Amk
Trådstartare
Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något ovanliga linjer, och då hans pappa förmodligen kastreras nu i höst är det bara min blivande stjärna och hans halvsyster som har just de linjerna kvar. Uppfödaren har en önskan om att jag behåller honom som hingst tills han är dryga två, så att hon kan ta några avkommor från honom (rasen är så liten att man inte behöver godkända hingstar för avel) och kanske finns intresse även på annat håll.
Själv har jag alltid velat ha valacker, men har en lösdriftsflock med bara valacker så det är ingen risk att han skulle betäcka något sto här. Med tanke på att han ändå skulle kastreras tidigt kan jag vara lite mer öppen för tanken att låta honom vara hingst ett par år, men jag har ingen riktig koll på vad man riskerar.
Vilka nackdelar finns det med att kastrera vid två års ålder, istället för vid ett års ålder?
Själv har jag alltid velat ha valacker, men har en lösdriftsflock med bara valacker så det är ingen risk att han skulle betäcka något sto här. Med tanke på att han ändå skulle kastreras tidigt kan jag vara lite mer öppen för tanken att låta honom vara hingst ett par år, men jag har ingen riktig koll på vad man riskerar.
Vilka nackdelar finns det med att kastrera vid två års ålder, istället för vid ett års ålder?