Behandling av gallor?

T

Tascherit

Finns det något bra sätt att lidra gallor? Om man använder liniment, ska det vara värmande eller kylande?
Min ponny har ofta varma hovar trotts att hon bara äter hö och betfor, och lite i hagen nu på hösten. Kan det bli värre med hovarna om jag ökar blodcirkulationen i kotorna med värmande liniment?

Tacksam för svar

Sv: Behandling av gallor?

du kan ju se över foderstaten om din häst har problem med gallor.
Många hästar får gallor av korn och kli.
Annars tycker jag att Back-on-Track är helt suveräna att "rengöra" benen med. De blir torra och gallrfria i många fall efter ett tags kämpande..

/K.A

har du analyserat hö? Det kanske har högre värden än du tror!vårat hösilage analyserades och visades ha höga proteinvärden = 81 smbrpg per kg foder, våra fjordingar får 6 kg var om dagen , =lite över 500 smbrpg(och deras behov är lite mer än 300) så våra hästar har gallor, pga hösilaget. Vi ger också betfor men endast lite för att ha ngt i krubban! gallor som kommit pga foder är inte så lätta att få bort om du inte byter foder eller motionerar hästen mer, så behovet blir högre!

eller kanske det är så att ni precis stallat in hästen eller byt foder hastigt så hästen inte ställt om sig.

Om det är så att det kanske är ansträngnings gallor din häst får så kan det vara att hästen rids oregelbundet( typ rids hårt 1 dag o sen får vila 3 ) då kan det kanske vara lämpligt att använda linement o linda benen när man rider med ex radital linement.

Kolla:
-Foderstaten -för mkt foder/fel foder?
-Utevistelsen - för lite?

Ok, tack för hjälpen. Jag ska nog kolla upp höet, hur det är med det.

okey jo det låter nogt klokt, det är lite tråkigt med gallor

kan dom få gallor av betfor?
min häst har enligt den förra ägaren haft gallor i hela sitt liv.
hon har oxå fått betför dom senaste 7 åren.

Min hästs gallor minskade när jag slutade ge honom betfor! Dom försvann dock inte helt. Han har alltid haft dom och kommer förmodlligen alltid att ha... lider dock inte av det/

/Kviga

måste man sluta helt med de för att de ska bli nån skillnad?
vad kan man ge istället?

Om jag har en galla jag vill bli av med, tex efter ett hårdare pass eller under ett läger så tar jag örngott eller bitar av lakan som jag dränker i arnika och lägger under pad och så lindar jag stallbandage med fleecelindor.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info