Behålla skorna på

Corax

Trådstartare
Finns det något tips på hur man får en "tappskohäst" att behålla dojorna på? Silvertejp? Karlssons klister? :D
Kommer att behöva flytta ena hästen till en mer kuperad och sank hage där han garanterat kommer att plocka av sig sko efter sko. :crazy:

Sv: Behålla skorna på

Akuta lösningar: boots, kotringar, benskydd kan hjälpa. Beror ju mycket på HUR hästen tar av sig skorna. Trampar sig? Dras av i leran?

Långsiktiga lösningar: byta hovslagare, anpassa skoningen.

Avd: Långsiktigt lösning: BARFOTA....

Men jag antar att han av olika anledninger inte kan gå barfota, eller??? ´

Embla

boots!!

i mitt fall gick det så långt att i bak fanns det inget att fästa i till slut... numera går han barfota bak för att hoven ska få växa ut..

boots dygnet runt... Min häst drog dom i boxen och sedan sprang han ifrån dom i hagen.... jättekul...
Hovslagaren fick dra in skorna nästan under trakterna och jag hade för stora boots så att han inte kunde gå på sidorna... Många bootsköp blir det- men det är garanterat enklare än tappskor... JAg har försökt med att plasta hovarna, spackla med plastic padding, easyboots utanpå... daviesboots.mm.mm
Det som jag nu långsiktigt ser (inte en tappsko på 2 år) är att bootsen har hjälpt till att hålla fukten i hoven. Innan hade han jättespröda hovar som smulades sönder- nu har han nästan lite röta!!! JIPPIE!!! Inte många är glada för hovröta men det är SÅ mkt enklare att behandla!
Antagligen har han numera så bra hovkvalite att skon sitter bättre.
JAg har även bytt foder till hestekrafft vilket verkar kanon i många lägen också.

Fundera över ett byta av hovslagare, oavsett fna handlar det om tappskor och då är förmodligen verkning/skoning inte anpassad efter din häst. Oavsett om den har skor på fötterna eller ej, skall verkningen alltid anpassas efter individen och så verkar inte fallet vara just nu. Även i kuperad terräng skall skorna sitta kvar, det skall inte göra någon större skillnad om terrängen inte kan anses som extrem.

EmelieR: hva slag av boots brukar du?Har provat det samma på min pålle,men han får bare skav av dom.. :mad:

Jag har vanliga globusboots- tyvärr kanske inte alla hästar kan ha dom... Kanske prova sy dit lite äkta fårskinn i kanten.. Lite dyrt att ha eskadronboots till en häst man vet trampar sönder ett par varje månad. Eko kostar 39.90:- för globus/ st.

Fast min häst har inte så mkt päls på ballarna... Men det är absolut inga skrapsår...

Corax skrev:
Finns det något tips på hur man får en "tappskohäst" att behålla dojorna på? Silvertejp? Karlssons klister? :D
Kommer att behöva flytta ena hästen till en mer kuperad och sank hage där han garanterat kommer att plocka av sig sko efter sko. :crazy:

Be din hovslagare om råd! Det finns möjligheter att t.ex. dra in trakterna men då kan du få betala med en mindre hållbar häst. Men det finns en hel del knep att ta till med olika nackdelar. Viktigt är att försöka luska ut hur hästen får av sig skorna, vad som fastnar eller så!

Se också till att ha en bra (helst korrekt utbildad) hovslagare som tar hand om din häst..

Lycka till....

Känner så väl igen problemet. Min pålle tappade skor titt som tätt fick då rådet att sätta på flappskor istället. Det funkade kanonbra.
Min hovslagare sa att det berodde på hagarna att han tappade skorna.
I år när det var dax för skoning innan sommarbetet kunde inte min vanliga hovslagare komma så då anlitade jag en annan.
Nu har han haft vanliga skor och de har suttit fast hela skoperioden även fast vi har haft jättegeggiga och kuperade hagar. :banana:
Min stallkompis däremot som fick sina hästar skodda av vår vanliga hovis har haft tappskor på alla sina hästar.
Så jag tror att det beror mycket på hovslagaren hur bra/dåligt skorna sitter.
Nu när det är dax för skoning har jag beställt tid av den nya hovslagaren.
/Elisabeth

tvåkomponentslim mellan hoven och skon vid skoning. åsså struntar men i sömmen och bara verkar bort skon när det är dags..

När du ska ha boots dygnet runt är det jätteviktigt att du är noga med att dom är mjuka i gummit och känn efter så att det inte är några skarpa kanter på dom ofta fungerar det bättre med hela gummiboots än dom med knäppning.
Och dom ska vara stora och så mjuka att dom är lätta att få av och på.
Har levt med det här fenomenet i två år och lär få göra det ett tag till tyvärr.

Mvh

Camilla

Barfota verkar bra i mina ögon! Trots att jag är hovslagare, vilket inte vi verkar få lov att tycka...
Eller som sagt byta hovis, är han/hon utbildad?

min kompis häst tappar jämt sina bakskor! så dom tog av dom o satt på sådan här typ vanliga skor? ! :smirk: finns på hööks vet inte vad dom heter men det är ett slags hästskor som man späänner fast runt hoven när man rider o ute i hagen om det behövs! jätte bra.
:idea:

Byta hovslagare är det bästa allternativet på långsikt... annars så kanske hästen kan gå barfota? eller använd boots om det går...

BeastieBabe skrev:
tvåkomponentslim mellan hoven och skon vid skoning. åsså struntar men i sömmen och bara verkar bort skon när det är dags..

Det där har jag funderat mycket på! Funkar det verkligen?? Vore ju kanon isåfall...! Vilken sorts lim använder du och hur lång tid tar det innan det torkar? Måste man stå och hålla i hoven ett tag medan limmet torkar, eller hur gör man?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix