behandling av blindtarmsproblem mm

majola

Trådstartare
Eftersom min häst har problem med sin blindtarm så läser jag förstås allt jag kommer över om det. Nu läste jag precis ett inlägg av en kvinna vars häst hade haft samma problem. Dock förundrades jag tämligen av hur hennes häst hade behandlats.

* Hästen får "Reformhafer" (müsli med havre, spannmålsbiprodukter, melass och mineraler), betfor, 100 g linfrö och 1 kg "Struktur E" (müsli, 12 Mj/76 g smb rp).

* Morgon och kväll 1 kg laktos (vet ej om den får 1 kg per gång eller totalt) för att främja de goda tarmbakterierna. Kan man ge laktos i detta syfte?

* Höet måste fördelas på minst tre måltider. Till en början fick hästen bara 2 kg hö per dag, nu har man ökat på till 5 kg. Tydligen var det höet som orsakade förstoppningarna, då hästen inte har tillräckligt med tarmbakterier för att bryta ner höet.

* Morgon och kväll 2 ml Crataegus, något cirkulationsfrämjande medel baserat på hagtorn. Vid väderomställningar får den detta flera gånger om dagen

* En 14-dagars kur med loppfrön

Det som gör mig brydd är väl främst följande:
1. Varför så mycket kraftfoder, och dessutom en så liten del av detta som är lösande foder? (min får tex 250 g linfrö om dagen, plus betfor och kli, dock just inget annat kraftfoder)

2. Jag trodde inte att vuxna hästar tålde laktos? Eller minns jag fel?

3. Att hö ska ges minst tre gånger om dagen är väl självklart, men orsakar hö verkligen förstoppning? Jag har snarare hört att de kan få detta problem om de får för lite hö. Är det inte att be om andra magproblem att ge så lite hö? (Hästen står på spån)

4. På vilket sätt främjar cirkulationhöjande medel tarmrörelserna? Cirkulerar de också?

Är tacksam för alla synpunkter och förklaringar!
 
Föl har ett enzym som heter laktas som spjälkar laktos. Då fölet växer upp så diar den mindre o mindre varvid förmågan att bilda laktas avtar. Vid ca 4 års ålder så producerar inte hästen nåt laktas längre och då är det så att hästen inte tål laktos längre.
 
Och vad vill man uppnå genom att ge en vuxen häst ett kg laktos om dagen? Och vad kan man räkna med händer?
 
blindtarmens uppgift är att bryta ner celluosan i gräset, en häst kan inte leva utan sin blindtarm, därav antagligen den lilla mängden hö....måste vara svårt att behandla en sån häst... :crazy:

tarmrörelser har du väl hört talas om...dom rör sig inte av sig självt, utan hela kroppens cirkulationssystem måste ju vara ok....
 
Så att ge allmänt cirkulationsbefrämjande preparat stärker också tarmfunktionerna (förlåt om jag är tjatig, men jag vill vara säker på att jag förstår dig rätt)?

Kan en sådan häst alltså bättre tillgodogöra sig kraftfoder än stråfoder? Mindre cellulosa i kraftfoder? Hur kan man bygga upp blindtarmens förmåga att bryta ner cellulosa?
 
cirkulationsbefrämjande är ju aldrig fel, men om hästen inte har problem kanske det är lite onödigt att ge detta
Hagtorn är ju en gammal beprövad hjärt"medicin", och det sägs att hästar gärna letar upp och äter om det finns i deras hagar....

Ang blindtarmsproblem vet jag faktiskt inte, det är nog ingen spec vanlig sjukdom, men utan blindtarmen kan hästen inte överleva....det enda är väl att försöka häva inflammationen, så den kan fungera normalt igen....Jag vet faktiskt inte húr man skall gå tillväga, bättre ta kontakt med nån vet istället.
 
I det här fallet var det blindtarmsförstoppning (som väl kan leda till inflammation skulle jag tro). *Min* häst fick diagnosen inflammation i blindtarmen, men hon är tack och lov på bättringsvägen. Självklart har jag regelbunden kontakt med veterinär (ska på återbesök nästa vecka). Jag försöker inte ersätta veterinären med Bukefalos :crazy: utan ville bara ha era synpunkter på behandlingen ovan, t ex om någon hade gjort något liknande med sin häst, och hur veterinären då hade motiverat det.
 
På vilket sätt främjar cirkulationhöjande medel tarmrörelserna? Cirkulerar de också?

Hohoho. Cirkulerande tarmar. :rofl:

Förlåt Majola, kunde inte hejda mig. :bow: Jag ser det riktigt framför mig, som ett lasso ungefär.

mvh Jessica
 
*knycker värdigt på nacken*

Jag menade förstås cirkulationen i och mellan tarmarna! :p

Jag frågade efter mer information och nu har ytterligare en ägare till blindtarmshäst meddelat att hennes veterinär rekommendrat laktos. Märkligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: Andersson
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 547
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp