leder och ultraljud av dessa. Ingen egen erfarenhet (fel del av landet för mig) själv, men vet flera vänner som åker dit med sina hästar (även för annat än höga hältor såklart) och är nöjda.

Utan att veta om det var dit speedway var, men Husaby är "kända" för att vara duktiga på höga hältor, inkl SI-leder och ultraljud av dessa. Ingen egen erfarenhet (fel del av landet för mig) själv, men vet flera vänner som åker dit med sina hästar (även för annat än höga hältor såklart) och är nöjda.

Det är Husaby jag varit på. :)

jag ser till din historik rent allmänt i fråga om denna häst och det anpassade liv du måste göra för den med alla diagnoser och problem den har allmänt och dess anpassade liv osv. Inga konstigheter. Den har haft fång, IR, kan inte gå på gräs , kan inte gå med andra hästar och blir fortsatt veterinärdiagnosticerad ytterligare trots sin unga ålder och att den inte belastats ridmässigt öht en enda gång i sitt unga liv osv. Givetvis pratar jag inte om ett enskilt råd till en enskild användare när jag kommenterar att du själv är lika drabbad som de du gett råd till?

Själv vet jag inte vad som vore det bästa,, att historiken upprepas så att varje individ inte drabbas av ett långvarigt lidande eller att hon äntligen får hjälp så att åtminstone hon får glädjen att känna på hur det är att ha en frisk häst med välbefinnande under i alla fall en 5 års period.

Jag tycker faktiskt hon efter allt "kämpande" skulle vara värd det.

Skrittade uppsuttet idag för första gången efter behandlingen. Jag gjorde mig helt ärligt inga större illusioner. I frihet såg han rejält mycket bättre ut först, men sen vände det och försämrades igen. Hovslagaren tyckte att han "nog" var lite lättare att sko bak än tidigare. Men som sagt, sammantaget kändes det inte som läge att göra sig några större illusioner.

Men han är SÅ mycket bättre. Inte helt bra men det är en helvetes stor skillnad!!!! Så jag satt där i skogen och berömde honom som han vunnit OS och med tårarna rinnande av glädje. Tur ingen såg oss ;)

Och en sak kan jag garanterat säga, han kände av höfterna innan jag upplevde att vi hade problem eller innan någon annan såg något. Det är rätt länge sedan jag kände honom såhär...

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
675
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka