Behålla som hingst

Amk

Trådstartare
Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något ovanliga linjer, och då hans pappa förmodligen kastreras nu i höst är det bara min blivande stjärna och hans halvsyster som har just de linjerna kvar. Uppfödaren har en önskan om att jag behåller honom som hingst tills han är dryga två, så att hon kan ta några avkommor från honom (rasen är så liten att man inte behöver godkända hingstar för avel) och kanske finns intresse även på annat håll.

Själv har jag alltid velat ha valacker, men har en lösdriftsflock med bara valacker så det är ingen risk att han skulle betäcka något sto här. Med tanke på att han ändå skulle kastreras tidigt kan jag vara lite mer öppen för tanken att låta honom vara hingst ett par år, men jag har ingen riktig koll på vad man riskerar.

Vilka nackdelar finns det med att kastrera vid två års ålder, istället för vid ett års ålder?
 
Jag kan inte se några hinder för att behålla som hingst tills han är två eller tills han blir tom äldre.
Uppfostras hingstar rätt så ska de inte vara några problem, men om man sedan märker att han inte kan hålla sig lugn i alla fall, då kastrerar man den då.
En hingst kan ha en tendens att slåss lite mer, men då han är yngre borde det inte vara problem,
För det finns ju sedan valackar som var hingst när de var yngre, men kastrerades och ändå är hingstiga i skallen, fastän de har varit valack i 15 år. De springer inte och skriker, men de har oerhörd koll på ston och sparkar andra valackar oerhört lätt under ridning eller i hagen.
Vad är det för ras?
 
Det är en morgan. Uppfostran är ju alltid viktig, men min största farhåga är att han sedan kommer få svårt att gå med ston då han betäckt och fått gå som hingst tills han är dryga två. Själv vill jag inte ha några föl (har därför bara valacker), så anledningen till att behålla skulle ju framförallt vara att vara schysst mot uppfödaren och se att man kan bidra till vår ras mångfald.
 
Men får han betäcka så tidigt då? Måste han inte bli godkänd först på utställningar och har presterat något, så man vet att det är något att avla på?
Kul att det är en Morgan, de är säkert ovanliga i Sverige. :D:up:
 
Har han betäckt bör du räkna med att han inte kommer kunna gå med ston.
Har de en gång lärt sig hur det funkar brukar det sitta.
 
Det är det jag är räddför @Pontevecchio ... det är odugligt med valacker som inte kan gå med ston tycker jag, eftersom jag har inackorderade på min lösdrift och behöver kunna vara öppen för både ston och valacker.
 
Har han betäckt bör du räkna med att han inte kommer kunna gå med ston.
Har de en gång lärt sig hur det funkar brukar det sitta.

Det beror alldeles på individ till individ. Jag har sett dussintals som också kan gå med ston. De kan när de bli lite äldre bli lite griniga men är hagen super stor så är det inga problem, då menar jag större än ett par hektar.
 
Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något ovanliga linjer, och då hans pappa förmodligen kastreras nu i höst är det bara min blivande stjärna och hans halvsyster som har just de linjerna kvar. Uppfödaren har en önskan om att jag behåller honom som hingst tills han är dryga två, så att hon kan ta några avkommor från honom (rasen är så liten att man inte behöver godkända hingstar för avel) och kanske finns intresse även på annat håll.

Själv har jag alltid velat ha valacker, men har en lösdriftsflock med bara valacker så det är ingen risk att han skulle betäcka något sto här. Med tanke på att han ändå skulle kastreras tidigt kan jag vara lite mer öppen för tanken att låta honom vara hingst ett par år, men jag har ingen riktig koll på vad man riskerar.

Vilka nackdelar finns det med att kastrera vid två års ålder, istället för vid ett års ålder?

Min valack har betäckt när han var ung innan kastrering. Han kan absolut inte gå ihop med ston idag, tyvärr. Han vet hur man gör kan man säga ;) När de brunstar så är han där direkt och klättrar och ska betäcka. Blir inga föl men det är absolut inte bra att han gör det. Dels skaderisken och sen infektioner hos stoet. Så han får bara gå med grabbarna :) Där är han toklugn.

Har du dessutom inackorderade ston så är det ju inte alls käckt om det uppstår skador pga eventuellt hingstbeteende från din häst, på inackorderade hästar. Eller om stoet får en infektion och sedan inte kan användas i avel, blir ju faktiskt en värdeminskning på en sådan häst i mitt tycke då den inte kan användas eller säljas till avel.
 
Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något ovanliga linjer, och då hans pappa förmodligen kastreras nu i höst är det bara min blivande stjärna och hans halvsyster som har just de linjerna kvar. Uppfödaren har en önskan om att jag behåller honom som hingst tills han är dryga två, så att hon kan ta några avkommor från honom (rasen är så liten att man inte behöver godkända hingstar för avel) och kanske finns intresse även på annat håll.

Själv har jag alltid velat ha valacker, men har en lösdriftsflock med bara valacker så det är ingen risk att han skulle betäcka något sto här. Med tanke på att han ändå skulle kastreras tidigt kan jag vara lite mer öppen för tanken att låta honom vara hingst ett par år, men jag har ingen riktig koll på vad man riskerar.

Vilka nackdelar finns det med att kastrera vid två års ålder, istället för vid ett års ålder?

Tappa honom och frys in for senare bruk. Smidigt och ger han fina avkommor sa har ni mojlighet att anvanda honom aven senare nar han val ar kastrerad.
 
Min valack har betäckt när han var ung innan kastrering. Han kan absolut inte gå ihop med ston idag, tyvärr. Han vet hur man gör kan man säga ;) När de brunstar så är han där direkt och klättrar och ska betäcka. Blir inga föl men det är absolut inte bra att han gör det. Dels skaderisken och sen infektioner hos stoet. Så han får bara gå med grabbarna :) Där är han toklugn.

Har du dessutom inackorderade ston så är det ju inte alls käckt om det uppstår skador pga eventuellt hingstbeteende från din häst, på inackorderade hästar. Eller om stoet får en infektion och sedan inte kan användas i avel, blir ju faktiskt en värdeminskning på en sådan häst i mitt tycke då den inte kan användas eller säljas till avel.
Aj då, det stärker mina farhågor. Eftersom jag själv inte ska ha något föl efter honom känns det som att det kostar mer än det smakar att behålla honom som hingst, även om det hade varit roligt att se andras föl efter honom...
 
Aj då, det stärker mina farhågor. Eftersom jag själv inte ska ha något föl efter honom känns det som att det kostar mer än det smakar att behålla honom som hingst, även om det hade varit roligt att se andras föl efter honom...
Du har inga garantier att han inte börjar betäcka som valack iaf, även om han inte gått i avel. Jag känner/har känt flera valacker som inte kan gå med ston. :(
 
Finns ju ingen garanti åt båda hållen, det finns de valackar som går hur bra som helst och de som inte gör det.
En del valackar, kan bara bli lite tjuriga under sadeln men är coollugna i hagen.
Andra valackar kan vara kastrerade i över 12 år, men ändå spanar de in stona under ridning osv.
Ända man kan göra är att pröva sig fram. Mycket handlar ju även om uppfostran hur de beter sig i stallet osv. I hagen kan man inte styra dem så mycket, men överallt finns det ju dominanta hästar. Det finns ju ston som är så kraftigt manliga att det står härliga till.
Det finns som sagt inga garantier på något sätt, ända man kan göra är att pröva sig fram.
 
Jag vet valacker som betäckt även då. Ibland är det ett visst sto som de blir totalt kära i, ibland betäcker de allt.

Det bästa är att ha pojkarna för sig ;)

Jag vet en valack på ett ställe som blev blixtkär en viss sommar i ett sto och var elak mot stoets kompisar, nästa sommar hade valacken glömt stoet. Det varierar så från tid till tid, tom dag till dag. En del måste man pröva sig fram!
 
Det är en morgan. Uppfostran är ju alltid viktig, men min största farhåga är att han sedan kommer få svårt att gå med ston då han betäckt och fått gå som hingst tills han är dryga två. Själv vill jag inte ha några föl (har därför bara valacker), så anledningen till att behålla skulle ju framförallt vara att vara schysst mot uppfödaren och se att man kan bidra till vår ras mångfald.
Har han betäckt bör du räkna med att han inte kommer kunna gå med ston.
Har de en gång lärt sig hur det funkar brukar det sitta.
Du har inga garantier att han inte börjar betäcka som valack iaf, även om han inte gått i avel. Jag känner/har känt flera valacker som inte kan gå med ston. :(
Även med en valack som är kastrerad vid 8-9 månader?
Ålder vid kastrering behöver inte nödvändigtvis ha något samband med huruvida de klättrar på ston i hagen eller inte.
Jag hade en tävlingshäst för drygt 20 år sedan, som hade betäckt ett antal ston innan han kastrerades som 4-åring. Han fattade verkligen INGENTING när stona brunstade.
I min hage går just nu två valacker, 20 respektive 26 år. De har båda varit valacker sedan tidig ålder och båda gör tappra försök att betäcka om de får möjlighet - vilket är lite svårare för dem då bådas stora kärlekar är ca 40 cm högre än de själva (och inte tillräckligt sugna för att lägga sig ner). De går därför oftast i separata hagar.
 
Vår gamle kille, född -98 och kastrerad som 12-åring efter att fått 20 avkommor går med både ston, unghingst, valacker osv. Han betäcker inte. Stona backar upp arslet i huvudet på honom när de är brunstiga men han tittar på dem som om de är dumma i huvudet.
 
Vår unga hingst, som nu har 3 avkommor, betäcker inte stona bara för att... Det spelar ingen roll hur mycket de än visar honom att de är sugna, han betäcker när ägget är redo, dvs 2-3 dgr efter att stona själva tycker att de ska bli betäckta och han hoppar bara upp ett par gånger. Så det är väldigt individuellt och jag upplever att hingstar som får gå med stona är lättare att ha och göra med än de som får handbetäcka och vi lägger oss i.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 632
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 365
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp