Behandlad med tildren...Blir tacksam för svar

Empalie

Trådstartare
Idag har min pålle (valack 11 år) blivit behandlad med tildren mot pålagringar i strålbenet. Det hela gick väldigt bra o han var jätteduktig o stod så stilla under droppet. Nu ska vi in nästa fredag o få någon slags kilsula som avbelastar strålbenet o om sexveckor är det dags för återbesök.
Pållen skulle gå vanlig hage men vara inne om nätterna.
Idag när vi kom hem skulle han få gå ut en stund då brakade han loss som f*n i hagen o en nervös matte stod o tittade, kan detta varait någon fara för honom o medecinen?
Antar inte det eftersom han inte är sprutad i ngn led)
Vad har ni som behandlat fått för konavlecens?
Vet. tyckte jag skulle vila pållen i ca tre veckor för att sedan skritta honom lite försiktigt innan återbesöket.Vad tror ni om det, endast rakt fram i skogen, ej böjda spår då har han ont.

Jag hoppas att detta skall kunna hjälpa honom man vet ju aldrig. Ett annat problem är att vi skall flytta 1 augusti, till en fin gård, väldigt avskilt o lugnt område. Detta skulle bli /blivit ca 2 veckor innan återbesöket, han skulle få gå ihop eller hage bredvid en fjording valack på 16 år, väldigt lugn sådan. Hur skall jag göra här, kan pållen min flytta tror ni. Jag skulle ju kunna ha uppsikt övr honom o ta in honom när jag vill o när det passar....skulle underlätta en del. Hästar flyttar ju till konvalenscenetr!

Sv: Behandlad med tildren...Blir tacksam för svar

Min häst behandlades med tildren för ca ett år sedan och vi fick inga speciella restriktioner utan hon fick gå i hage precis som vanligt. Det enda vi hade extra koll på var eventuella biverkningar som hon klarade sig i från. Var på återbesök 2 månader senare då det enligt min veterinär tar en viss tid för att se någon effekt av behandlingen.

Min häst behandlades för cysta på strålbenet och svarade på behandlingen och tacke vare det så har jag henne kvar i livet. Hon blev tyvärr inte helt bra så går som sjukpensionär, men än så länge mår hon bra:love: (Har jätte koll på henne så att hon inte blir sämre och låter veterinären kolla henne var 6e månad så jag slipper vara paranoid att jag inte ska märka en försämring)

Håller hon som promenadhäst eller hur aktiverar ni pållen? Hur rids hon i så fall?:confused:
Hur gammal är hon?

Håller hon som promenadhäst eller hur aktiverar ni pållen? Hur rids hon i så fall?:confused:
Hur gammal är hon?

11 år gammal nordsvensk bruks /kallblods travare. Hältan kom för 2 år sedan:( Rids inte alls, men prommenerar, tömkör ett par gånger i veckan för att få lite psykisk aktivering. I dagsläget är hon helt ren på rakt spår men markerar något på böjt så all aktivering sker med hänsyn till det. Har lite funderingar att försiktigt efter hennes förmåga åka till min tränare i akademisk ridkonst för att få tips och råd hur jag kan stärka upp och gymnastisera henne. Rida henne kommer jag med största säkerhet aldrig göra igen.

Sist veterinären kollade henne var i mars och då tyckte han att hon såg jätte bra ut under omständigheterna och han godkände det aktivering jag gör med henne vilket känns tryggt! Han sa till och med att jag kunde rida henne ibland, men det säger min magkänsla nej till. Nu på betet är jag väldigt noga med att hon inte går upp i vikt, allt för att spara på kroppen. Prognosen på henne är att hon kan hålla i 0-10 år, veterinären kan inte säga så varje dag är en gåva:love:

Lycka till med din häst!

Senast ändrad:

*KL*

Ingen tildrenerfarenhet, men förutom kilsula, har det diskuterats ringskor? Min dam hade ju förändringar på strålbenen BF, och fick ringskor. Nu räckte det ju tyvärr inte i hennes fall, men det var STOR skillnad på hur hon blev med ringskor ändå. Hon fick ett helt annat svikt i framsteget (såpass att jag fick djävulskt ont i ryggen av att skritta henne i början direkt efter hon fått ringsko), och det märktes att hon mådde så mycket bättre av dem.

Hovlslagaren på atg pratade om ngn sko, kommer inte ihåg vad den hette men det var ngt typ has-bas-sko?!
Finns det ngn sko som heter nåot liknande. Var så mkt information så allt gick inte in:)

Tack för alla svra, vinnare-jag skall skicka hela pållens historia har bara inte hunnit idag.

Vill även gärna ha åsikter om min sista fundering-om flytten- vad tror ni!!!

Vad är en tildren behandling och vad gör den??
Nu är jag nyfiken eftersom jag har en utdömd häst med strålbenshälta.

/M

Det är heartbat skon för under konvalesenstiden för hovledsinflammationen så hade prisse sulor som såh ut så fast de var ju över hela hoven. Nu sa hovis att det skulle bli typ som sulan fast i metall o därmed ännu mer stabilare och centraliserade! Tack för bilderna:bow:

Nix efter att ha läst det norska FASS hade jag inte behandlat min häst med detta. Det hade varit min absolut sista utväg.

Jag skulle provat annat först typ;

1. Tillskott av mineraler och vitaminer i fodret, läst naturlig hästhållning en kanon bra bok som även tar upp sjukdomar som strålbenshälta.
2. Alternativa behandlingsformer
3. Aktiviter som hästen klarar av
4. Provat utan beslag, många veterinärer skriker NEJ det blir mkt värre några tycker tvärt om. Det är som läkare man får olika svar beroende på vart du går. Så prova och se!
5. Promenera, promenera, promenera........

Mirjabengtsson

Mirja - hur insatt är du inom begreppet strålbenshälta egentligen?

Det är ingenting som går att fodra bort tyvärr (däremot kan iaf rent teoretiskt utfodringen ha betydelse för uppkomsten).

Att promenera bort det, när varje steg innebär en nötning i området och/eller smärta är heller inget som läker ut t ex en skadad böjsena som skadats av att löpa över ett förändrat, 'skrovligt' strålben.

Osv.

Strålbenshälta säger eg inte mer än 'hälta lokaliserad från strålbensområdet'. Den hältutlösande detaljen kan vara t ex djupa böjsenan som retas gång på gång när den löper över en skrovlig yta istället för en slät. Att då höja trakten med exvis en kil, gör att en annan, oskadad del av böjsenan löper över området med förändringar. Det är inget bot, men det minskar hästens obehag och tar bort symptomen.

Är böjsenan sammanväxt kan man kila och dona bäst man vill, det hjälper ju inte. Är problemet urkalkningar eller pålagringar i strålbenet? Är det strålbenet eller omkringliggande strukturer som är hältutlösande? Etc.

Vissa strålbenshästar klarar inte av minsta lilla stråltryck utan blir tvärhalta av det, men är symptomfria om de inte har något stråltryck alls. Andra klarar stråltryck fint men klarar inte andra saker.

Så, sådana inlägg som ditt, hur välmenta de än är, anser jag inte bara är ett bevis på skriande okunnighet, utan också är rent farliga, då de riskerar att kraftigt förlänga lidandet hos den häst som inte är ett dugg behjälpt av varken mineraler eller promenader.

o därmed avbelasta strålbenet:D

Beror lite på, beroende på vad det är som ger problemet, så blir vissa hästar enormt känsliga för stråltryck (vilket du får med en heartbarsko), medan andra klarar det finfint.

Men din veterinär och din hovslagare är de som vet mest om hästens problem, och var det är bäst att börja prova! Så lyssna på dem! Jag håller tummarna!

(Men OM det inte skulle bli bättre med heartbar, eller till och med sämre, diskutera med veterinären om att prova en skoning som helt tar bort allt stråltryck t ex. Kompisens strålbenshalta t ex, utdömd, skulle ev klara hage, tränade MSV dressyr sen, han är ohalt med PG, men minsta skit och lera det kommer in mellan plåten och strålen, dvs blir minsta tryck, så blir han halt.

Min K däremot påverkades inte ett smack åt något håll vad gällde stråltryck eller inte stråltryck, men henne såg man stor skillnad på när hon fick ringsko.

Så det kan krävas lite trial and error =)

Inget det du skriver hade tyvärr hjälpt min häst och utan tildren-behandlingen hade hon varit i Trapalanda.

När min veterinär sa att det finns en behandling som kanske kanske kunde hjälpa (det var verkligen sista halmstrået:crazy: ) kände jag att det var jag tvungen att prova för även om det inte hade hjälpt skulle jag aldrig behöva grubbla på "tänk om det hade hjälp"...

Alexandra,

Att tala om för andra hur kunnig eller okunning någon är tycker jag inte hör hemma här. Vi är väl alla här för att vi vill våra hästars bästa tyvärr kanske vi inta alltid kan kommunicera ut det på bästa sättet men jag tycker du ska fokusera på dig själv och den kunskap du vill förmedla istället för att ödsla energi och hetsa upp dig på människor som inte är av samma uppfattning som du själv.

Nog om det!

Min åsikt är att titta på helheten i det ingår fodret JA! men även kliniska behandlingar.

/M

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 746
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka