Behandla med DMSO?

Silkisif

Trådstartare
Vad finns det för biverkningar?
Ska smörja hästens hasor med DMSO i 10 dagar.
Läser jag på så finns det lite info, så jag tänkte höra med er. Vad tycker ni? Erfarenheter?

Sv: Behandla med DMSO?

DMSO är en kemikalie utvunnen ur cellulosa (om jag kommer ihåg rätt).

Var väldigt populärt att behandla med förr, och vanligt i USA.

Har behandlat en häst med DMSO för många år sedan och skall inte göra om det.

Luktar något helt förfärligt, folk ville inte vara i stallet på grund av lukten, och det tog ganska många dagar innan den lade sig.

Finns det inga andra alternativ till DMSO? Har för mig att det används som ett "mirakelmedel", dvs när man inte riktigt vet vad det är så tar man DMSO (som tar det mesta).

Fick välja mellan det och något liniment. Tänkte att det var lika gott att få bort "skiten" då jag haft liniment tidigare.

Tänkte ta på det utomhus..

Min främsta tanke är ; Är det farligt?

Inom travet är det minst 14 dagars karens för DMSO innan träning/tävling och det måste skrivas in i en behandlingsjournal som ska sparas.

Kan inte uttala mig om det är farligt eller ej, men jag vet att jag reagerade när jag läste om vad det egentligen är.

Bläddrade bara som hastigast bland litteraturen och tydligen samverkar det med kortison/förbättrar kortisonupptaget vid ledproblem. Dock står det uttryckligen att man skall använda handskar vid administration.

Finns en bok som heter Adams Lameness in horses, där står det mesta om bl a DMSO.

Känns väl som det är rätt stor skillnad på ett vanligt liniment och DMSO. Hur tänkte veterinären?

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka